|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Bjoerck, Om det är svenska AMS så har de bara testat 540iA. |
|
|
Johann: Har någon påstått att det inte var 540ia som AMS testat? XJR (X300) har en rak sexa på 4.0 liter och 24 ventiler. Överladdad med en Eaton M90. Laddluftkylare. Max laddtryck 0.7 bar. Effekt 326 hk vid 5000 rpm. Max vrid 512 Nm vid 3050 rpm. XJR (X308) har V8 på 4.0 liter och 32 ventiler. Max effekt 363 hk. Max vrid 527 Nm. |
|
|
johann, Jag har inte varit med om något race, men jag har kört både M5 3.6 och 540 -01, 540'n kändes klart kraftfullare/snabbare. 3.6'n får man ju pina livet ur för att det ska gå undan. Även på pappret ska 540'n vara 0.1sek snabbare till 100. Har pratat med "Mr BMW" och han kunde bara hålla med. / Lazze |
|
|
Bjoerck, Eftersom du inte nämner att din tid på 6,4 s är för 540iA och tråden handlar om 540i med 6 växlar är det ju inte speciellt underligt att man påpekar att AMS tider är för 540iA. Lazze, Enligt BMW axar E34 M5 3,6 0-100 km/h på 5,9 s så snabb är ingen E39 540i och att den känns snabbare är inte samma sak som att den är det. |
|
|
Hejsan, M5 3,6 behöver 6.3s till 100 från 0, det är 3,8 sedan som gör på 5,9s. Jag såg M5 3,6 vs E39 540iA på Knutstorp i år, M5:an vann, men det var inte med mycket, blir nog väldigt jämnt mellan 540i 6vxl och M5 3,6, i accet i alla fall. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Jag har ägt E34 m5 3.8, 540iAE39 samt kört både m5 3.6, e39 540 6vxl och m3 e36 med båda motorerna. 540an saknar i mitt tycke mycket av draget som finns i m modellerna. Det är en kryssare medans mmodellerna, var och är dräpare med en helt annan förarkommunikation.... Asken |
|
|
Från Länk "The heart of the second M5: a six cylinder power plant with a capacity of 3,535 ccm caters for sheer inexhaustible reserves of power. The M5 accelerates from 0 to 100 km/h in 5.9 seconds. Maximum speed: 250 km/h (electronically limited)." |
|
| hursomhelst, den "blåsiga" filmsekvensen från knutstorp är underbar :) | |
|
det är från gång till gång och från förare till förare och den 6-vxl 540in e underskattad det kan jag lova jag sticker ut nacken ur mitt sköldpadde skal igen men jag har minst tre m3 3.0 skalper på mit samvete samt en ruggigt jämn körning med en 3.8 m5 samt en eller kanske två m5 3.6 skalper beroende på hur man ser det. jag tycker i varje fall att åttan går underbart och saknar nån direkt effekt svacka man får lära sig starta dom utan hjulspinn bara. Hoppas jag inte förolämpat nån m ägare nu för det e inte min avsikt. MVH Getrag. BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN. |
|
|
Håller med getrag. Skulle vilja se den M5 3.6 som drar en 6-vxl 540i -01'a eller -02'a. Filmsnutten från Knutstorp är väl en M5'a vs 540iA (Automat) (-96?), där är det ju helt jämnt. / Lazze |
|
|
trevlig läsning... Dom som skrev att 540 har en helt annan förarkommunikation och allt d.... det e väl ingen som räknar med nåt annat heller... 540 e väl egentligen lite av en "gubb-racer" ( när man har m-chassie och 6vxl + vassa fälgar kanske betoning på racer!?! ) Skoj att den hänger med äldre m5+m3? enligt vissa iaf. Har som sagt hellre en 540 e39 än m5 e34 men det e väl en smak sak... |
|
|
tack för alla svar!! hoppas det blir mycket mer trevlig läsning!! |
|
viobebe |
