|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hallå alla glada! Jag håller på att turbokonvertera en 89:ans 325. Jag har införskaffat bl.a t16 turbo, grenrör från bmwandreas, portad topp, dumpventil från HKS m.m. Nu undrar jag lite över smt6 och dess begränsningar. Hur mycket kan man ladda på ett ungefär med smt6 och mapsensor? Har sökt inägg men inte funnut någe jättbra svar, finns så många att läsa:) | |
|
SMT6:an har ingen begränsning i hur mycket du kan ladda (inte mer än mapsensorns maxtryck förstås). Hur mycket du kan ladda styrs av hur mycket bränsle du matar motorn med och det bestämms framför allt av storleken på spridarna ihop med mappningen. Eftersom du även kan backa tändningen med SMT6:an så borde det inte vara några problem att ladda 3 bar med backad tändning, stora spridare (eller tillskottssprut) och så en ordentligt fungerande mappning. -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Okej:) Ja det låter bra... då lär jag införkaffa ett sådant. Vet nån om twinturbo fortfarande säljer smt6? |
|
mr_mejsel |
Stylingkompaniet säljer smt6 för 3800:- |
|
Jodå, jag säljer allt SMT6 fortfarande. 3500 för ett komplett kit. |
|
|
BMW-Izze: 3 bar?? Då lär du ha kompsänkt ordentilgt. Är det koplett med allt då för 3500? Eller tillkommer det temgivare och andra grejor? |
|
|
Jag har inte skrivit något om vad motorn i övrigt klarar av. Vill bara visa att det funkar om motorn i övrigt klarar effekten eller laddtrycket. -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
| Allt du behöver för att koppla in och mappa är med i kittet. Om du skall göra specialgrejer där tempgivare och dylikt behövs får du köpa detta separat. Möjligheterna är många med SMT6, men de flesta nöjer sig med att köra enligt de kopplingsscheman som medföljer och då finns allt du behöver med i kittet. | |
|
Hur funkar det med mapsensor då? Bilen får väl spader om man bara slänger bort lmm? Kan man plocka ut tempgivarn ur lmm och köra med den + mapsensorn? --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
|
Fråga ang. smt6: Om man skall använda mappsensor till smt 6 ihop med bmw original styrsystem (kanske t.o.m. går att köra mapp + spjälläge kombinerat?) hur gör den då med signalen till original styrsystem från luftmängdmätaren..? Storebror Kilander |
|
|
Haha, tänker i samma banor vid EXAKT samma tidpunkt..! Storebror Kilander |
|
|
Just det. Där har ni problemet. Problemet är att "styra" bort LMM-signalerna vid byte till Map-sensor. Kör SMT6 och behåll LMM, men införskaffa en större LMM(hus), ta sedan varmtråden i det gamla huset och sätt i det nya. Detta funkar troligtvis bäst vid moderata laddtryck. Vid höga laddtryck så bör man ju ha map-sensor, + helst ett bättre sprut. Om ni behåller LMM så blir oftast lågvarvsegenskaperna bättre(tomgång). Har ett stort LMM hus till salu, Helt nytt. Kolla börsen. |
|
|
Funkar kanon me Smt6 å 3-bars mappsensor på M20b25 motorn (E30 325i). www.tvrt.tk Mvh:Anders Elenius |
|
|
Kan man inte köra orginal box med lmm PLUS mapsensor som styr extraspridare och tändning? I mitt huvud låter det bra. |
|
|
Det som AK47 föreslår är det bästa enligt mig. Behåll original-LMM, om det är den nya typen med tråd och koppla in mapsensor som styr extraspridare och tändningen. Då får du så gott som samma möjligheter att mappa som ett riktigt sprut. Om du har du gamla typen av LMM med klaff så tjänar man på att byta ut den till mapsensor och man slipper mappa in lufttempen eftersom man kan plocka loss sensorn som sitter i LMM'n och behålla den på samma ställe i kablaget. |
|
|
Om man skall ha ordentlig effektökning lär väl lmm bottna..? Iaf. den med klaff... Hur mycket extra räcker den med tråd till? Eller är det förutsatt när vi snackar här att man byter till tex dubbelt så stort lmm-hus? Om man byter ut klaff-lmm mot mappsensor, vad visar man originalstyrboxen då? Mappsensor signalen? Storebror Kilander |
|
|
Mappade inte bmw-Andreas sin 525, eller vad det nu var, till 400hk med 745 lmm å m5 spridare? Man kan kanske ta en från 540? |
|
|
Om man införskaffar ett SMT6 så vill man ju ha bort LMM, men för att få det att funka bra så kan man alltså inte köra med bara mapsensor på en M20 B25 med <1 bar i laddtryck? |
|
|
Misano, jo, om du har den gamla LMM'en med klaff så räcker det med en mapsensor (se vad jag skrivit ovan). Kilander, LMM-signalen är en volt-signal från både LMM och mapsensor. Det skiljer sig lite i hur de betér sig så du måste mappa om för att få signalen fråm mapsensorn att överensstämma med hur den ser ut från LMM'en. Om du ökar effekten mycket så bottar du signalen från LMM'en och då kan du antingen byta till en större LMM eller sätta in tråden i ett större rör. Du kan fortfarande ta ut mer effekt om du tex har mapsensor och extraspridare (se på effektuttaget hos rallybilar med små restriktorer innan turbon), men den lilla LMM'en kommer bromsa luftflödet en del. |
|
| Ok, så man behöver ingen tempgivare på insugsluften om man kör med SMT6? | |
| Twin Turb: Fick du mitt mail med bilderna? Fortfarande 3´som gäller? Ellr har du höjt nu efter jul.......? Mvh Kimmen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.