AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
570

Andrahandsvärde på M3 med/utan SMG II

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har en bekant som bad mig sondera terrängen efter en E46 M3.
La ganska snabbt märke till att identiska bilar fast med/utan SMG II kunde variera kraftigt i pris. Det var inte alls omöjligt att bilen som hade SMG II (men i övrigt samma utrustning) kunde vara 50 eller tom 80.000kr dyrare. Dessutom verkar bilar utan SMG II vara mer svårsålda (objekt utan SMG II som jag tittade på för 4-5-6 månadersen som fortfarande står kvar).

Är det så att marknaden vill ha SMG II? Verkar som om man står och tvekar om man ska köpa sig en manuell eller SMG II bil så bör detta tippa skålen åt SMG II hållet.

Någon annan som har liknande erfarenheter?

Bästa hittils efter lite telefonkontakt är en M3 utan navi men med PDC, nappaläder och glaslucka 01 med 4500mil för 339'. Närmaste SMG II bil ligger runt 380'. Och då har den gått längre.
Kowalski
Din teori stämmer säkert. Är väl som med Steptronicen till ex E39. Tidigare har ju automatare haft sämre andrahandsvärde än manuella men i o med steptronicen har den trenden brutits då en majoritet av E39 kunderna idag verkar vilja ha denna låda. Dessa står ca 10-20' extra mot den manuella när jag sneglade på en del i somras.
Torde vara samma sak med SMGII:an i M3, perfekt för oss gröngölingar som vill ha lite roligt på favorit sträckan och som kanske någon enstaka gång rastar den på en bana. Samtliga av de nya M3:or jag sett som utsällningsbilar hos BMW har alla haft SMG-lådan så det kanske är ett tecken på efterfrågan hos nybilskunderna?

Tänk bara på att det troligen blir dyrt att reparera SMG systemet när den dagen väl kommer.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
acey:

Helt rätt detta torde tyda på att kunderna önskar sig SMGII mera än den manuella:))
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
starre: Jag förstår "dom" :o)
Jag förstår dom inte riktigt. Okej, SMG II är mycket roligare och fram för allt bättre än SMG I men det är ändå inte samma känsla som att köra manuell. Har kört M3:an med både manuell, SMG II & SMG I och jag föredrar ju helt klart manuell. Tar man sen bilen på bana så tycker jag manuell är överlägsen. Men detta är ju vad jag anser. Jag rekommenderar alla till att prova bägge alternativen innan man köper eller beställer en så pass dyr bil.

Kowalski: Tror på din teori angående kostanderna. När väl SMG:n börjar krångla och man inte har någon garanti kommer det nog att bli dyrt.

/ Jacob
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jacob_M3: Finns inget belägg för att den manuellas kulle vara överlägsen i något än möjligen då acceleration från stillastående där SMG har svårt att komma under 5,5s. CSLen gör inte direkt bort sig runt ringen, trots SMG.

Personligen tycker jag att den manuella vanliga lådan är lite för långslagig. En riktigt, riktigt bra Förare som Fredrik Ekblom, eller någon som kan bilen riktigt bra som Johann här på forumet kör kanske snabbare med en manuell bil men det är nog marginellt.

Finns inga indikationer om man tittar på liknande konstruktioner att SMG skulle ha ett högre krångelindex. Snarare är det kanske motorn som man ska oroa sig för mer över.

Men som det ser ut just nu så finns det fler manuella på marknaden och de är dessutom billigare och mer trögsålda än SMG II bilarna.

Det roliga är att en SMG II ägare får mer för sin SMG II låda nu än vad dom betalade för den när dom beställde bilen ny(!)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.