|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena grabbar! Har gått lite i tankarna på att köpa en ny E60 530d... Vad har ni för synpunkter på detta? Eftersom jag bor i Finland, kostar denna plenty:( Så jag har litet funderat på att lägga av båda mina nuvarande BMW i byte. Bilen blir med Extra utrustning ca 65.000euro.... Men synpunkter både på affären och bilen i övrigt är ytters välkomna. Tänkte mig en svart som synden...:) | |
Njuren |
Verkar vara ett trevligt köp =) Men bara om du verkligen har råd.Skulle själv aldrig köpa en ny bil (är knegare) bara om ja vatt "rik"Låter hellre ngn annan ta den ekonomiska smällen.Sen e de väl litta nojit med barnsjukdomar.Men har du råd så slå till! BMW - i nöd och lust |
|
Råd har jag, men är det dock smart... Har inte provkört modellen överhuvudtaget än, men kanske slipper och göra det på helgen. Tokigt med pengar är det iallafall... Bytet är dels, att jag vill ha en ny bil. Disel bilar drar ingen bensin, samt att delar/reparationer/försäkring m.m är rätt dyrt på 2 bilar. |
|
|
Men Finland är väl med i EU? Då blir det mycket billigare att importera själv... T.ex: Länk Var det svart som synden du sa? Länk Mvh |
|
| Ja, vi är med i EU, vi har ju t.o.m. Euro, istället för Svenska lire. Dock är inte våra Import lagar lika som t.ex sverige. | |
|
Om jag importerar hamnar jag betala forutom bilens inköpspris, skatt. Denna skatt är 29% av motsvarande bils försäljningspris i Finland. Tex. På mobilköpa 530d för 37k Euro. Motsvarande kostar 57k i Finland, detta betyder skatt ca 16k. Sammanlagt 53k euro när det är laglig i Finland. Detta system heter: Sjukt, Sjukt, Sjukt. |
|
|
Varning: provkör INTE en E60 530d! Risken är mycket överhängande att du kommer köpa en på studs, det är den bästa bil jag kört/åkt i, helt otrolig! Om du tänkt lägga så pass mycket på en bil så tror jag inte du kan få en bättre bil för dina pengar. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Kalle du har helt rätt! Vi provade först en BMW 530iA och tyckte den gick fint fint och silkeslent, så tyst så tyst, detta var i Sverige. Sedan provade vi 530dA i München (hämtade den på Frankfurter Ring 35, ja Ni vet), efter dom 570 km vi fick sätta på mätaren på den, var det ingen tvekan. Då vi kör 2500-2800 mil / år, var det inte tvekan alls :) När man trycker till i 200 km/t har den så mkt kvar att ge (vad man nu ska ha det till i Sverige??=), men men, vilken bil. Så sjukt fin bil, 218 hk & 500 NM, mums mums. Tittar på min bakgrundsbild på datorn ibland när jag längtar, en bild som jag tog på A9, där mätaren står på 200 km/t och varräknaren på 2750 R/MIN :) Så nu går vi och väntar - vecka 12-13 :) // Simon |
|
| Vilken tillägs utrustning rekomenderar ni? | |
|
Jag trodde EU stod för fri handel mellan gränserna... Du får väl flytta hit (Stockholm) ett år och ta med dig nya bilen tillbaks som flyttgods? =) Mvh |
|
|
rob_t_j72, varje land har rätt inom EU att sätta sina egna skattenivåer. Finland och Danmark har ingen egen biltillverkning som det finns incitament att stimulera, därför kan de ha höga bilskatter. /Simon |
|
|
-Komfortpaket -Sportpaket -Aut växellåda (otroligt bra med dieselmotorn) -Utökat klimat funktion (ett måste, borde vara standard) -Dolby Prologic 7 (helt fantastisk ljud) -Navi Proffesional -CD växlare -PDC -Sidoairbag bak Detta tycker jag är ganska roligt att ha, sedan kan man ju alltid välja till mer så som: -stolsvärme bak -belysningspaket, -Aut avbländbara speglar, -sportratt -uppgradera sina sportstolar i sportpaket till konfortstolarna.... Svårt att svara exakt på vad man ska välja. Dock tycker jag du ska välja Aktiv styrning. Dymanic drive känns överkurs då bilen är hård och kränger mycket lite med sportundervagn som ingår i sportpaket. Lycka till :) // Simon |
