AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.152

Kolla upp mätarställningen?

Har läst ett par trådar om skruvade mätare, undrar nu följande:

Hur kollar man upp en importerad BMW från tyskland? Visst, kontakta BMW i tyskland skriver folk, men hur? Ringer man växeln på huvudkontoret?? :)
Alltså finns det nåt speciellt telefonnummer eller liknande, mailadress etc? Behöver dom endast chassienummer? Vad är det för information dom kan ge mig, hur långt bilen gått när den senast servades hos aukt. verkstad i tyskland?

Hur kollar jag upp importerade BMW i Sverige?
(LKM?)
Vilka BMW-bilar kan läsas av genom detta instrument, eller vad det är? 100% tillförlitligt?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Börja med att läsa . importguiden
Länk

///MVH Hasso
Länk
Du tittar på stämplarna i serviceboken. De ska stå namn samt telefonnummer osv. Gör de inte det så får du använda www.bmw.de som listar alla aukt återförsäljare för att skaka fram ett tfn nummer. Chassinummer ska vara allt som behövs.

Dom bör kunna ge dig mätarställning vid senaste garanti reparation, samt mätarställning vid servicetillfällena(Undantag finns)

I sverige blir de genast mycket enklare då de finns en gemensam databas för alla aukt återförsäljare för service och garanti rep. Här finns nyttig info Länk
Där kan du läsa filka bilar som går att läsa av och inte.
Jag har för mig att e36 from 96 även går att läsa av men jag kan ha fel.
Även hela importguiden är bra i kika i.
Länk
Avläsning av LKM är de enda sättet att avläsa mätarställningen förutom i Kombiintrumentet samt i steptronic lådan på automat.
Detta stoppar dock inte dom som verkligen vill skruva tillbaka bilen totalt, LKM:en går att byta ut. den är ganska dyr, samt för att koda den nya LKm:en med övriga bilens elsystem så krävs samma programvaror som en auktoriserad BMW-verkstad använder sig av.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Ja som vanligt så Har Hasso rätt, och hans inlägg gick ju lite snabbare o skriva :)

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Pratar du om en bil som redan importerats till Sverige tycker jag du skall höra med säljaren om det finns något kvitto sparat från firman i Tyskland som sålde bilen till importören.
När jag köpt bilar i Tyskland har jag alltid fått ett kvitto på vilket mäterställningen skrivits in Givetvis spar man detta om man är noggrann, samt ger antingen kopia eller original till den man säljer vidare till.
Huvuddelen av mätarfifflet sker (tror i alla fall jag) mellan det att bilen avregistreras i Tyskland och registreringsbesiktigas i Sverige.
Är bilen registreringsbesiktigad finns bilens Fahrzeugbrief på den station där bilen registreringsbesiktigades, en kopia av detta kan du beställa. I bilens Fahrzeugbrief finns de tidigare ägarna i Tyskland noterade, inklusive bostadsadresser. Om du har ork kan du kontakta dem för att få en bild av bilens historik.
modano
du kan be närmaste BMW handlare kolla upp vad som finns registrerat på bilen ..

de tre senaste verkstadsbesöken hos auktoriserad BMW-handlare i Tyskland finns att tillgå och givetvis även mätarställning vid dessa besök.
denna upplysning kostar ca 300:-
och skulle det inte finnas några noteringar om att bilen varit inne hos auktoriserad verkstad så vill man ju inte köpa.... eller ?
Du får reda på de tre senaste gararntirep besöken inte tre senaste servicetillfällena. De har tyvärr ingen gemensam databas för servicar i Tyskland.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Oftast så görs ju en garanti rep. vid en ordinarie service. Så chansen att någon mätarnotering som finns i boken svarar mot den i utdraget är stor. På min E36/38 fanns två av mäatrställningarna på utdraget med i serviceboken på bägge bilarna.

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
PJ: Det har du rätt i. Men måste ju tänka på att om BMW inte får fram något när de gör en sökning så betyder det inte att bilen aldrig har varit inne på service, eller att boken är fekad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.