AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.116

Ess kompressor

Hej, är det någon som har provat deras sats till 523:an? Är nämligen lite sugen på en och det var ju rimligt pris om man betalar i dollar.

MVH Tony
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
playingcrowd: Hei, ettersom jeg er interessert i kompressor til min 323 Ci -00 (M52TU), så har jeg skrevet mail med en som har kompressor fra ESS på sin E39 523iA, og dette var svaret jeg fikk da jeg spurte om han var nøyd:

"Kompressoren fungerer perfekt. Nå har jo jeg steptronic på bilen min, og den er jo som kjennt "intelligent", dvs den tilpasser seg etter kjørestil. Dette påvirker ganske mye hvordan motorens effekt oppfattes.
Ved pen forsiktig kjøring gjør automaten at bilen egentlig ikke kjennes noe spesiellt sterkere ut enn normalt. Men hvis man tar kickstep så eksploderer den noe voldsomt. Så det er forferdelig morsomt å ta forbikjøringer.
Ved aktiv kjøring som f.eks i sverige på fine veier kommer kompressoren virkelig på sin plass. Da kjenner du at bilen er trimma. Jeg har kjørt drag mot både 1990 BMW E30 M3, og BMW E34 540, og ingen av disse kjørte fra min bil. Utolig nok var M3'en og min bil helt like, mens 540'en var håret vassere.
Så å eie en bil som er trimmet med kompressor mot å eie en bil med original større motor er ikke sammenlignbart. Bare se på deleprisene på f.eks en 540 mot en 523. Himmelstor forskjell.

Og det fine med kompressorene fra ESS er jo at de er helt vedlikeholdsfire, og at de ikke gjør noen inngrep på bilen som ikke kan reverseres."

Jeg har forsøkt å finne info om ESS, og har inte funnet annet enn positivt. 41.900 NOK + moms skulle ESS ha for å bygge kompressor i min bil. Tror det er litt billigere til E39. Prisupgiften i US dollar er tiltenkt det amerikanske markedet, og TROR inte du kan velge å betale i den "billigste" valuta:n.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
inte 523, men...Länk

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Värt varenda krona !!
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
540is, vem har hand om din mappning ?
ESS eller ?
Sen hade jag önskat din input i denna tråden :)
Länk

Min 528i Touring
Länk
Tack för svaren. Morten jag har försökt att se vad det är som ingår i kitet, men det står bara att det är ett komplett. All PD systems comes with a Powerdyne BD11A or BD550 centrifugal supercharger. All kits are complete "bolt-on" kits, no modifications needs to be done to the sheetmetal of the car. Returning the car to stock status is easy. Och då undrar man ju om som tsaros sa mappningen, jag har ju bara möjlighet till seriell mappning.Någon som vet? Länk

MVH Tony
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
playingcrowd: ESS tar hand om mappningen om du köper att kit av dom, jag var nyfiken på 540is mappning då han har en hel del grejer utöver ESS´s kit.

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jepp, naturligvis gjør ESS det som er nødvendig - prisen er altså inklusive montering av kompressoren. Jeg antar at det innebærer mapping.

Prisene oppgitt i US dollar er som sagt tiltenkt det amerikanske markedet, og da inngår inte selve monteringen så vidt jeg vet. Har lest et sted på nettet at dem må sende chippen til Sverige (hvorfor just sverige?) via posten for å få ny programvare osv.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
ESS har mappat den nuvarande versionen av 540is.
Min tanke var att köpa sakerna och montera det själv, jag har både kunskapen och intresset samt att man slipper åka till norge för att få det gjort. Det var därför jag undrade om mappningen.

MVH Tony
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.