|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, vilken värderas till mest pengar när vi pratar om z3m?? Coupe eller Cab. Vad e det som just går sönder på z3m?? nått spec?? Jag funderar på en coupe, samt som ja inte kan så mycket om denna bil. kan ni "z3 muppar" (hihi) berätta vad ja behöver veta om denna bil. funderar starkt på coupen men vill inte ringa till folk å fråga en 1 sak om bilen men vill ju var lite utbildad ;) tack | |
|
Coupén är ovanligare och nog marginellt dyrare (jfrt samma årsmod, mil osv). Jadu, vad vill du veta? Bilen är väl i stora drag en bra och framför allt förbaskat rolig bil, men du ska nog dock gå in med attityden att den inte är av samma höga kvalité som andra bimmers. Men söker du rå körglädje finner du inget roligare i den prisklassen. Jadu, går sönder o går sönder. Det är väl detdär ständiga tjatet om vanosenheterna som rasar. För att vara på den säkra sidan köpte jag själv en bil som den var bytad på, men detta kan du ju läsa om i mååånga andra trådar just angående vanosarna på 3,2:orna. Annars är det väl lite blandade småfel som folk kommit i kontakt med (läs gärna här på Z-forumet). Jag har själv haft en strulande C-låsmotor. Coupé eller Roadster är ju såklart upp till dej själv, är man cabfolk så är man, själv fanns inte cabben ens med på listan när jag skulle köpa pga många anledningar, tex. JAG tycker coupén är betydligt snyggare, roadstern är faktiskt mindre vridstyv och det viktigaste; jag bor i sverige och därför är cabbe inte rätt för mej. Hade jag bott i californien hade en 2,8 cabbe kunnat vara ett alternativ, men inte i den här klimatzonen inte. Jag vill nog jämföra det lite med att köpa en stor bamsebåt för 10 mille här i varma sverige som kanske kan användas 20-30 dagar om året. Vissa har flis till det och tycker det är värt det, inte jag. Betackar mej för en massa onödiga kommentarer i denna fråga, då den är TOTALT personlig. =) I övrigt är det nog bara att shoppa på, avsett om du köper med eller utan tak kommer du att älska MZ3, de är väldigt väldigt roliga bilar. |
|
|
Hej! Jag har haft 3 st BMW Z3, alla givetvis cabbar! Dom "få" dagarna som alla pratar om är inte så få! Sommaren 2002 samt 2003 hade hur många soliga dagar som helst, och förhoppningsvis även 2004! En cabbe är en cabbe. Underbar känsla att cabba ner på sommaren och "all" vänder sig om och önskar dom vore i min sits :) Enligt min bedömning är coupen konstig i formen och föredrar klart en cabbe före coupen! Alla tjatar om vanosproblemkankse enbart för att det kostar omkring 30 000:- om den ska bytas men men.... Jag köpte min BMW Z3 M ROADSTER för 2 månader sen, va på BMW i Göteborg och pratade med i stort sett alla där om vanosen. Vanosen går inte sönder, de kan endast komma ett morrande ljud från den. Det är upp till var och en om man inte vill ha det morrande ljudet, men det kan aldrig hända någonting med motorn pga av ljudet. Endast att folk tycker att det är obehagligt! Jag lät tre stycken killar kolla min bil där, och speciellt de här med vanosen, eftersom alla varnat mig! Dom sa att de va den mest välbehållna vanosen de sett och hört! Så mitt råd till dig: Köp en M ROADSTER, kör den till BMW och be dom lyssna på vanosen, om du är rädd för de ljudet och gör ett M test på bilen! Är bilen i fint skick, är den mer värd än en coupe i samma årsmodell och milantal. 19" :-) |
|
|
Är bilen i fint skick, är den mer värd än en coupe i samma årsmodell och milantal. Ja eller hur??????? M-POWER! Länk |
|
|
coupe |
|
| Som sagt, cab eller ej är upp till var och en. Ingen vänder sig om efter min bil, ohnä! ;) Tror du på fullt allvar att folk bytar sina vanosar för 30.000 spänn för att dom "morrar lite"? | |
modano |
om ni har köpt M-roadster/coupe och är orolig för vanosen åk in till närmaste BMW-verkstad och be dom plocka ner den, rengöra o byta alla packningar... kostar nog en 2-4000:- men är man orolig för sin vanos kan det vara värt det.. magnetventilerna ska inte behöva bytas men det går ju det med, kostar lite mera bara... ha det... |
|
Jag föredrar roadster framför coupé. Coupén är naturligtvis mer användbar, har större bagageutrymme (världens minsta kombi? :), är mer komfortabel i och med lägre ljudnivå tack vare mer isolering etc, men å andra sidan är det få saker som är så härliga som att en solig dag cabba ner och köra ut på en tom, fin, kurvig landsväg! /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