Håller med de flesta här också, 540i är en underskattad vagn, de flesta stirrar sig blinda på M5, har kört 2 st 3.6:or och de gick inte bättre än de 2st 540i jag körde, kan tilläggas att även 540n var E34:or, spelar ingen roll vilket varvtal du ligger på det finns kraft hela tiden, känns nästan i E34 alltså att motorn för kraftfull för bilen i fråga, samt att du slipper varva som en galning i en M5:a för att ngt skall hända- min åsikt. Getrag: jag tror dig! 540 är inte att leka med.... Johann: har du ngn exakt förklaring varför en 3.6:a skulle vara vassare än en 540? vridmomentkurvan är ju av en annan kaliber i 540, V8:an talar ju sitt tydliga språk. Nothing beat cubic inches........... |
|
lazze.. "helt jämnt", :) så den fajten slutade i dina ögon oavgjort? jämnt var det, det kan jag hålla med om. e34an seglade dock ifrån i slutet på både ettan och tvåan och i mina ögon har den iom det precis ätit upp sin motståndare i det dom utövade, dragracing. sen finns det en uppsjö med andra moment som 100-200 och 150-200 osv osv... självklart, denna filmsekvens är inte fakta! det kunde lika gärna ha slutat tvärt om. (fast då hade inte filmen blivit lika trevlig = tom högerbana.) det som fascinerar är ju att direktörsvinkeln i tung direktörssläde hävdar sig bra mot en m-vässad jättesexa, vilket inte är vad som helst under en huv i en bil. :) |
|
|
viobebe, Att det är effekt och inte vridmoment som är intressant när det gäller prestanda har förklarats ett flertal gånger. Jag orkar inte förklara det en gång till. Att en 540i går bättre än en M5 som inte varvas ur är fullt möjligt men då är det inte bilarnas prestanda som jämförs utan förarnas. Förstår man relationen mellan effekt, varv och vridmoment förstår man varför. Sen borde det väl finnas axsiffror från diverse tester och 402m-race som svarar på den ursprungliga frågan. Getrag, Du har säkert kört ifrån eller jämnt med dessa bilar men det var du som kunde utnyttja din bil bättre. En bil med samma eller mindre effekt är inte snabbare än en lika tung eller tom lättare bil. |
|
|
Jag skulle nog vilja säga att den automatväxlade 540n knappast behöver skämmas för sig heller, den är inte långsam och missar dessutom aldrig växel, dock blir både den och 6vxl slagna i toppfart (med borttagen 250-spärr) av E34 M5:an, men det är mycket möjligt att 3.6:an får på pälsen marginellt i accet av en E39 6vxl 540i. M5 förlorar mycket efter växling, effektövertaget har den bara på riktigt höga varvtal, 540 har en helt annan motorkaraktär med ös hela tiden. Vad är 1000m tiderna på de olika 540-modellerna, kan någon kolla i sin instruktionsbok? Är det något speciellt med 2001 och 2002 års modell av E39 540i? Är prestandan bättre i dem än de äldre? //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
gurr: kan hålla med! Vinsten gick ju till M5:an och det var aldrig något snack om det, var själv på plats och såg det hela, dock var det ju inga stora skillnader. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Enligt denna siten ligger det till följande på 1/4 Mile: Länk BMW 540 E34 Auto 15.3 Sek BMW 540i Touring Auto E39 14.8 Sek BMW M5 E34 14.0 Sek BMW M5 E39 13.0 Sek Tyvärr ingen tid för Manuella 540 e34-e39(Finns inte i Usa Kanske?) Och som referens BMW 330 15.0 Sek BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
låter lustigt att 330 skulle hänga med 540... trotsallt 55hk och 140nm mer.... |
|
| Man skall komma ihåg att det är stor skillnad på 14.0 och 14.8 sekunder. 540A E39 är 35-40 meter efter M5 när den går i mål. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.