AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.527

Smt6 begränsningar?

Sida 2 av 3
Funkar denna setupen?

Orginal box och spridare, större lmm, styra extraspridare med mapsensor (ej piggyback), orginal tändkurva med backad tändning (piggyback) x grader vid y kg laddtryck?
Exempelvis 1 grad per hekto upp till 0.5kg, och därefter 2 grader per hekto?

Är jag otydlig så säg till!!!
Jodå, Kimmen, fick bilderna. Det ser skitbra ut!
Blev lite avundsjuk när jag kollade på dem.
Kanske snor några ideér från dig om det går bra ;-)

Priset ligger på 3500kr, men kan diskuteras om fler går ihop och köper (mängdrabatt).
AK47, jo det funkar, men varför inte låta piggybacken (SMT6) styra extraspridarna också?

Hur du vill styra tändningen är en smaksak. Om du vill göra som du beskriver och bestämma i förväg hur tändningen skall backas eller om du går in i den stora mappen och knappar in ruta för ruta. Man kan ju kombinera båda metoderna för att få ett perfekt resultat.
Twin turbo, tack för svar.

Är bra bekant med hur de signalerna fungerar.
Det är ju helt olika funktion/karaktär på dom.
Map visar ju samma om man har 0 bar vid 1000 som 6000rpm där lmm visat 6ggr mer (teoretiskt) vid 6000 kontra 1000.
Det är det jag inte riktigt fattar, om man visar originalboxen enbart mappsignalen borde ju den få krupp?? Blir ju flera hundra procent fel jämfört med vad lmm signal hade varit.
Rent spontant skulle man tagit mapsignal ggr varvtal för att likna lmm signalen.

Ta inte detta negativt, bara nyfiken på en VÖLDIGT prisvärd produkt!

Storebror Kilander
Japp, Kilander, så är det ;-)

Man kan alltså inte byta rätt över utan att mappa.
Du får mappa in mapsignalen efter hur din LMM-signal såg ut.
T.ex. genom att koppla in mapsensorn när du fortfarande har kvar LMM'en och köra en logg. Jämför loggen på mapsensorn och LMM'en därefter och lägg till /dra ifrån där det behövs i mappen och byt till mapsensorn.

Mvh
Peter
Nu förstår jag hur du menar, Kilander.

Du kopplar ju inte bort spjällägesgivaren, om det sitter en sån, när du kopplar in SMT6. Kan ju kanske bli svårmappat på en bil utan spjällägesgivare (har faktiskt inte testat det). I värsta fall får man montera en sån också för att få bra körbarhet.
Lambdan sköter ju cloosed loop på låg och mellangas, så det borde bara bli ett lastfall kvar (fullgas) och det skall inte bli svårmappat isåfall.
På gamla Motronic finns väl bara fullgasswitch, om jag inte missminner mig, och byte till mapsensor borde funka bra på ett sånt system.
Nu pratar jag överladdning (turbo, kompressor) och då har man inte 0 bar vid 6000rpm och fullgas.

På en sugmotor är det bara dumheter att byta till mapsensor. Man tjänar inte så mycket på det och bilen blir svårmappad. Större LMM är betydligt bättre i det fallet.
Visa användare
61
TraSheD
320tic -88
316tic -89
325im cab -92
kan någon förklara för mig lite mera ingående hur mam byter ut lmm mot mappsensor med smt6?

ska jag använda tempgivaren ur min lmm med klaff och montera en mappsensor, vart då? är helt obekant med hur en mappsensor fungerar om jag ska var ärlig och bör kanske inte ge mig på att byta till det men det låter oerhört lockande när man läser vad ni med erfarenhet säger.

- Without Risk, There Would Be No Reward -
Twin turbo: Ursäkta sent svar men nu blev det några rader..!

Ok, eftersom det är lmm signalen endast som originalboxen ställer bränslet efter visar/ändrar man ju naturligtvis den, virra ihop det i min egen skalle...

Men det måste ju bli en väldigt lustig mapp, men kanske funkar. Har du tillgång till någon sådan mappning där man ersatt klaffllm med mapp skulle jag gärna vilja se hur den ser ut! Maila gärna.

