|
|
|
|---|---|
| Jag har nya vinterdäck till en Camry och undrar om det finns möjlighet att byta till En BMW E39. Båda är 15 Tum. Camry har R70 och BMW R65. 195mm Resp 205 på BMW. Jag vet ju att det finns ingen lag som säger att man skall ha 205 som det står i BMW instruktionsboken utan det är en rek från BMW. Sedan så biter ju smalare Vinterdäck bättre än bredare så det finns ju bara possitiva saker att byta till smalare, men frågan är om det går att ta det däcket och sätta på ett BMW fälg?. Tacksam för svar. | |
| Går säkert alldeles utmärkt om du har en fälg med samma storlek som Camryn. Alltså samma höjd och bredd. Borde fungera bra med en 15x7"- eller 15x6.5"-fälg. | |
| låter utmärkt, skall ta reda på vad det kostar att byta däck då. Man sparar ju lite ju :-) | |
|
Kolla bara så att det smalare däcket har rätt belastningsindex (load index)! Rent lagligt får man inte ha andra däck än de som bilen är intypad med, om den är helbilsgodkänd. Men det kollas inte på besiktningen (om det inte är extrema avvikelser). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Lagen säger inget om att man inte får ha andra däck än de som står i instruktionsboken, men jag förstår att det finns vissa regler för vad som är mest lämpligast för en bil. | |
| Då var det bytt, Det var inga problem och det var inom "gränsfallet" som man kan säga så det var lugnt att byta däcken. 650 Kr kostade det. | |
|
Skygazer, om bilen är helbilsgodkänd, tillåts bara de däck som ligger inom helbilsgodkännandet! Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har läst detta nu har ser inget som skulle vara konstigt med det däck som jag har bytt till... | |
|
Tillåtna däck som får användas utan registreringsbesiktning av bilen är de dimensioner som inte avviker med mer än ± 5 % av originaldäckets rullningsomkrets. Ser inget allas som skall vara ett problem, de på verkstaden i Malmö kollade upp däcken och det var inga problem sade de, det var inom gränserna för avvikelse, de sade oxå att jag kommer att få mycket bättre grepp med dessa däck eftersom de är smalare, men det visste jag dock redan. Jag har ju bara gått ner 1 cm, inget annat, Profilen är ju den samma. |
|
|
+-5% gäller för nationellt godkända bilar! Dvs. bilar som är lite äldre. Din bil är troligen helbilsgodkänd (godkänd inom hela EU)! Men det kollas inte vid besiktningen (om du inte har extrema avvikelser). Sedan är det inte alla verkstäder som har riktig koll på detta... Troligen är risken att du får böter eller liknande, minimal. Det som kanske skulle kunna bli ett problem är om det händer en olycka och försäkringsbolaget får reda på att det är "fel däck" på bilen. I värsta fall kan de börja krångla då, men även det är nog en liten risk. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Helsbilsgodkännandet gäller bara sommardäck... naturligtvis så ska man inte ändra för mycket,,men man behöver inte bry sig om tex hastighetsindex på däcken.. | |
| Svar om hur allt ligger till kommer inom kort tid, har gjort flera samtal och har ett kvar, Svar kommer snart.... | |
|
ditt Camrydäck 195X15 är 205,45 cm i omkrets och på BMW måttet 205X65 är 203,41, dvs 2 cm skillnad är mindre än 1%. Borde alltså vara helt OK. Kolla under Diverse, där finns Omräkningstabeller Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Länk Klicka på "Helfordonsgodkännande"! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sådär, nu är allt uträtt. Jag har ringt till Vägverket, BMW, Folksam samt Polisen. Detta är Svaret. Vägverket sade att Däcken är godkända eftersom att min bil inte är EG-typgodkänd personbil. Denna Lag trädde i kraft 1997, och gäller bilar från den årsmodellen och frammåt. BMW, Kunde inte svara på frågan utan sade att 205 mm var enda godkända och de visste knappt vad jag pratade om, de kunde inte vad som var lagligt eller ej, utan de sålde bara det som fanns i deras lager. Folksam tittade inte på Hur däcket såg ut, utan bara om det var godkänt att köra med, alltså mönsterdjupet. Om det var 195 mm eller 205 mm var ointressant, bara det är bra mönsterdjup. Polisen sade att det var godkänt enligt deras tabeller och att det var bättre att jag hade satt på detta däck för det biter mycket bättre än 205 mm. Enligt alla utom Folksam sade att jag ligger inom gränsen för +-5 % och jag ligger på 2%. Fick även reda på om man skulle ha fel Dimentioner på Däcken skulle det kosta 400 kr av polisen, men det var en minimal risk att få det om man har olagliga däck, detta sade polisen i Malmö. Så, nu har vi rätt ut detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.