|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Det kan väl vara roligt att jämföra även om fart rakt fram e ganska ointressant... Så tycker iaf. jag.. och det verkar ja många med mig, det grundar jag på antalet svar på denna tråd... Men som sagt, givetvis köper man inte 540n för att köra snabbt rakt fram... Då hade det blivit 9-3 Aero med Nordic trim eller liknande... |
|
viobebe |
tp_88: jag råkade nämna detta i ett inlägg "m power överdrivet" att 540i är en underskattad vagn mot M bilarna, men det var inte många som köpte det, men huvudsaken är att man själv har sin egen uppfattning, och som du beskriver det att det är många som håller med dig. ES |
|
viobebe>> Visst underskattar man nog den! 540n går bannemig bra! när man slängt i 4an runt 140 e den inte att leka med! Men m-bilar e alltid m-bilar... Och kostar därefter också.. Tycker den e skit grym på alla sätt 540n, inte bara prestanda mässigt utan på ALLA plan! |
|
|
Hur skiljer sig en 6-vxl 540i i utväxling mot en 540iA? Hur mycket gör 6vxl på 4:an vid fullvarv? 540iA går som bäst mot M5:an vid 210-230, pga att M5 växlats från fyran strax efter 200 och 540iA drar längre på sin fyra, sen (240 och över) får M5 upp varvtalen med mycket effekt och då är det kört för 540n. Toppfarten är högre på M5:an, väsentlig skillnad, M5 kör förbi både 540i och 750i E32 på femman men aldrig innan 240, då har man inte tillräckligt med effekt tillhanda för att passera. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
okej hahaha en m5 3.8 e snabbare en 540i 6vxl men inte jätte mkt med tanke på det stora hästkrafts skillnaderna men jag läste här att nån hävdar att en civic vtec spöar en 540i eller hur!!!!!! och att den har fördel efter 100 ah jag bara säger efter hundra e det ju verkligen sayonara eller va sushi ätarna nu säger. att tro på att civicen e snabbare e som att tro på jultomten en fin tanke men det e inget annat än pure fiction |
|
|
som vanligt lazze fantastiska inlägg keep up the good work EN GÅNG 8:A ALLTID 8:A |
|
| HD91: Ditt resonemang stämmer inte. Alla bilar, inklusive M5, är som starkast vid momenttoppen, givet att konstant utväxling används. I M5:s fall är drivhjulskraften på 5:an som högst vid 4750 rpm (4017 N). Vid växling vid 7000 rpm på 4:an till 5:an kommer varvtalet sjunka till 5690 rpm och drivhjulskraften minskar från 4200 N till 3880 N. | |
|
HD91: Utväxling 540i 6vxl E34 jämfört med 540iA E34 1:an 4,23 (3,55) 2:an 2,51 (2,24) 3:an 1,67 (1,54) 4:an 1,23 (1,00) 5:an 1,00 (0,79) 6:an 0,79 (-----) Inte är det lätt att köra i från en 540 6vxl med en M5 E34 men visst är en M5:a snabbare i högre farter konstigt vore det annars kan dock skilja ganska mycket mellan olika exemplar tittade igenom mina Tyska AMS och hittade NR 15/89 och NR24/89 test av M5 3,6 och jämförde med M5 3,8 6vxl från NR 25/94 den ena av 3,6:or är snabbare enda upp till 200km/h som är den högsta hastighet dom mäter till 1,7 sek snabbare närmare bestämt den andra 3,6:an var en halv sekund efter innan 100 km/h är inte M5 E34 kvickare en 540:i en av 3,6:or hade även samma tid till hundra tyvärr har inte AMS testat 540i E39 6vxl därav 540 E34 jämförelsen E39:an kan vara något snabbare och M62TU är definitivt det. Mvh Stephan |
|
|
Hejsan bjoerck, jag har ju inte skrivit att M5:an skulle ha högsta drivhjulskraft vid max effekt. Vad jag skrev var att det finns ös vid de aktuella varvtalen som räcker för att ta sig om en 540i eller 750i på femte växeln. Jag uttryckte mig kanske dåligt och missvisande, men jag har inte uppfattningen att drivkraften skulle vara större vid max effekt än vid 4750 rpm. Jag har räknat på drivhjulskraften vid den tidpunkt där M5 börjar sega sig förbi 540i och den är (vid 239 km/h) i runda slängar (och samma slags däck samt dragit bort transmissionsförluster) 2537N på M5 och 2300N på 540iA. Vid 250kmh så är drivkraften enligt min uträkning för M5 2445 N och för 540i 2043 N, då varvar M5:an närmare max effekt (6800 rpm) och 540i har växlat till femman. Det viktigaste för en hög drivhjulskraft är att ha mycket effekt "per varvtal" om uttrycket tillåts, vilket man har vid 4750 rpm (högsta vridmoment). Visst är det så bjoerck? Annars förklara gärna! Jag har tyvärr inte förstått det här till fullo än. Hur mycket spelar utväxlingen in gentemot motoreffekten? Stephan735i: tack för informationen! //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
| Det ÄR motoreffekten som är avgörande och ju tidigare och bredare register desto bättre. | |
|
Köp senaste Automobil (Nr1 2004)! Där finns en utsökt artikel skriven av Fredrik Strandberg som behandlar Effekt och vridmoment samt dess förhållande. HD91: Motoreffekten kan förenklat sägas sammanfatta vridmoment och utväxling. Detta eftersom inte effekten är föränderlig medan vridmomentet kan förändras med hjälp av utväxlingar. M 3: För att få en bil accelerationssnabb behövs egentligen inte ett brett register. Däremot måste motorn tillåtas jobba i det spann där hög effekt finns under acceleration. Smalt effektregister kompenseras av låg utväxling. |
|
| Sant, men den är att föredra i vilket fall som helst. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.