Coupén är betydligt mycket mer ovanlig än en roadster och bjuder in till helt annan körkänsla än roadstern tycker jag. Har haft cabben tidigare och måste säga att cupén känns mer solid och rigid när den körs, både på rakor och kurvor. Sett till andrahandsvärde är en modell som sålts i bara ett par tusen ex världen över, aldrig en dålig affär. BMW kommer alltid göra nya roadsters och för varje modell som kommer, ju lägre står sig Z3 roadstern.. Två fantastiskt roliga bilar, med helt olika karaktär. Gemensamt är väl vanos- enheten och lite sviktande kvalitet. JAg är på min andra M, och har aldrig haft något kvalitetsproblem, förutom vanos- byte. Det där "morrandet" det tidigare talats om är snarare ett knackande dieselljud som inte passar på en M- bil. Knappast något man undviker att göra något åt, framförallt eftersom det får konsekvenser på prestandan med om man har otur. Lycka till i bilköpet, men satsa på en bil som är välskött och original, är mitt tips, baserat på erfarenhet. :) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
Mr Hamann |
Jag har ägt en 2.8 Roadster, en 2.8 Coupe och nu en M Coupe, så jag har provat både cab- och coupeversionen. Visst är det underbart de få soldagarna man kan glida utan tak. Men herregud, det är lika underbart med coupén. Jag har glastaket på min och med rutorna nere är det nästan samma sak, men du blir inte lika solbränd! ;) Bagaget är inte så "litet". 410 liter om jag inte minns fel (med lastnätet uppe). På roadstern är det däremot litet, speciellt om du ska ha cabskyddet liggandes där. Jag gjorde en Norgesemester med min och fick lämna cabskyddet hemma för att få plats med lite packning för två. Inget kul då jag personligen tycker att det ser taffligt ut utan cabskyddet ditsatt. Jag har byggt stereo i min och bilstereofirman som byggde den sa att: - Att bygga stereo i en Volkswagen Golf är underbart och jättelätt med tanke på dess coupe, men denna är är ju ännu mer underbar och vad ljudet blir superbt i denna lilla coupe. Jag byggde stereo i min 2.8 Coupe också och då sa en annan bilsterofirma i en annan stad precis samma ord!!! Jag ville bygga en "riktig "stereo i min cab också, men när jag såg plåtväggen i mellan bagage och förarplats tänkte jag: - No way, José! Personligen vill jag också ha en brutal, vridstyv supervagn som jag inte möter en likadan av i varannat gathörn. Siffrorna angående detta talar sitt klara språk (PÅ ETT UNGEFÄR!!!): Ca: 1930 Z3:or reggade i Sverige. Av dessa är ca: 105 coupéer och av dessa ca: 105 är endast ca: 32 stycken M Coupéer. VÄLJ RÄTT, VÄLJ EN M COUPE!!! Remember: MIN åsikt! // Mr Hamann |
|
Gillar du att åka cab, köp en sån. Annars köp en coupe(om du hittar ngn). Den är vridstyvare och känns därmed lite bättre i väghållningen när du kör som ett svin, vilket du gärna gör med en M-bil, jag lovar!!!. Men peronligen "måste" jag kunna fälla ner taket de "få" dagar det är soligt (vad jag vet så är det soligt även i ex mars och november.....). Roadstern väger dock mindre än Coupen vilket man måste nämna varje gång frågan kommer på tal...;-) Gillar du just Z3 designen? Annars finns det ju andra bilar med motsvarande prestanda, men de brukar inte vara lika billiga! Och vill du köra cab: Köp M-roadster!! Du hittar inte en taklös bil med motsvarande resurser på den här sidan om Porsche 996! (vilken man accar ifrån för övrigt.......)Och 996 cabben är ju inge snygg!!! Boxstern är snygg men största motorn är bara på fjöliga 260 hk....... /B |
|
|
Alltså, det finns ett enkelt sätt att välja. Gör som jag, åk till BMW, kräv att få köra ett side by side test, först roadster sen Coupé. Om du är en förare med kunskap och färdigheter tror jag att du kommer märka vilken av dessa bilar du helst vill ha ganska lätt. För en sann förare är det natt och dag skillnad.. För en cruzare är det förmodligen ingen skillnad alls. Sen att Coupén är snyggare, det är dock min personliga åsikt. Att den har helt andra vägegenskaper, det är dock fakta. Där får Roadstern vika sig.... Att Roadstern är en cabbe är också fakta, där får Coupén vika sig. /Vol |
|
| M coupen är en underbar bil och kan klart rekommendera den. Om du läser olika tester av just M roadster samt coupe så är det alltid coupen som höjs till skyarna. Läste ni inte när alla M bilarna rankades i en biltidning inte allt för länge sedan. Tror coupen blev rankade som 2:a eller 3:a som den bästa M bil någonsin byggd. | |
|
Men som sagt, vad du än köper, cab eller coupe, så blir du säkert mkt nöjd! ps.Tänk bara på vridstyvheten i roadstern. |
|
Mr Hamann |
