|
|
|
|---|---|
|
Igår kväll när jag var påväg till jobb kunde jag inte starta bilen. Vid första försök tvinnade startmotorn, men motorn hann inte starta,vid följade försök (fler) endast ett klonkande ljud.Batte- riet är inte tomt för belysning och radio funktionerar,kan inte skifta från P heller.Hann inte prova nägot mera, vad kan vara orsak till problemet? | |
pjotor. |
Det är troligtvis batteriet som är slut, är det dåligt så brukar det ge upp när det blir kallt ute. Belysningen fungerar pga att den knappt tar någon ström, dock krävs det en hel del för att driva startmotorn. |
|
Som jag förstått det så försöker inte ens startmotorn dra runt motorn o starta bilen om spänningen blir för låg, utan ett relä klickar istället(M52-M54TU). Prova sätta batteriet på laddning o efter full laddning mät med multimeter o se så att de inte tappar spänning, då har du ett batteri med en trasig cell eller liknande. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
99% säkert att batteriet som är slut, hade samma fel på min 523:a E39. En cell i batteriet var helt slut. /Crille |
|
|
På min -00 dränerade jag lite för mycket ur batteriet en gång. Visst försöker startmotorn gå in, men det blir till/från hela tiden så motorn snurrar aldrig. Inget litet relä precis utan startmotorns solenoid som jobbar under kraftigt slamrande ljud. FP |
|
|
Folke: Okej, Nu har jag inte dränerat mitt batteri på 330n än, men på 328an så gav den sig inte ens på ett startförsök. De låter ungefär som du försöker starta en bil med startspärren aktiverad. Reläet som ska låta solenoiden slå fram drevet i startmotorn klickar men inget mer. De finns en tråd på E46fanatics som beskriver funktionen. Jag ska leta upp den. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
skulle oxo tippa på batteriet. testa me ett fräscht! M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
JAG HAR FÖLJT MED ERA RESONEMANG,VI MÄTTE SPÄNNINGEN OCH DEN VAR BARA 11.3 SÅ LÄMNADE BATTERIET OCH LADDAS ÖVER NATTEN I HOPP OM ATT FÅ DEN STARTAD PÅ MORGONEN. OM INTE KICKSTARTAR VI, VILL INTE GENAST FÖR MIN VÄNS 750 ia BÖRJADE LYSA ALLA FANS AIRBAG,ABS LAMPOR,SOM MÅSTE KVITTERAS HOS BMW.FAR SJÄJV OCH BYTA BATTERIET PÅ MORGONEN FÖR JAG HAR INGEN KOD TILL RADION.UPPLYSER SENARE HUR DET GICK.(LJUDET VAR ETT JÄVLA DUNKANDE NÄR JAG PROVSTARTADE TRODDE ATT NÅGOT GÅTT SÖNDER) |
|
|
INGEN HAR SVARAT VARFÖR JAG INTE KAN SKIFTA FRÅN P PÅ STEPTRONIC LÅDAN? |
|
|
Vid låg batterispänning brukar automatlådans styrelektronik "få spelet"! Ps. koppla gärna ur caps lock! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
batteriet kan funka att starta med när det är nyladdat men låter du det stå tex ett dygn efter du ha tatt av laddaren o den inte startar så belstningstesta det på mekonomen, mack lr verkstad så kan d se om det är ngn mening att byta. gjorde detta förra veckan och mitt hade endast tillräcklig "startspänning" när det var nyladdat. detta ska de inte behöva ta betalt för. skönt o veta om batteriet är ok! M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Prova med att trampa ned bromspedalen, för att flytta växelspaken från P till D. From -97-?? infördes det kärringspärr på E39, så du alltid måste trampa ned bromsen för att få bort växelspaken från P-läge. Hur det styrs elektriskt har jag ingen koll på då jag är befriad från denna "finnes" Och använd INTE stora bokstäver, är ohyfsat och menas att man SKRIKER i IT välden. ///MVH Hasso Länk |
|
Och inte d, lr, osv heller. OK när man SMS:ar, kör Morse eller annat där man behöver korta ner max. Det behövs knappast när man har fullt qwerty-tangentbord eller hur? Och ju stavas ju, inte juh, OK? Och man kan inleda meningar med och, OK..)) Det här med P-läget och spärren, så här funkar det på lite nyare vagnar än Hassos: Med tändningen av eller tomt batteri så måste nyckeln vridas så rattlåset släpper. Rattlås och P-spärr samarbetar, man kan heller inte låsa ratten eller ta ur nyckeln utan att lägga i P. Med tändningen på/motorn startad så spärras P-läget igen, man måste trycka på bromsen för att flytta växelväljaren. Finesser, finesser...)) FP |
|
|
Startspärr vid lågt batteri: Det kan vara tillräckligt med ström för att lyse, radio mm skall starta men när solenoiden drar in och kopplar in startmotorn sjunker spänningen för mycket, solenoiden släpper igen, spänningen stiger lite, solenoiden drar igen, osv. En slags "automatisk startspärr" mao. Det går inte på ett enkelt sätt att mäta spänningen innan start/belastning och veta om det räcker till för start osv Finns exempel på de som kan starta med en cell kortsluten i batteriet, dvs runt 10V istf 12V. Med 5 friska celler så kan spänningen hålla sig tillräckligt högt för att startmotorn skall dra osv. Man skall aldrig köra med en cell kortsluten, generatorn kommer att vräka på med max laddström, kanske 50-60A eller mera och spänningen kommer då kanske att orka upp till runt 12V på de fem friska cellerna men batteriet blir varmt och kan explodera osv, det bir avbrott i batterikretsen varvid generatorn rusar upp till 40-50V osv. Inte så trevligt för resten av bilen och jäkligt dyrt! FP |
|
| Nästan 100 på batteriet jag också, har haft liknande fenomen på 328touringen och 525tds:en, ladda eller byt.... | |
| Är det inte en typ av magnetlås som släpper när man trycker in bromsen har för mig att Golf har löst det på det sättet (men jag kan ju ha fel). | |
|
Fick igång bilen efter nattens laddning, synade batteriet och det tycs bara vara 55A så körde till vekstan och bytte batteriet. Nu har jag ett 80A batteri och allt är ok tack för hjälpen. PS menade att gamla batteriet annars också var på slutrakan. Beställde idag en business cd radio istället för business ka- settspelaren så få se om det kommer mera problem med rattfunktioner etc. |
|
|
P-spärren är en kombination av mekanik (vajer) från tändningslåset och elektromagnet vid spaken. Byte från business kasett till CD skall inte innebära nåt problem med rattstyrning osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.