|
|
|
|---|---|
|
Köp senaste Teknikens Värld. Där finns ett test av tre vill-ha-bilar; Ferrari Challenge Stradale, BMW M3 CSL och Porsche 911 GT3. Vilken bil som vinner säger jag inte, men jag blev i alla fall lite överraskad... My Bimmer is my mistress | |
| kom igen säg vilken som vinner! | |
| H-vete så köpte man som vanligt AMS idag istället av gammal vana :) | |
| snälla säg vem som van....eftersom du blev förvånad måste de vara bmw eller porsche | |
| Enligt min tolkning fanns det ingen direkt vinnare i det testet. BMW blev självklart hyllad för sin användarvänlighet samt pris. Frågan är dock hur viktigt det är när det gäller bilar av detta slag? Enligt mitt tycke är varvtider det absolut viktigaste kriteriet när lättade sportbilar som GT3, Stradale och CSL skall jämföras. Det är trots allt banåka dessa bilar är ämnade för. Önskas långfärdskomfort så köper man inte så kompromisslösa bilar som den i TV testade trion. Ändå tjatar TV om långfärdskomfort och andra ovidkommande saker. Och några bantider deklarerades inte i testet. | |
|
Beror som alltid vad man vill ha för "kompromissbil"...I detta fall så betydde visst "allroundegenskaperna" mest :) Mvh Janne. |
|
|
Jag håller (för ovanlighetens skull) inte med Bjoerck. Köper man en gatbil för bortåt eller väl över miljonen är inte varvtiderna på bana det enda intressanta. Det är intressant, men det är också viktigt hur bilen är att köra till och från banan. Jag har inte kört M3 CSL men är imponerad över hur väl den kom ut i den här jämförelsen. Porschen och Ferrarin är ju bland det värsta som går att få tag på och BMW:n hävdar sig mycket väl. My Bimmer is my mistress |
|
|
Jag håller (för ovanlighetens skull) inte med Bjoerck. Köper man en gatbil för bortåt eller väl över miljonen är inte varvtiderna på bana det enda intressanta. Det är intressant, men det är också viktigt hur bilen är att köra till och från banan. Jag har inte kört M3 CSL men är imponerad över hur väl den kom ut i den här jämförelsen. Porschen och Ferrarin är ju bland det värsta som går att få tag på och BMW:n hävdar sig mycket väl. My Bimmer is my mistress |
|
|
Vad jag menar är att det finns mer komfortabla alternativ av de tre modellerna om långfärdskomfort och mugghållare önskas. GT3, CSL och Stradale är bantade för att vara snabba på bana. De allra flesta som köper dessa bilar kommer med stor sannolikhet köra på bana. Trots allt är syftet med viktminskningen att göra bilarna snabbare. De förare som inte primärt tänker på varvtider och apex väljer med fördel M3, 911 eller 360 utan tilläggsnamnen CSL, GT3 och Stradale. För de "vanliga" modellerna är långfärdskomfort och användarbarhet mer intressant. För CSL, GT3 och Stradale är dock inte långfärdskomfort intressant eftersom köparna vet vad de gett sig in på och hellre prioriterar snabba varvtider. Annars finns det som sagt andra alternativ inom samma familj. Det är ungefärt lika bisarrt att gnälla på komforten i en Stradale som att gnälla på de dåliga varvtider runt Ringen som Renault Megané presterar. :-) |
|
|
Håller med bjoerck utan att ha läst testet utan snarare filosofin kring bilarna. Få CSLer (även om det kanske främst i Sverige) kommer att rulla som förstabilar. Alltså har du 800k bananer och ska köpa en bil som blir ditt enda transportmedel så är nog inte M3 CSL den bilen som poppar upp i huvudet. Sen tror jag att CSLen säkert är bäst lämpad att köra ungarna till dagis med men det spelar säkerligen ingen roll för köparna av bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.