AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.958

Mina tändstift har SMÄLT!!!!

Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Tyckte att bilen ryckte konstigt vid gas på drag, så jag bytte rotor, fördelare och var på väg att byta tändkablar men det slog mig inte att titta på tändstiften eftersom de nyligen var bytta isamband med service. Idag så trillade poletten ner och jag kollade stiften. Då upptäckte jag att det var smält..... Varför har det smält, är det farligt för motorn? Stiften var av märket NGK å var köpta på mekonomen..kanske skall säga att bilen började rycka efter en repa på motorvägen där jag hade plattan i botten i typ 20 min =)
Visa användare
605
göran
525ixt-94
överhettning av stiften beror på
för mager bensin/luftblandning.
Antagligen drar den tjuvluft i
insugen.

/göran,
vintermannen/
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hej! Rekomenderar att du köper bättre tändstift.
Jag har BERU-ULTRA-X i min bil och dom pallar för mycket,jag kör ofta hårt och det är aldrig några problem.

hjorten
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Tack för svaren!! Jag har nu lydigt gjort som ni båda har förslagit och bilen går nu som en dröm, den har aldrig gått bättre =0)..

Måste bara säga att detta är det bästa forumet jag varit på, man får både ett snabbt och trevligt svar!
warbus
hjorten, vad skulle det vara för fel på NGK stiften? Jag menar BMW själva kör alltid med NGK och dem klarar riktigt hårda påfrestningar kan jag lova. Visst kan bilen krånga om det inte är rätt stift (modell, hårdhet m.m), men jag tror knappast att NGK stiften är dåliga!

LARS H
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jag vet inte vad det skulle vara för fel på NGK,men har själv dålig erfarenhet av dom.

hjorten
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Jag har oxo upplevt lite ojämn kvalitet
hos NGK-stift, men jag kanske haft otur.
Det märks tydligare på 1- och 2-cylindringa
motorer :-(

/göran,
vintermannen/
Det är vaäl alltid viktigt att man kollar så att tändstiftet har rätt värmetal, så att det varken går för varmt eller för kallt.

Äldre bilar som trimmas, ex.vis genom modifieringar av luftfilterinsatsen kan gå varmare, detta måste man vara medveten om och välja ett stift som leder bort värmen effektivare.

Kanske har NGK stiften lägre värmetal än ex.vis Beru, Bosch etc. och därför upplevs som sämre (slits snabbare)?!
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hej!! Nu har jag hittat stiften jag ska ha (har redan beställt).HALO Tändstift garanterade att hålla i 5 år eller 15000 mil.Endast 150kr st.Kolla in på.
Länk

hjorten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.