|
|
|
|---|---|
|
Hej Vet att denna fråga inte hör hemma här, men vet inte var jag skall få svar. Har alltid fått hjälp tidigare på denna sida, många kunniga BMW- ägare. Min fråga år som sagt vad det är för bil DCI Lynley kör i serien, gick två avsnitt i helgen. Hoppas på hjälp Med vänliga hälsningar Peter | |
|
Jag tror att det är en Bentley... modell och år vet jag inte. ___ Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Är inte någon BMW ägare men jag kanske får svara ändå? ;-) Jensen Interceptor är min gissning iaf. Ligger en Chrysler V8 under huven på dom. Mvh TD04 |
|
|
Helt riktigt, en Jensen Interceptor sannolikt tidigt sjuttiotal. Ofantligt cool bil med gigantisk villha-faktor. Jag hade en sådan som leksaksbil en gång. En gul Dinky Toys, men den är borta sedan länge. My Bimmer is my mistress |
|
|
Dessutom var den världens första personbil med fyrhjulsdrift. My Bimmer is my mistress |
|
|
Tack för alla svar. Har varit inne och tittat på Jensens olika bilar, även hittat en på ebay som jag vill ha. Det stämmer att han kör Bentley i boken, men inte i tv serien där kör han Jensen int.. Detta har lät till protester i England. Med vänliga hälsningar Peter |
|
|
Ja där ser man :-) Den ser ju inte ut som en traditionell Bentley heller... ___ Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Är det inte just Jensen Interceptor som är känd som den lyxbil i världen med sämst kvalitet? Vill minnas att jag läst om det tidigare... Nåja, bra kvalitet eller ej, urläcker är den! /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
Dom går som f..nen också ,hade en för en 10 år sedan och det enda som fungerade på den var motor och drivning. Resten var ett snabbt gående rep.objekt:) |
|
haimaul |
Det är mycket riktigt en Jensen Interceptor, men alla såna hade inte fyrhjulsdrift, det var väl bara den som hette FF som hade det. Tekniken kom från Ferguson (traktortillverkaren), om jag minns rätt, och var väl inte så värst avancerad. Motorer kom från USA (Chrysler?), automatlåda likaså. Snygg bil, typiskt sent 60-/tidigt 70-tal (före oljekrisen...) med europeisk design (=exklusivt) och amerikansk drivlina (billigt och lättservat): AC, De Tomaso, Monteverdi, Iso, Bizzarrini och allt vad de nu hette. Rostar som f*n enligt vad jag hört, och kass kvalitet eftersom det handlar om små tillverkare. Jensen har rätt många fans i England, dels för att man där gillar originella bilar i allmänhet (Bristol diskuterades ju också här på forumet nyligen) och dels för att de är ganska billiga i inköp. Driftkostnaderna däremot, med en sjulitersmotor under huven och en gammal automatlåda... Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
|
Min farsa har en Jensen FF , den är helrenoverad och nerplockades i beståndsdelar,. tror det tog flera år att bara ytbehandla/laga/byta allt , och den är ännu inte helt ihopsatt. motorn är en v8 a på ca 6 liter tror jag. Den skall ha 420 hästar och heter "Magnum bigblock" eller nått sånt... Hursomhelst så är det inte så dålig kvalitet på jensen. Trevlig tidlös design. Men jensen finns med olika motoralternativ och även som Cab. Det som skall vara bra är att flera olika motorer passar direkt i , fästen etc. är samma och massor vanliga amerikanska motorer är bara att kasta i. så farsans motor är inte original utan den är lite större , sedan är det 3-ports förgasare vad det nu innebär.... Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED ! |
|
|
wadel>> Motorn är högst troligen en Chrysler 383 V8 (383 kubiktum= 6.276 liter). Effektsiffran 420hk är jag lite tveksam till om det inte har trimmats förstås. Kolla gärna på Länk för att få fram effekten den är reggad med(*nyfiken*) gissar på att en siffra på runt 239kW dyker upp. Mvh TD04 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.