AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
979

Skottsäkra på e30

Jag har alltid funderat på att skaffa skottsäkra glas till en bil, inte för att jag e rädd för att bli skjuten men ändå, känns mycket bättre att veta att ingen kan sno nått från din bil genom att krossa rutan eller så. Så vet någon hur mycket pengar det rör sig om att byta alla rutor på en e30 till skottsäkra.
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
vet inte vad det kostar med ruta men det är ju ett H-VETES jobb...såg ett program på discovery där det var ett amerikanskt företag som byggde säkerhetsbilar...rutan var 65mm tjock så det blir lite ombyggnad...vet inte hur e30 är i gångjärnen men dom ska väl förstärkas först...du får väl sätta in plexiglas..det är ju inte skottsäkert men däremot hyffsat slagsäkert....inte så snyggt kanske och inte så reptåligt heller....lägg pengarna på ett riktigt larm iställett....jag har inte haft några problemos sedan jag installerade riktigt larm i bilen...

Frazze

Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!!
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Är inte bara glaset som behöver bytas utan även infästningar mm då ett klassat glas blir ca 15 mm tjockt. Ett vettigt glas som klarar handeldvapen av lite kraftigare typ mm kostade senaste gången jag beställde ca 15.000 exkl moms för 1 m2.
Detta var dock vanligt plant glas vilket alla bilrutor inte är.
Skall du ha tunnare glas med samma klassningsgrad pratar vi om det dubbla priset mot ovan.

Ett annat alternativ är en extra laminering av typen Profilon vilket gör att den normala rutan iofs går sönder vid slag eller hugg mot den men laminatet håller ihop delarna. Så länge du kan säkra rutan mot infästningen så har du en säker ruta. Med det alternativet klarar du sig säker med ca 3-5.000 per 1 m2.

Har du inte ett sjuhelsikes exemplar av e30 med extremt mycket lull lull i verkar dock kostnaden inte speciellt relevant till vad du uppnår.
Hehehe blev lite chockad av priserna så jag avstår nog.... =)
Tack för svaren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.