AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
615

Bakre navet på E30

µ_bmw_µ
Hej!

Är det någon som kan förklara hur man byter bakre bromssköldar på E30(Måste bytas höger sida). Jag har kommit så långt att jag lossat oket, skivan och alla handbromsdetaljer samt den yttre muttern till drivaxeln. En kompis hävdade att man sedan kunde ta en rejäl avdragare och dra av navet. Jag drog tills jag blev rädd, ingenting hände mer än att drivaxeln skickades längre och längre in. Är innerligt tacksam för svar(vill ju inte skruva ihop allt för att lämna in till en verkstad.)

Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Du har ett ganska slitigt jobb framför dig.. ;)

Har själv gjort liknande procedur på min.
Rivit ner hela bakvagnen och hade då bärarmen lös, med enbart nav och lager kvar. Ska lackas osv alla delarna.. Så jag var tvungen att ha bort allt så jag tänkte att jag skulle byta lagren bak i samma veva..
Vet tyvärr inte hur du får bort det med avdragare, ska säkert gå på nåt sätt.. Vi tog iaf och la upp bärarmen på ett stadigt underlag (hörnet på en stenmur) och satte en handslägga mitt i navet, ovanpå en 34 hylsa, och drog till så att navet trillade ur. Dock bör du inte göra detta om du vill ha kvar lagret ;)
Sen tog vi bort hylsan, samt låsringen, och satte släggan rakt på, och drog till två gånger och så trillade även lagret ur..
Bromsskölden kom sen loss väldigt enkelt.
Om du kan undvara kostnaden för det nya lagret, så ta loss bärarmen, och banka ur lagret. På med den nya bromsskölden, kör lite lätt med smärjelduk i lagerloppet, och i med det nya.
Sen använder du ett rör och sätter på den inre lagerdelen, och knackar i navet. OBS! knacka inte i navet utan att ha stöttat den inre lagerdelen, annars förstör du det nya lagret också, om du så bara knackar en endaste gång..!
Troligtvis ska det gå ganska lätt om du putsat med lite smärjelduk, så det blir inga konster att få i de nya delarna.. men, ta det lugnt och använd inget överdrivet våld :)

---
.. vassast på ön ;)
Länk
µ_bmw_µ
Okajj...du ska ha stort tack. Får se om det går och lösa så...pust. Fin bil!

Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
fl
168
flp
325ik -88
Hej.ett sätt att ta bort navet är att använda 4 stycken korta m8 bultar med mutter.Man sätter in dem mellan kanten på bromsskölden och navet sen skruvar man lite i taget på bultarna på det sättet pressas navet utåt.Allt eftersom bultarna blir för korta,byt till längre eller lägg nånting mellan.Det tar tid men funkar.
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
µ_bmw_µ: Tackar.. ligger lite jobb bakom det också :)

flp: Hehe, det var också en teknik, värt ett försök helt klart!
Om man inte har bärarmarna lösa och kan slå ut nav och lager med slägga ;)

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.