|
|
|
|---|---|
|
Har iordningsställt en 528 från 1986 som varit avställd en längre tid. Jag får inte tomgången att fungera som den ska. Vid kallstart hoppar den snällt igång . Man måste då hålla varv på motorn för att den inte skall stanna. Då motorn blir varm har den också svårt att gå på tomgång. Den går också mycket orent. Jag har provar med att justera både på spjällhuset och på inställningsskruven invid ventilkåpan utan resultat. Är det någon som känner igen porblemet? Är det kanske en kallstartventil som hängt sig. Vilken funktion har de två nämda justeringsskruvarna? Kan packningarna mot topplocket blivit otäta och att tar tjuvluft? | |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Jag skulle pröva att leta upp en annan tomgångsmotor för att se om det är den som är felet, har hänt mig några gånger... /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Just tomgångsmotor sitter det ingen på 528. Denna modell har L-Jectronic, det är 535 med Motronic som har denna finess.. Det borde du väl veta BMW-beroende :-) Hur går det med beståndet annars? Finbilen går bra *lol* ? Hittade förresten en M30 vattenpump i garaget häromdagen som jag bestämt har för mig att du skulle haft med dig, intresserad? toralt, Har du kollat så att alla slangar är hela så den inte tar tjuvluft någonstans? Annars kan tillsatsluftsliden som sitter under justerskruven ha hängt sig. Den samlar lite "skräp med tiden och kan lyfta på en rengöring. mvh Johan. Länk |
|
|
Jag har kollat alla vacumslangar utan att hitta något fel. Tillsatsluftsliden - är det den som justeras med en insexnyckel på spällhustet? Tomgångsvarvtalet reagerar med att öka då jag skruvar in denna. Jag får även reaktion på tomgången då jag justerar skruven invid ventilkåpan (tomgången ökar då jag justerar ut skruven.) Problemet gör även att bilen ibland blir svår att starta då den är halvvarm. Kan problemet ev orsakas av att EGR -ventilen inte fungerar som den ska? |
|
|
tjena! jag hade nyligen precis samma problem på min e28 och min far fick ta en titt på den och hittade 3 fel, packningen till kylarlocket, tändstiften och slangen till gaspådraget. i vilket fall som, slangen till gaspådraget kan vara av! det var min iaf och det gjorde att bilen lätt dog om den var kall och hade jag inte haft den igång på några dagar så var den svårstartad som fasen... ta en titt på den innan du lägger några större pengar på onödiga mekaniker och dylikt /Michael Rystrand // bakhjulsdrivet ska det vara!! =) |
|
|
hmm...Slangen till gaspådraget??Vad menar du rystrand? Mvh Janne. |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
LTK; Jag skyller så klart på att jag inte har haft en så liten motor i en e28 ;-) Jo tack, i övrigt går det bra med bimmersarna som de flesta gått i ide. Ja just det, jag hade glömt bort den där vattenpumpen men minns att vi pratade om den. Jag får väl ta en sväng med finbilen i vår och hämta den *S* toralt; tändkablar och rotor och allt sådant är ok annars? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.