AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.029

Dyrt med M5?

bm
96
bmw_erik
540ia -93
Hej!
Är det stor skillnad att äga en M5(e34) gentemot en 535(e34)?
Tänkte mest på service och rep. kostnader då, vill ju inte köpa en M5:a för sen inte ha råd att hålla den i fint skick.
Po
110
Power M5
BMW M5 -91
beror lite på om du köper orginaldelar eller pirat om du skall köpa en m5 så leta inte efter den billigaste köp en med dokumentation på samt ev servicebok annars kan det bli stora kostnader om bilen är nerkörd men fin på utsidan
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ja det är stor skillnad! M5:an kräver mer vård, och delarna är dyrare, förutom filter och en del slangar och detaljer som är samma pris som 535i. Motordelar kostar ofantligt mycket mer till M5 än till 535i, samma sak med koppling, avgas mm.
Köp inte en M5 som inte är dokumenterad och servad, extra viktigt med servicen är att ventilspelet ställs in vid varje Inspektion (både I och II). Många slarvar med det, det går inte att bara byta olja och sedan säga att bilen är fullservad.
Motoroljebyte och ventiljustering är a och o om man ska ha M5-motorn i fint skick.
Naturligtvis behöver man ju inte lämna bilen enbart till auktoriserad BMW-verkstad, men se till att den firman du lämnar till verkligen kan med sådana bilar.
Det står i serviceboken vad som ska göras, bara att följa den oavsett om man lämnar till firma eller gör allt själv.

Bränsleförbrukning och försäkringskostnader är också högre.
Jag har haft en 535iA och den var avsevärt billigare i drift och service, dessutom tror jag den motorn pallar med mer slit i längden, M5:orna är känsligare och känns inte bra som någon vardagsbil, särskilt inte i den ålder de befinner sig i, utan det är en renodlad entusiastvagn som inte skall användas för mycket. Bruksbilskaraktären är mycket bättre på 535i, den skulle jag rekommendera om du ska köra mycket.
Som sommarbil så faller ju valet direkt på M5:an, förutsatt att man har pengar att driva den med.
Men se upp när du letar M5, eftersom vissa inte har råd att hålla dem i skick så finns det en hel del "lik" ute på marknaden, det gäller att veta hur det ska se ut på bilarna och hur det ska låta i maskinen, jag kan hålla på i timtal över det eländiga skicket en del bilar befinner sig i!

Lycka till med köpet vad det nu må bli!

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
bm
96
bmw_erik
540ia -93
Får nog bli en 535 då.
Vill ju inte bidra till ännu ett lik.
Får bli M5 när man har mer pengar.
Tack för svar!!
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
HD91, mycket bra och SANT !
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
HD91, mycket bra och SANT !
bm
96
bmw_erik
540ia -93
Vad är det i regel som går sönder?
För toppen "ryker" väl inte varje år:)
Men det är klart kommer ju köra en del så 535 kanske är bättre?

BMW M5-90
25kmil.
skinn , el stolar+ el värme , delat baksäte,
rollo, farthållare, krockkudde , abs , 4* el
hissar , elspeglar, el uppvärmda lås , stora
datorn , stora climan ,17" 3,8 sommar hjul ,16"
dubbfria vinter hjul, drag , nivåriglering ,diff,
välservad med rätta oljor, bytt motor olja var
500mil, motor värmare, mycket nytt som tex
bakvagns bussningar, framruta, ojetrågs packning,
mm. bilen funkar bra och går bra och är skattad o
bes.
Låter det bra eller? 55k begär han.Självklart kommer jag att serva den enligt konstens regler.

Tacksam för alla svar.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
bmw_erik: Vad du än gör så köp inte den bilen för 55k!
Jag har hört hur maskinen låter på den, vansinnigt illa!!
Det kan inte vara justerat ventiler på 10000 mil, kamaxlarna har säkerligen tagit stryk! Bilen körs dagligen med missljudet.
Sen vet jag sedan tidigare att den M5:an är gravt rostskadad, så leta efter något annat, men som sagt: mycket körning och om det också är vinter du menar så köp en 535i, den kommer att vara mycket snällare mot din plånbok och vara mindre lynnig på vinterväglag. En sån bil håller man lättare i bra skick. För att hålla en M5 i skick året runt krävs det pengar i massor.

55k bilen förresten, den annonseras som en 90:a, men den är tillverkad i oktober 1988 !!! Bör snarare räknas som en MYCKET tidig 89:a istället (och det är den också i bilregistret).
Chassi nr 2899701.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
bmw_erik: Den bilen låter hemskt, knackar nått fruktansvärt, jag har bara hört den en gång och det var på ett antal tiotal meter och knackandet hördes ända dit. Det är nog risk att motorn tagit stryk faktiskt.
bm
96
bmw_erik
540ia -93
Tack!!!! Vad skulle man göra utan er? Troligtvis köpa en M5 med kass motor. Får bli en 535 då.
Tack ska ni ha!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.