AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.706

Tvätta textilklädsel?

BM
55
BMW4-ever
328i touring -96
Hejsan är det någon som har några bra knep eller tips på produkter för tvättning av textilklädsel?
li
1.959
liste
535i -89
Hyr en matt-tvätt hos din lokale matthandlare/golvfirma. Använd medföljande medel blandat med vatten, dock i lite sparsam mängd.

Detta funkar absolut kanon, men kräver naturligtvis viss torktid och är kanske inte att rekommendera om du inte har ett varmgarage att hålla till i. :)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
jaså kan man hyra sådana?? vet någon var i jönköping då??
vad brukar det kosta??

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Hyrde en för en tvåhundring över en helg, plus en extra flaska rengöringsmedel. Kan meddela att det gick åt 18 liter varmvatten med rengöringsvätska, innan jag blev nöjd. I smutsvattenhinken var det gegga på botten. Då var ändå inte inredningen synbart skitig, direkt.

Hyr en modell med två vattenmagasin, ett för rent vatten/rengöringsmedel, och ett för smutsvatten. Hyr du en med endast ett magasin kör du ganska snart runt smutsvattnet i klädseln.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
En budget variant som funkade för mig var avfettnig och sedan gnugga med svamp och låta torka någon dag innan man sätter sig i bilen...

Säterna blev som nya...

Peter78w: Du kanske kommer ihåg hur skitiga mina säten var... speciellt förarsätet...

---
Min E30: Länk
BM
55
BMW4-ever
328i touring -96
Bra tips hade inte en tanke på att man kunde använda en matt-tvätt.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
jo jag mins att dom var inte så där jätte fräscha.. Men jag har tänkt mig att ta en matt tvätt det blir lite smidigare med den!
Måste första ta reda på vilka som har det här i stan!

MvH Bmw 4-ever
li
1.959
liste
535i -89
Ett tips är att kolla hos de lite större golvfirmorna, dom brukar ha. Brukar kosta mellan 200 och 400 kr, så det är inte farligt dyrt. Om inte annat så kan man ju dela kostnaden med en bilintresserad polare. :)

Det är faktiskt rent otroligt hur skitig en klädsel kan vara utan att det syns! Likaså golvmattan, men där gäller det att vara sparsam med vätan...
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
man får bara vänta tills det blir varmt igen så det kan torka he he!

MvH Bmw 4-ever
Tvättade ur mina stolar ur en rullad bil som var rent leriga. Körde på vatten/rengöring med matt tvätten samtidigt borstade jag med en nagelborste lite försiktigt. Därefter körde jag med sugen i matt tvätten.Ta inte för stora ytor utan ta små bitar itaget, var även sparsam med vattnet så torkar det snabbt. Ett sista tipps, tänk på att köra över den tvättade ytan minst 5 ggr med sugen, då är de nästan torra sen. Resultatet blev rent otroligt, Helt i nyskick men då var det iof från en -99.

spruta såpa över ytan gno med en borste sug upp med dammsugaren...är det grövre smuts använd fönsterputs..fungerar bra
no
245
nos
540iA Touring -99
Det finns ju klädesvtvätt på mackar. Har för mig att det är Turtle eller Crc, finns även på Biltema.

Det är ett skum som man applicerar på tyget, det gör att smutsen lyfter, man låter det torka och sen så damsugar man. Smidigt och billigt.

// Mvh Martin
pe
86
pericsso
328i -98 E46
nos,

Du kanske har lyckats få bra resultat med kemikalierna på mackarna. Jag provade Turtle i min bil, blev f*n ingen skillnad.

Hyrde en mattvätt för några veckor sen och resultatet blev kanon, sätena är svarta igen.
Kanske nåt som funkar bättre än Turtle, vad vet jag. Men mattvätt är min rekomendation, 200 spänn för ett dygn, då hinner du tvätta alla mattor, möbler och hunden i hemmet oxå :).

Mvh
Petter
li
1.959
liste
535i -89
De medel som Nos pratar om har aldrig funkat för mig heller. Det går ö h t inte att jämföra dessa två metoder.
Mot lättare smuts tycker jag att BMW Original Läderrengöringsskum funkar perfekt, på såväl läder som textil. Spruta på, gnugga med svamp, låt torka, dammsug - klart.

Mot riktigt hård skit är nog en sådan mattvätt det enda rätta dock.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Tvättade min klädsel igår med någon klädseltvätt och tom nere vid fötterna blev det riktigt bra! Fast man får gnugga ett tag ;)

//Thorssa
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Har själv alltid använt mig av turtle klädseltvätt, en av bilarna jag använt det i hade överdragsklädsel och under den så såg det ut som man alltid kört omkring i mekarkläderna, efter ett par vändor med turtle så var sätena som nya igen så jag tycker det fungerar bra, men jag tvilvar abolut inte på att en matt-tvätt fungerar mycket bättre..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.