|
|
|
|---|---|
|
Hej kära bmw älskare! Jo nu är det såhär att jag får lov att krypa till korset efter att ha spenderat 5 timmar i ett skitigt garage och försökt att sänka min lilla ögonsen... Det går inte! Jag kommer så långt att jag får bort hjulen men när jag ska ta bort dämparna så tar det stopp. Bultarna är antingen av helt fel sort eller så går dem inte att rubba även om man tar i för kung och fosterland, eller så rör de på sig men ingenting händer. Så.. Jag ber så mycket om hjälp om det finns en vänlig själ där ute som kanske skulle kunna ge mig nåt tips på eller ge mig en adress till någon sida där det finns en bra guide till detta. Jag har försökt med haynes guide men engelskan ger mig huvudvärk.. Den bulten jag har mest problem med har jag tagit ett kort av och laddat upp på Länk den går att rubba efter många om och men, men nu snurrar den bara runt och det händer ingenting.. Sen på bakvagnen om jag förstår det rätt ska man ta ner drivaxlarna som går ifrån diffen men det behövs någon konstig nyckel jag aldrig sett tidigare så.. Till saken bör sägas att jag endast planerar att sänka med att sätta dit nya fjädrar, bilen är ändå så gammal att det känns onödigt att köpa ett helt nytt väghållningskit. Tycker inte om att inte få rejsa runt i min lilla bil och vill ha den klar så fort som möjligt men det är inte lätt när det är svårt ;) Så jag vill jättegärna ha hjälp så fort som möjligt! Tack på förhand! //Christoffer | |
Bmw ludde |
Där bak behöver du inte plocka bort något, bara att använda fjäderspännarna och dra ihop fjädern, när den är ihopdragen så går den att "plocka" ut Där fram får du lossa hela fjäderbenet, bla. de 4 skruvarna i motorrummet. Sen drar du ihop fjädern och lossar "toppbrickan" de tar lite tid, har iof inte gjort det själv, men planerna finns för mig me =) Mvh Ludde Länk |
|
där framme måstre du använda muttermaskin och en 16.s blocknyckel mellan "plåten" och gummit till k-hämmarstaget som mothåll eljest snurrar bara mutter/bult, sen så sitter fjäderbenet i 2 bultar fästad på baksidan av bromsskölden, tror dom var 17 eller 19, och de tre mottrarna i motorrummet strl 13, plocka ut hela fjäderbenet och sätt dit spännare lossa sedan på bulten som håller övre fjädertallriken, bak kan du skruva loss stötdämparens nedre infästning utan problem. använd sen en kofot å bryt ner "bakarmspaketet" så får du ur fjädern plättlätt, den nya är bara att stoppa dit, be någon trycka upp upphängningen så får du fast stötdämparen igen. böt fjädrarna på 1½ timme å det var första gången för mig "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Hej igen! Tack för hjälpen, nu har jag efter användandet av massor av våld och massor av tid äntligen lyckats sänka bak.. Karatesparken inifrån hjälpte en del, som det ju stod i en av autopowers guider, samt kofoten, hammaren och en gnutta vaselin.. När jag lyckats sänka på ena sidan gick det sedan mycket snabbare på andra.. Tar ett tag att förstå hur man ska göra. Dock vet jag inte om det var värt det, det syns ju knappt :-/ Jag väntar nog med att sänka fram ett tag då det redan var sänkt fram när jag köpte den. Hursomhelst när jag sänkte ner bilen igen från att ha stått på pallbockar gick nedre delen av framskärmen emot domkraften och bröts av. Å nej! Nåväl, den skulle ändå bytas pga rost men jag hade gärna väntat ett tag. Nåväl, nu får man lite motivation till att meka lite till då.. |
|
|
fixa fram annars får du olika hårdhet fram å bak bilen kommer på att bli lite småskum med olika hårdhet. men du har igen det på bättre väghållning. sänkte min 30/30 suntes inte så mkt men fick jävla mkt bättre väghållning "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Patrik>> Vilket sänkningskit använde du? Mitt sänker också 30/30, kilen sportfjädrar. Men ser han inte baktung ut när man sänker lika mycket fram som bak? Eller ser det bra ut? Troligtvis blir det sänkning fram med men jag är lite trött på bilen just nu ;) Provkörde litegrann på vintervägar igår och den känns jäkligt skön att köra nu.. Men då kanske det blir ännu bättre om jag sänker fram med... |
|
| Men fram är det ett jäkla helvete, allt är fastrostat och går knappt att rubba.. :( | |
| jag som hjälpte Disabledd med sänkningen och garage. Hur tackar killen mig? Genom att backa på min bil utanför. Vilket svin. :D haha | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.