|
|
köp en bensinare istället |
|
|
OK, tack för synpunkterna. Hur skiljer sig sport bänkarna från vanliga? Är det nån ide att köpa sport stolar eller börde man satsa på komfort? |
|
|
Basti; Visst så går besinaren mjukare ingen tvekan. Men kör man mycket och gillar mycket vridmoment så är dieseln ju det bästa alternativet. baterischemotor; Sportstolarna är sköna, så du "behöver" inte att välja till konfortstolarna, men eftersom vi testade den med konfortstolar var det dom vi ville ha. Det kostar runt 3000 SEK att uppgradera till konfortstolar när man köpt sportpaket, vi tyckte iaf att de är lite skönare när man åker långt, pga av alla inställnings möjligheter. // Simon |
|
modano |
vad det gäller utrustning: 1. dynamic drive!!! oerhörd känsla 2. aktiv styrning!!! känns lite lustigt i början men man vänjer sig... sen kan man köpa på lullull, mest användbart är navin, pdc och head-up-display. som ni vet finns det en uppsjö med kul prylar till denna bil... ett annat råd om du kan vänta lite: vänta ett drygt år tills det stora sportpaketet kommer.. oerhört fina spoilrar i detta paket(som nya M5). |
|
För 3000:- är det helt klart värt att få komfort istället för sportstolar. Om man inte ska ha sportpaket så tycker jag dock ändå att man ska slanta 5000:- för sportstolarna, de är mycket bekväma! De är mer skålade än standardstolarna, har bättre sidostöd samt det underbara justerbara lårstödet. Håller även i övrigt med Sim om vilken utrustning som är lämplig, men är osäker på om den utökade kliman verkligen tillför så mycket som den kostar. Automatlåda är snudd på ett måste med dieseln, dynamic drive överkurs, Aktivstyrning superb. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Jag är nog ensam om att tycka sportstolarna är bra mycket bättre än komfortstolarna!:) |
|
|
Asken: X7 på gång....ny vaken:))) bayerischemotor: Pågår det inte en dom där man troligtviss kommer att vinna mot detta system som gör det mkt dyrt att ta in bilar till Finland, när man vinner målet ska alla få tillbaka sina pengar tillbaka om man anmälde det till någon myndighet i samband med inflyttningen. |
|
|
Tror ändå inte de vinner:( Staten i Finland är hård... Och även om någon enstaka vinner, så tror ja inte att de kommer att betala tillbaka andras pengar. Fallet som jag vet om, är ett fall där killen i lägger systemet i fråga. Men hur kan man "stämma" staten på höga skatter, då skatten står i beskattningslagen. Det är ju att stämma "lagen". Kommer ikke att funka. Dock tror jag att om ett par år kanske Finland också fattar att lägre skatter gynnar ekonomin. Vi får t.ex 01.03.2004 ändring i alkoholbeskattningen, som medför att alkoholen i medeltal sjunker i pris med ca 30%. Tullarna för import alkohol för privat bruk för även bort 01.01.2004. Så jag kan köpa hur mycket Viru Valge som jag vill:) |
|
chrille70 |
Angående tips om extrautrustning, Förutom det mer eller mindre "obligatoriska" komfortpaketet så kan jag starkt rekommendera: ¤ Aktiv styrning (+12900kr) ¤ Stora klimatanläggningen (+8800kr) ¤ Adaptiva kurvljus (+4200kr) ¤ Automatlåda, Steptronic (+21700kr) Sedan är det ju alltid trevligt med metalliclack (+7900kr) och ädelträinredning (+4000kr). Med denna utrustning tycker jag bilen är helt komplett, allt annat är bara ren lyx. MVH Chrille |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.