|
|
|
|---|---|
| Gjordes det några face-lifts eller exteriöra förändringar på Z3:orna under åren? | |
|
Från och med årsmodell 2000 (eller sena 99:or, tillverkade efter 99.04) gjorde man en större facelift, där roadstermodellen fick bakskärmar med en liten buktning uppåt på vardera sidan samt annorlunda bakljus (gamla bakdelen: Länk nya bakdelen: Länk. Detta ändrades på samtliga roadsters utom på M. Samtliga 6-cylindriga varianter fick i och med faceliften kromade ringar runt hel- och halvljusreflektorerna. 2.8 och uppåt fick även kromade ribbor i njurarna fram. I och med årsmodell 2001 (eller om det var 2002) fick roadstern lackerade ribbor (2 horisontella plastribbor) i luftintaget under regplåten, liksom lackerade täckplastbitar bredvid dimljusen (detta sista gäller även coupén, som istället för plastribborna i luftintaget har ett svart nät). När man gjorde den stora faceliften gjordes även ändringar invändigt. Man tog bort de gamla luftkonditioneringsknapparna (som härstammar från slutet på 70-talet), knapparna för stolsvärmen etc., och bytte ut dessa mot rundare, mer moderna sådana av samma typ som i M roadster/coupé. Man bytte även material i vissa paneler, exempelvis fick förvaringsluckorna bakom stolarna på roadstern en lite gropig, halvmjuk yta istället för den gamla släta hårdplasten. Kan ha fel på några punkter, tveka inte att rätta mig :) /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
Oops, blev visst lite fel när jag klistrade in länkarna där. Här kommer fungerande sådana. Gamla bakdelen: Länk Nya bakdelen: Länk /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
| Det var en ingående förklaring! Tusen tack! | |
|
Kan tillägga att år 1997 och 1998 var 2.8-litersmotorn på 192 hk och 275Nm. År 1999 fick den 193 hk och 280Nm. Skillnaden berodde på att motorn försågs med dubbla vanos 1999. Prestandan förbättrades inte mycket. 0-100 gick på 6.9s istället för 7.1s Toppfarten ökade till 225 istället för 218km/h. Inte för att det märks nån direkt skillnad förän man ska toppa bilarna... Var själv ute efter en tidig 99a med den högre effekten samtidigt som jag ville ha ett exemplar med de bredare (snyggare) bakskärmarna. Obs! personlig åsikt =) /Carl Länk |
|
|
En till bild på gamla och nya bakdelen: Länk /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
Mr Hamann |
ThaMaztr: Var kommer den där bilden ifrån? En sån rolig Z-träff vill jag mer än gärna åka på kommande år! // Mr Hamann |
|
Då åker vi i kolonn Hamann..... /B |
|
Mr Hamann |
Beppo: ABSOLUT! Z3-tåg mot huvudstaden! :) // Mr Hamann |
|
Mr Hamann: Den är från Z-träffen i Göteborg 7 juli ifjol. Största Z-träffen hittills i Sverige tror jag :) Fler bilder: Länk /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
Mr Hamann |
ThaMaztr: OKI, såg ju mycket trevligt ut på bilderna! Det var samma dag som vi hade BMW klubben hade träffen i Eskilstuna. Ser fram emot Z3-träffarna kommande sommar. Länk till bilderna från Eskilstunaträffen: Länk // Mr Hamann |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.