AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
648

Failsafe engine prog.?

Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Näsfjället c:a 3 mil norr om Sälen 18 minusgrader motorvärmaren istoppad startar ändå bilen och låter den gå i 5 minuter trots instruktionsbokens förmaningar om att inte låta motorn bli driftsvarm på tomgång.
Packar in pulka fru och dotter och lägger i driven....då pling
färddatorn gör sig påmind och visar följande text "failsafe engine prog." samtidigt som varningslampan för antispinn tänds.
Provar att gasa lite bilen rör sig men verkar inte vilja växla det går att köra c:a 30 km/h.
Detta känns inte bra långt ifrån all civilisation, jag startar om bilen men resultatet är det samma.
Nu börjar det kännas riktigt obehagligt, stänger av och väntar någon minut och startar igen nu fungerar allt som det ska.
Så trevligt då kan man tycka men man har ju andan i halsen varje gång man skall starta bien.
Nu är jag lyckligt hemma i en av stockholms södra förorter ständigt undrande "vad var det som hände?"

Alla funderingar och komentarer mottages tacksamt.

MVH Fredrik.
kr
31
krille530
528-84
320-78
530-93
Det var nog nån givare som strulade. Motorn o lådan ställde sig i nödläge och går då endast på en växel (3an om jag minns rätt). Motorn brukar gå lite illa då också eftersom den går "universalparametrar". Inget att bry sig om, men om du brukar lämna bort för service eller har tillgång till dator att ansluta till diagnosuttag så kan du kolla vad det var som hände.
Men händer det inte fler gånger så behöver du inte bry dig.
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Hej.
Vad var det för fel på din bil? har exakt lika på min.
känner mig nervös...
mvh
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej
Detta hände mig nyss

Länk
Långt ner på sidan

/ Tony
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.