AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.019

Byta transistorer på fläktsvärd?

Su
213
Sune
E60 535d -05
Hej Allihopa!

Efter mitt projekt med att renovera min kupéfläkt, upptäckte jag följande följdfel:

Fläktsvärdet kaputt!

Det ligger till så här att jag har haft några e32/e34 innan som jag har reparerat svärdet på innan.

Efter sannolikhetsinlärning löddade jag om alla lödpunkter på svärdet utan någon närmare koll på transistorerna. Utan lycka....

Men detta svärd hade inte samma klassiska felnatur som de tidigare svärden.

Vid närmare optisk granskning kan man se att 2 av transistorerna har spruckit. Sannolikt är den tredje också sönder.

I och med min min kupéfläkt med tiden gått tyngre och tyngre har följdaktigen svärdet fått jobba hårdare och hårdare.
Så länge man inte har fläkten på full effekt, drar den sin slutgitiga ström genom transistorerna.

Till slut har transistorerna gett upp.

Frågan är nu om någon här på forumet har gett sig på en mer "avancerad" reperation av ett fläktsvärd, som kan dela med sig av sina erfarenheter.

Tack på förhand

Sune
Ras.mus
Har provat... Pallade inte slutföra det så bor du i närheten av L-a kan du får hämta resterna om du behöver dem...
Su
213
Sune
E60 535d -05
Jo tack, det gör jag gärna!

Maila mig ditt telenr. så hör jag av mig.

sunyi@spray.se

Sune
Visa användare
28
OVÄSEN
750iA E38-1995
hej
jo jag kanske är dum, men vad är fläcktsvärdet för något och vilken uppgift har det???
är det själva fläckt trumman?? eller är det den som styr luftblåset ut i kupén???

OVÄSEN
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
svärdet är ett slangutryck för "coupefläktsvarvtalsregulator" , svärdet är mao. en varierbar spänningsregulator som ger (i teorin) från 0 up till systemspänning.

med den så regleras varvtalet på coupefläkten steglöst.
svärdet har transistorer som styrs med en logaritmisk potentiometer från coupen och potentiometerns varierbara resistans ser till att transistorerna på svärdet öpnar och stänger olika mycket , en öppen transistor släpper ut mycket spänning och fläkten går då fort , och sakta om svärdet släpper ut lite spänning.
Det pajjar ofta för att vibrationerna i kombination med stora temperaturskiftningar tar kl på lödningar , sedan är svärdet våglött i maskin vilket ger dålig lödbarhet på de komponentben som har stor massa och ibland ej blir genomvarma.

Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.