AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.309

Tomgångs problem, igen...

Tjena tjena.
Vet att det finns många trådar angående detta men får endå ingen klarhet.
Jag har en 325´a e36 m50 motorn.
Besiktade bilen i fredags, utan anmärkning perfekta avgas värden.
Igår, börjar tomgången vandra upp och ner. och komma mycket avgaser ur bilen, lukade mycket bensin av dom.

Vad kan detta vara?

Trotts alla inlägg har jag inte fått klart för mig om det sitter någon tomgångs motor på m50 motorn, är det det?

Mvh
Mattias
hej

det kan vara lambdasonden som är felande.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eller tjuvluft.

Kolla även batteristatusen då låg spänning kan ge konstiga fel.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
svintoleffe
Tror att det är tjuvluft eftre lmm, för då kan den ge mer bränsle.

MVH Leffe
ki
11
killian
325cab-94
Tjena. ville bara kolla om du har hittat felet, det låter som om jag har samma fel på min 320. (tomgång vandrar mellan 2.500-3.500 varv och luktar soppa men bara när bilen är varm inte vid kallstart) Startar din igen om du stänger av den när varvet går upp och ned?

Okej, ska kika detta då.
Har inte rotat i det en. Skriver då jag har gjort det. Ingen som har något annat tips? Sitter det någon tomgångs motor på dom?

Mvh
Mattias
Lyfter denna tråd igen..
Kikade idag efter smygluft kring insuget efter lmm och hittade inget fel.

Finns det något sätt man kan kolla om det är lamdasonden som felar?

Någon som vet om det kan stämma det dära med dåligt batteri?
Eller någon som har något annat tips?
Ska nämligen mecka imorrn så det vore bra med snabba tips :)

Mvh
Mattias
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
tror motorn går in i ett backupprogram om lamdan e helt väck å då ska den inte vandra så mycket (inte säker!). testa koppla loss lamdan (på min e30 sitter en kontakt under batteriet) för då ska den gå in i backupprogrammet och det borde bli bättre...
när min var paj fick jag bilen att gå som den skulle om jag varva den ett tag. upptäckte det av misstag då jag lyckats få gasvajern att fastna så den morra på 3k varv utan att ja rörde pedalen ;). höll den på 2.5-3k i cirkus 1 minut å efter d gick d att köra den precis som vanligt.
kanske också kan vara relät till lamdan som e defekt
ho
86
hovang
318is -90
Det kan vara tjuvluft, dvs. en läcka någonstans i insuget.

Då tar den in mer luft och varvar upp, men efter en stund så ser datorn att du har ganska högt varv på motorn, men ingen trottel, då stryper den soppan för den tror att du motorbromsar, varvet faller tills datorn tycker det är dags att köra igång igen, då tar den in för mycket luft, varvar upp, stryper för den tror du motorbromsar, osv.
Ajo, det är exakt det fenomenet. Men nu har jag letat överallt efter tjuvluft, inte det. rengjort tomgångs motorn, inte hjälpt. Kikat så att det är rätt spänning från generatorn.

Bara lamda kvar tycker jag, någon som vet hur man testar den?

Mvh
Mattias
Kan tilllägga ifall det hjälper någon duktig själ att innan problemet uppstog kunde även tomgången svaja efter man varit ute och lekt på någon parkering. Men då fixat sig efter någon minut, men detta kanske är normalt. Även soppa förbrukningen har blivit mycket högre!

Mvh
Mattias
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
har förbrukningen blivit högre också så skulle jag gissa lamda ganska direkt.
ska gå att mäta på lamdan men fick ingen hjälp förrut då jag ville göra d på min.
Mega Martin
Tjenare
Jag har ett liknande problem på min 325 e30. Om den är kall vandrar tomgången upp och ner tills den är varmkörd. Då kommer det ett vinande ljud istället. Måste vara tjuvluft någonstans,men har inte hittat vart. Om du hittar vad som va fel på din kan du väl skriva in det?

Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
startgas är ett bra läckhittarmedel, om motorn rusar upp i varv så suger den i sig startgas, prova att spraya på olika ställen..
Mätning av lambda sond.

symtom
Min 325 vandrade på tomgången och drog enligt bränsle/km mäteren ca 0,3L mer per mil än normalt. bilen ryckte onormalt mycket om jag trampade snabbt några ggr på gasen vid "normal" fart (100km/h). När jag bytt den märks knappt något.

Kräng av gummiskyddet på sondens anslutningsdon
Mät spänning med multimeter mellan svarta (tror jag) tråden och jord . när motorn är varm skall spänningen pendla mellan 0-1V om jag inte minns fel. Händer inget så gasa till ett par gånger. är spänningen konstant är det troligtvis fel på lamdasonden.

AL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.