AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
707

Åsikter om 735 e23/e32 inför kommande köp?

da
22
dali01
320i -97
323i -82
Jag har allvarliga funderingar på att köpa en 735 e23 eller e32, det lutar nog åt e32. Vad ska man tänka på vid köp av denna bil? Hur är de att äga och köra? Manuell eller automat? Ungefärligt pris? Försäkringskostnad för en 28-åring i småstad?

Behöver alla möjliga tips och tankar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Mina erf.:Kika efter rost i dörrar,tank,ovankant kofångare bak,nederkant framskärmar mot dörr.

Mekaniskt:Kamaxelslitage,kolla så att ACC fungerar,allt elektriskt ok,Automaten växlar fint och ej slirar el. dyl och oljan röd och ska ej heller lukta bränt(automat klart vanligast på denna typ av bil)..Stötdämparna fräscha?,inredningen välskött? tyder på noggrann ägare,servicehistorik?

Prisbilden...Tja,mellan 10'-70'.

Många ligger kring 25',då har dem en del defekter..Ska du hitta en fräsch så får du nog räkna med 40-45' för en sen 735:a som inte har allt för mycket fel o brister och är utrustad som en E32:a ska vara..

En välskött E32:a är härlig och relativt "billig" att äga,se upp med exemplar som är alltför billiga i både intryck och ev. dumpat pris dessutom..

Försäkringskostnaden är individuell och bäst är att kolla upp själv naturligtvis...Ring runt och hör.

Mvh Janne.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Janne har väl listat allt, försäkringen fluktuerar våldsamt iaf för mig, antagligen pga import...

Folksam: Trafik-4000:-, Halv-28000:-

Länsförsäkringar: Trafik-5500:-, Halv-13800:-

Såg den här 745:an på Börsen!:

Länk

lite trim kanske?:

Länk

Mvh
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
jag betalar 2000 helår trafik för min 730 1988 hos folksam och jag är runt 27 år i mellanstad och har inte haft mitt körkort så värst långe.
men vissa bolag ville ha upp till ca 8000:- för trafik. å andra ger halv för de pengarna eller billigare.

Om du är rädd för att meka själv så titta på ett flertal bilar för det är lätt att göra misstag om man inte har stor erfarenhet av just e32:an.
lycka till.

Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED !
En sak som gäller för alla bilar, men gamla lyxbilar i synnerhet är att man skall köpa så fin bil som möjligt. Att laga upp vrak eller till och med bara en billig är mycket sällan lönsamt.
En repbuffert behövs självlart, men ett köp av en pärla utan kapade fjädrar och spoilers är min rekomendation.

Skall du inte ha bilen så länge så kan det bli fel att köpa en väldigt fin bil då det kan vara svårt att få tillbaka pengarna. Trots att det är smartast att köpa en lite dyrare/finare bil är det få som vill betala de extra pengarna som en fin bil betingar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.