AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.257

Bättre ljud i e38?

mipa
Hej!

Undrar om någon har tips på en bra, duktig och inte svindyr hjälp man kan få för att lyfta ljudet i e38? Har Navi, cd-växlare och inte dsp eller soundmodule utan bara diskant o bas/mellanreg i varje dörr. för mig låter det hemskt dåligt (hade tidigare en V70 med största stereon) och behöver ideer och tips samt installationshjälp. Tacksam för alla inlägg om erfarenheter vad som låter bra, skillnaden i DSP anläggningar etc (som ju inte går att eftermontera enligt BMW).

MIP
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej mipa,

Jag blev väldigt nöjd med mitt ljud efter att ha kompletterat originalsystemet med ett extra slutsteg och en sluten baslåda.
Normal högtalar "bestyckning" i en E38 är för framdörrarna 1st 5" Nokia högtalare på 40w (Denna har oftast dubbla talspolar där den ena spolen används av telefonens hands free. Detta gör det trixigt att ersätta den med en högtalare av bättre kvalitet).
Bakom det övre högtalargallret sitter det en 2" mellanregisterhögtalare och en 1" diskant.
I bakdörrarna sitter samma 5" högtalare men med en talspole, samt en diskant. Min åsikt är att det är 5 tummarna som låter illa då man tvingar dem att spela basfrekvenser de inte klarar av med normal basinställning. Med extra slusteg och baslåda kan man vrida ner basinställningen och vips så låter originalhögtalarna förvånansvärt bra. I denna Länk har du förslag på hur man kopplar, (tror det ser ut så i din 01:a också). Jag har ett ultimate titanium slutsteg TA2160 samt en ultimate TSB1000 sluten 10" baslåda. Det behövs inga hål i hatthyllan eller i ryggstödet för att det ska låta bra! (Obs! tänk på att välja ett slutsteg med inbyggt justerbart delningsfilter och justerbar insignal. så du kan finjustera basfrekvens och ljudnivå).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.