Så här sa Vetenskapens Värld när de testade M-Coupén: Snabbaste testet under våra 51 år. BMWn testades mot Chevrolet Corvette, Chrysler Viper GTS, Ferrari F355 F1, Jaguar XKR, Lamborghini Diablo, Maserati 3200 GT, Porsche Carrera Cup. Näst snabbast i acceleration, och den 5-växlade lådan är smidigast av alla. Överlägsen när det gäller inköpspris och bränsleförbrukning. Kommentar till testet av Janne "Flash" Nilsson: "Välbalanserad och lättkörd, en bil som inger förtroende. Den är konsekvent understyrd in i kurvorna och det är nästan omöjligt att provocera fram ett farligt bakvagnskast. Perfekt för en normalförare som kanske vill köra lite fort på bana någon gång. Fin styrning och tillsammans med Porsche de bästa bromsarna. Motorn har inte bara hög toppeffekt utan drar bättre på mellanvarv än den jämnstarka Porschen. BMW M Coupé är tvåa i min ranking." I en undersökning gjord i ett för de flesta välkänt amerikanskt herrmagasin, utsågs det senaste århundradets vackraste bilar. Här hamnade M coupén på femte plats. Ovanför återfanns bilar som Ford GT40, AC Cobra, Ferrari 250 GTO och Lamborghini Miùra. I en annan undersökning däremot, även den gjord i USA, fastslogs att BMW M coupé var "the car most likely to look like a penis"... // Mr Hamann |
|
Mr Hamann: Du menar nog _Teknikens_ Värld ;) Skulle vilja se Bo G Ericsson från Vetenskapens Värld i TV ränna runt Mantorp i en M Coupé ;) /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
Mr Hamann |
ThaMaztr: Ooops! Sorry! Självklart menar jag Teknikens värld! Men skulle Bo G får prova en M Coupe så tror jag att han skulle börja med motorprogram i stället! ;) // Mr Hamann |
|
Antingen vill man väl ha cab eller inte?!?!?! Det är väl rätt självklart att de har olika egenskaper. Men just i Z:ans fall skiljer det inte så mkt som är brukligt mellan Coupe/cab, just därför att Z3 äör byggd som cab från början, därav att den väger mindre än coupen. Men coupen är bättre pga taket. Men här låter det som att cabben skulle vara helt lealös!!!!! Det är den inte, möjligen i jämförelse med lotus elise LSS. Men om man jämför en formel 1 bil med lotusen så framstår nog även den som ganska simmig, eller hur........ Det ÄR skillnad på bilar men bara för att det finns ngn bil som är bäst på en egenskap betyder inte det att alla andra är helt värdelösa, Eller hur!?!? För folk som inte dagligen kör på bana tror jag att Roadsterns vägegenskaper mer än väl räcker till. /B |
|
|
Mr. Hamann: Ser att du inspirerats av min galleritext :) ligger mycket i de två testen, och att få glida runt i en bil som många inte förstår, tycker jag bara är positivt :) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Beppo: Alltså, jag drar mig oftast för att attackera någon/något, men nu tycker jag det är du som uttalar dig löjligt klantigt. Jag poängterade väldigt mycket att allt är tycke och smak, och att man kanske prioriterar andra saker över vridvstyvhet (som t.ex en cab på sommaren eller rent av utseendet). Jag och andra på denna tråden har varit väldigt tydliga med att det handlar om tycke och smak. Så din attack är helt obefogad. Allt handlar ju om köparens körstil, och personliga tycke eller hur? Förövrigt, anser -JAG- med betoning på just -JAG- att Roadstern är helt lealös precis som du uttrycker dig, det är min åsikt, och den bygger jag på mina erfarnheter och upplevelser som jag fått utav min körstil. Jämfört med Coupén är den helt klart lealös.. Det anser jag.. men kanske inte du. Så ditt försök till att hoppa på oss för vi klankar ner på Roadstern är helt omotiverat. Förövrigt så är det enbart M-roadstern som väger mindre än M-coupén. 2.8:orna har samma vikt., och trots vikten är det ju M-coupén som accelrerar snabbare 0-100. Om vi nu ska gå in på fakta som du ville göra... Och, börjar vi sen prata om Ban-tider, ja då är roadstern långt bakom :) |
|
|
Coupé eller Roadster Måste få citera 328-Johan: "är man cabfolk så är man" Valet mellan Roadstern och Coupén är helt enkelt en fråga om smak och prioriteringar. Själv var jag egentligen inte ute efter något annat än en tvåsitsig cab när jag valde bil. Valet mellan Roadster och Coupé fanns inte för mig. Gillar man cab så gör man. Tycker personligen att en välskött Coupé (i rätt färg och med rätt fälgar) ibland är snyggare än en lika välskött Roadster. Men trots detta och trots att Coupén är vridstyvare så blev det utan tvekan en Z3 Roadster. Just för att den går att cabba ner. Helt oslagbart. Självklart vill jag även ha en Z3 Coupé. En sån står ganska högt på önskelistan. Men då måste jag ha två bilar. För cab är jag inte utan =) Roadstern med sitt sportchassi duger alldeles utomordentligt åt mig. För att återgå till ursprungsfrågan är det ingen större prisskillnad. Just när det gäller BMW Z3 tror jag att Coupén är marginellt dyrare då den är ovanligare. Annars är väl nästan alltid Cab-versionen dyrare än Coupé-versionen av samma modell. /Carl Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.