AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.628

Svårstartad 520I -88?

Hej alla Bmw Fans!!

Jag skulle kunna tippa på att jag inte är den enda med detta problem??
Har en extremt svårstartad 520I (E34) Har fått några tips från simo i Östersund som kan vara värd att kolla upp.

1. kallstartsventilen.
Om den är trasig? Hur beter sig bilen då? Är det så att bilen surar ner sig eller får den för lite soppa vid kallstart??
Luktar bensin när den går igång så man skulle kunna tro att den får för mycket bensin.

2. Tempgivaren som sitter på termostat huset.
Motorn känner inte att den är "kall"?? Men om så är fallet så skulle den få för lite bensin vid start skulle jag tro?

3. Finns en backventil vid tanken, men om den inte funkar så skulle ju den få för lite bensin hela tiden??

Bilen går klockrent när den blivit varm och startar lätt.
Är lika svårstartad även om den stått på motorvärmare.
Har inte kollat upp co halt mm än.
Drar lite för mycket bensin tycker jag (1,5-1,7) men jag kanske har fel?? Vinter, stadskörning, brett och fort =) Och 17" dubbfria.

Mycket tacksam för tips!!

Mvh
Micke / Östersund

Micklo
Vet att det var ett problem med styrboxarna på dessa bilar som gjorde dem svårstartade. Har själv haft detta problemet med en 520 jag hade. Prova att låna en styrbox och testa om detta gör någon skillnad.

Vilken styrbox är det??

Någon som har fler tips??

Mvh
Micke

Micklo
Den styrboxen jag menar är den till insprutningen. Denna sitter på höger sida i motor rummet och den har ett nummer i stil med 0261 xxx xxx ,kommer ej ihåg exakt men det går ej att ta miste. Tror även att det står Motronic på den.

Ska prova en annan box i morgon + byte av tempgivaren

Fortsättning följer...

Tack för tipset Jack

Micklo
da
75
dagskjo
528iA-98
Hur gick det med testen av styrboxen? Har samma problem med en 525:a fr 88.

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har också samma problem på min 525i -90. Har konstaterat att det INTE beror på:

*Luftmängdmätaren
*Tomgångsmotorn
*Temperaturgivarna (De två vid termostathuset.)
*Bränslefiltret
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Har erfarenhet av det problemet.
Det kan vara toppen som är i behov av renovering.
Den toppen helrenoverades. Ny kam, nya vippor och axlar,
nya styrningar mm. Sedan gick den bilen felfritt.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nja, tror inte på det. Vad skulle kam etc ha för inverkan på starten?
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Finns många saker som en sliten topp kan orsaka.
Sliten kam: ändrar lyft och överlapp mm på ventiler.
Slitna styrningar: Kan orsaka läckage mm.
Slitna tätningar: Kan orsaka att olja rinner ner i förbränningsrum.
Brända ventiler orsakar läckage.
Behöver du mer för att bli övertygad?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Har liknande problem,men även ibland när den är halvvarm.
Har mätt bränsletrycket efter motorn är avslagen och det visar sig att den inte håller trycket även om tryck och returledning är stängda. återstår nu att plocka bort insugrör och köra spridarna "på bänk" för att se om nån läcker.
Det går ju att tjuvkoppla pumpen med en strömbrytare för att alltid ha tryck vid kallstart.
FAF
Co
56
CoP
528im Touring -98
Jag skulle tro att de är kallstarten. En kallbil ska ju få mer bränsle å mindre luft. Ponera då att den får lika mycke luft som när motorn har normaltemp men bränsle som om den vore kall...därav att det luktar bränsle om bilen . Sen när den har normaltemp så får den ju luft som vid varm(ha ju fått de hela tiden förutsatt att de är de som nu kärvar) och nu även bränsle som vid varm(förutsatt att de INTE kärvar utan fungerar normalt).
Bara en teori jag har pga att jag hade dom symtomen på en 323a å då vare kallstarten som mucka.

De ä roligt nästan jämt...
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
OBS: Sitter ingen kallstartsventil på en E34 !!

Spridarna skall ge på extra bränsle vid kallstart så det är normalt med bludrig gång och even. även lite bränslelukt vid kallstart!

Backventilen vid pumpen kan vara en orsak, tappar allt tryck tillbaka till tank och det tar därmed några sekunder innan tillräckligt bränsletryck finns vid spridarna.

En annan sak som kan påverka startsvårigheter är rotor o fördelarlock, och även tändkablar (o stiften förståss men dom bytts väl med jämna mellanrum!)

Spridarläckage är också en orsak till tappat bränsletryck och därmed också en felaktig spridarbild!

Lite tips som kanske hjälper!

///Magnus
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Hade exakt samma problem med min i över ett halvår.
Det slutade med att jag bytte bränslepumpen, insugningsbälgen (den som sitter mellan luftburk & insug) & tomgångsmotorn.

Detta är nu snart ett år sedan och bilen har gått helt felfritt sedan
dess.

Om du såker på svårstartad i 3-serie forumet borde du hitta mina
inlägg.

Lycka till!

Mvh Håkan
Jag har förtfarande samma problem och håller på att bli tokig!!!

Har kollat upp följande tänkbara fel men ännu inte hittat något!

Har kollat båda tempgivarna på termostat huset, inget fel.
Motorn går jätte bra (varm), fina värden mm = Inget fel?
Det rinner inte ner soppa i mortorn p.g.a dåliga spridare. (ny ren topp)
Det är inte bränsle relät.
Det är inte backventilen på soppa pumpen.
Det är inte styrboxen (framme till höger i motorrummet)

Har därimot kommit fram till att på ca en timme så faller trycket från pumpen till motorn från 1kg till 0.... Slutsats, kan vara så enkelt så att det är ett litet hål någonstans efter soppa pumpen??? Har inte hittat något hål... Ännu... suck...

Har kollat igenom alla gammla papper och sett att någon har för många många år sedan satt i en trim kam... Kanske kan vara en förklaring, den går väldigt ogämt på tomgång när den är kall... Har bänkat bilen och den ligger på 128hk Precis som den ska, så jag vet inte om trim kammen sitter kvar...??

Micke

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Du bör ha ca 3kg tryck när pumpen går, trycket faller lite när pumpen stannar.
Kolla tryckregulatorn, ta loss den tunna vacuumslangen-det får inte komma nån soppa där.
Montera tryckmätarn uppe vid regulatorn på trycksidan, se till att du har tryck och klämm sedan åt slangarna, både tryck och retur tex med tvingar.
Om du tappar tryck då så har du läck i spridarna, förutsatt att regulatorn inte läcker via vacuum anslutningen.
FAF
Varför drar den 1,6 Milen men alla värden är bra?? Tron ni att det kan vara så att det är läckage någonstans (inte spridarna)?? Eller vad tror ni??

Mvh
Micke
su
174
super-dan
116i - 06
En dålig lambdasond brukar kunna ge hög bensinförbrukning. Har du lambda på din?
Ja, jag har lamdasomd men om den skulle vara trasig skulle värderna "skjuta" i höjden och efter ett tag skulle katten också paja...?

Har fått tag i en annan bränsleregulator som jag ska prova nått här i veckan, kanske kan vara nått?

Mvh
Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.