Även om man har turbo är det ju ibland kul att kunna köra på halvgas...?!! Tycker jag iaf... Men det funkar säkert hyffsat.

Använder smt6 spjällägesgiveren för att generera lastsignalen till originalboxen? Eller är det bara mappvärde på ena axeln å varvtal på den andra? Eller går det att köra kombination av mapp/spjälläge på ena axeln?

Tex M5 3,8 har lägesgivare på spjället medan 3,6 har enbart fullgaskontakt. Tror inte att motronic bryr sig mycket om lägesgivaren, endast för accelerationsberikning av bränsle.

Det käns som man får överlägset bäst funktion om man håller sig till system men varmtrådsmätarsond som man kan i princip kan sätta i en avkapad sophink för att få bra flöde... =)

Finns det någon anledning överhuvudtaget att ersätta en tråd-lmm med mappsensor?

Storebror Kilander
För att läsa av lasten använder SMT6 det du bestämmer att den skall ha. Det kan vara map-signal, LMM-signal eller spjällägesgivare, allt som ger 0-5 (0-10)V signal och varierar med lasten kan användas. Såvitt jag förstår kan man inte kombinera mapsignal och spjällsignal. På andra axeln har du varvtalet.

Som sagt, lambdasonden reglerar allt utom fullgasläget så om du bara lyckas mappa någorlunda bra i de andra fallen (kanske genom att göra tätare steg i mappen där det skiljer mycket mellan hur signalen ser ut från LMM och mapsensor ) så sköter sig det själv och du kan köra delgas med bra körbarhet. Om man har en väldigt tidig modell utan lambdasond kan det kanske bli problem om man inte lyckas med mappningen.

Som du säger Kilander så är det enklaste och bästa att hålla sig vid varmtrådssond och byta till ett större rör om det skulle behövas. Mapsensor i kombination med extraspridare och behålla LMM'en (eventuellt med större rör eller större LMM) är det absolut bästa sättet om man skall turbokonvertera.

Man får räkna med att det är en hel del jobb om man vill byta och mycket mappning för att få det bra, men många har lyckats och är nöjda.
Tackar för svar Twin turbo!! Nu är det glas klart.

Har du inkopplingsanvisning för M5 3.8 du kan skicka, eller får man tag på det någon annan stans?

bmwm5@euromail.se

Storebror Kilander
Skall leta fram kopplingsschemat.
Kola mailen ikväll så finns det där.
An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
S38B38:

Skall du bygga en till S38B38 motor? Smt6?

www.tvrt.tk
Tt: ok!

Anders: Bara funderar lite... 600hk under 30000:- ink. motor vore kul...

Storebror Kilander
mn
50
mn
525i Touring-92 318i -88
kan smt6 driva 6 extra spridare?
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
mn: Japp.

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
hmm, jag har fattat det som att man kan köra med smt6 och byta ut orginal spridarna till större spridare, alltså inte som extra spridare utan byta alla 6 mot större och sen mappa in det. Går inte det? Kan man " bara " styra extraspridare med smt6?
Man kan göra på många olika sätt.

1. Styra de ordinarie spridarna genom att förändra signalen från LMM.

2. Styra extraspridare genom den inbyggda extraspridarfunktionen.

3. Styra de ordinarie spridarna genom extraspridarfunktionen (kapa anslutningen till ordinarie styrbox)

4. Kombination av 1 och 2

5, osv

Dessutom kan du styra tändningen och om du inte använder extraspridarfunktionen kan du styra laddtryck eller lustgas med hjälp av den funktionen.

Tillslag/frånslag av tex fläkt (NOS, osv) vid visst varvtal, laddtryck, gaspådrag, temp finns också inbyggt i SMT6.
Svaret på din fråga är alltså, ja, det går bra att byta ut ordinarie spridare till större och mappa in detta (enligt 1 i förra inlägget).

Du är då fortfarande beroende av hur ordinarie bränslemappar ser ut (om du inte chippat) och kan kanske inte utnyttja dina spridare fullt ut (bränslemapparna kanske bara ger tex max 70% öppningstid).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.