AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
952

Hur mycket är "fördraget"?

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Kanske en konstig/sjuk/lat fråga, men jag ställer den ändå:
Alltså hur mycket el är fördraget i min 540? Tänker på att jag har elvärme, men inte eljusterbara stolar. Kan detta var fördraget så man bara kopplar in om man får tag på elstolar? Är på jakt efter svart skinn till bilen och har 2 st framstolar (sport), men jag vill inte dra nya kablar bara för att de är elektriska. Finns däremot kablaget så är det ju en annan sak...:- )
Tacksam för svar/tips på hur man enkelt kan se detta eller om någon vet ifall det sitter där/inte sitter där. Om det funkar med dessa stolar, så ska man bara ha tag på ett baksäte som kan passa också + dörrsidor.
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
Enklast är nog att böja sig ner och kolla under stolen, kanske lyfta lite på mattan. Det brukar vara en skarv eller öppning i den där ev. övriga kablar kommar fram. Kan du inte se/känna flera kablar med kontakter som inte är anslutna till något så är det nog inget fördraget. Det varierar mycket på vad som är fördraget eller förberett i bilarna, enklare saker än de du frågar på har i vissa fall inte varit fördraget, högtalarkablar t.ex.
Om du verkligen vill ha stolarna och om de bara behöver 12V och har alla reglage osv direkt i stolen så är det ju inget större jobb totalt sett i samband med bytet.

FP
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det är fördraget. Om du däremot skaffar elstolar med minne och vill ha full funktionalitet måste kablar dras från förarstolen till varje sidobackspegel för minnesfunktionen av speglarna (och dessutom byta speglarna).
Ki
620
Kidde
Tack så mycket för svaren!
Det finns ingen minnesfunktion.
Reglagen sitter direkt i stolen. Jag kanske återkommer med frågor om detta när jag plockat bort stolarna.
/Kidde

Det är inte fördraget på ALLA modeller men visst ökar chansen ju större motor du har, efter 525 är det betydligt mer fördraget som jag har uppfattat det.

I en del fall behövs en kompletterande kabelhärva för 1000-1500 kronor.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Ki
620
Kidde
Tack för det svaret Johan!!
Ska undersöka saken närmare när jag plockar ur stolarna i den tänkta donator-bilen (i detta fallet en 535i 1991).
Tack än en gång för bra svar till er alla!!
/Kidde

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej, går det att byta underedet till stolen till elektriskt? Har gråskinnklädsel, men har inte elinställning till framsätena, och jag hittar inte nå gråa säten med el heller.

Nån som gjort det? Är det svårt? osv.

//Mvh Simon
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Nu har jag äntligen fått tag på elstolar i skinn! Men det verkar absolut inte finnas nåt fördraget på min 520 i alla fall... Hur ska jag dra kablarna då? Jag vet att det finns en kanal med kablarna som går på vänstra sidan från CD-växlaren, finns det nåt liknande på hö oxå eller måste allt gå därifrån? Sen ska man väl dra kablarna både på vänster o höger sida till varje stol, hur gömmer man dem?...
Finns det inget annat sätt att få tjuvström? Typ stolvärmen, ABS sensorn?

BMW 4ever
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.