|
|
|
|---|---|
|
Hej på Er! Hoppas att ni kan hjälpa mig med följande; Min tjej är tysk medborgare, jag ska köpa bil i tyskland och då tänkte jag att hon skulle kunna "köpa" den, köra den till sverige och "sälja" den till mig sekunderna innan svenska bilregistreringen. Är detta möjligt? | |
|
Om hon ska flytta hit så kan hon väl tom ta den som flyttgods tror jag, och då har nog nog möjligheten att ta med sig en Hartge eller något annat skoj om jag inte missminner mig. Om inte annat så är svaret på din fråga : Ja det är möjligt. Min 528i Touring Länk |
|
|
ja men varför?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
för att svara på varför: jo, för att då slipper jag alla avgifter i tyskland + att bilen är helförsäkrad hela vägen till den svenska registreringen |
|
|
OK du gör en liten besparing på just skyltar mm om du gör ägarbytet här hemma men för att tjäna på "flyttsaksimport" så skall det vara en bil som t.ex. är från ett icke EU land eller en modell som är svår att ta i p.g.a. av att den kanske saknar EU godkännande t.ex. gammal Alpina el .dyl. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Försäkringen o skyltarna kostar runt 1500:- så om du inte ska hämta en risig bil så är ju den kostnaden marginell. Min 528i Touring Länk |
|
|
För att ta hem en bil som flyttgods så måste man väl ha ägt den i minst 6mån?? Schnelle fart, Härliche fart. |
|
| När jag hämtade min Supra i Tyskland så var förre ägaren så snäll att han lät mig köra till gränsen med hans skyltar och försäkring, sen avregistrerade jag den från Tyskland när jag körde på färjan. Då slapp jag det 1500 kr det skulle kostat annars. Så visst finns det snälla och genomärliga säljare i Tyskland. | |
|
JanF: avregistreringen görs väl på Zulassungsstelle, några sådana finns inte vid något färjeläger vad jag vet, eller ? Min 528i Touring Länk |
|
|
Det var ju några år sedan jag hämtade min bil, men då körde jag upp från Berlin direkt till tullstationen vid färjeläget i Rostock. Tullklareraren matade in reg.nummret i datorn, Kollade så allt var ok och bilen ej stulen. Reggade sedan av, tog mig 3-4 minuter bara så var allt klart. Fick nya svenska skyltar direkt i Trelleborg vid tullen. |
|
|
maciej, Det går utmärkt se bara till att ni har med Fahrzeugbrief så är det inga problem. |
|
|
Är det inte så löjligt bekvämt att det är värt det att frakta bilen med ex. Euromaster. Inga registrerings- och försäkringsbekymmer. Inga bensinpengar, inga problem med motorhaveri längs vägen... Flygstol hem och den snälle chauffören ringer när han kommer hem o levererar bilen utanför knuten =) Sign Kjelle |
|
|
Kjell: från söderns land är det bara båten till surkålslandet så, vem behöver beställa biltransport?? ( synd att ni skall vara så långt från kontinenten i den där avkroken du bor i....*LOL*) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Powerkjell har en stor poäng i försäkringen. Jag har inte hittat något smidigt sätt att få en helförsäkring från tyskland, gick fint fram till 01 med LF här i Östergötland, men nu är det stopp. Man kan ställa sig frågan om man importerar en bil för 150KSEK hur många som skulle köra den endast med trafikförsäkring i Sverige? /Simon |
|
|
Grrr... =) Sign Kjelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.