|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, idag var jag in på en butik som heter Dalviks Kvarn här i Falun. Ett ställe som säljer grejer(oljor, redskap m.m.) till jordbrukare, åkare o.s.v. och där såg jag att dom sålde Statoil GT S 5w-40 (helsyntetisk) på 10litersdunkar. Blev lite nyfiken och frågade hur mycket dom kostade.. 66kr litern inkl moms blev svaret! 660kr för 10liter tyckte då jag var ett helt ok pris =) så nu undrar jag bara om ni som är insatta i oljor kan svara på om det är en bra olja eller inte? Sökte men hittade inte någon info om statoils oljor här på forumet. | |
|
Hur är oljan klassad? Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Antagligen mycket bra olja, kolla vilken API klassning den har på etiketten, API SL är högsta klassningen! Länk Mvh |
|
Aldric |
För dom pengarna, och om Statoil vågar sätta sin logga på den, är det säkerligen ett helt ruskigt bra köp. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den är dessutom longlife-98godkänd av BMW så det är bara att slå till. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag skulle inte tveka att använda den oljan, med de klassningarna! Precis som Hasso skrev, är den även BMW-longlifeklassad (-98) = mycket bra olja. Här kan du jämföra den med andra oljors klassningar: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok! Då är det ju bara att åka dit och handla då. Tack för alla snabba svar! |
|
|
k1mzo> Köpte just två torkarblad. Kassörskan letade direkt upp rätt modeller, inte en sekunds tvekan. Bröd frågade jag inte efter, tyvärr. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Ett tips för gasglada BMW-förare är att kika lite mer på ACEA-beteckningen. Detta är de europeiska biltillverkarnas krav (API är en amerikansk standard). ACEA:s krav är bättre anpassade för europeisk användning av motorer (autobahn ger högre slitage än highways…;). Senaste kravet för bensinmotorer är ACEA A3 (ACEA B3/B4 för dieselmotorer). Statoil GT S 5W/40 uppfyller dessa krav. Senare kommer ACEA A4 för direktinsprutade bensinmotorer. Och byt olja ofta (800-1000 mil max)! Longlife-olja är ett tveksamt begrepp – särskilt för tunna 5W-oljor. Eller vad tror ni? /Otto |
|
|
Otto, vad menar du med "tunna 5W-oljor"? En 5W40-olja är tjockare än en 15W30-olja under drift! En bra syntetolja klarar lätt 4000 mils körning under normala driftsbetingelser i en frisk och modern motor! (vilket inte alltid oljefiltret gör!) ACEA A4 finns redan som en befintlig klassning för direktinsprutade bensinmotorer! Annars är det riktigt att ACEA-klassningen är mer relevant för våra förhållanden än API-klassningen. Men det beror inte på Autobahn kontra highway, utan det beror på att testerna i USA (API) är anpassade efter (och görs på) generellt större motorer med lägre litereffekt och lite annorlunda bensinkvaliteter mm. Om man har två oljor med samma ACEA-klassning men de har olika API-klassningar, skulle jag välja den olja som har högst API-klassning av de två. BMW-longlifeklassning innebär att oljan klarar vissa klassningskrav (tester) utöver ACEA och API-klassningarna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
E3-Otto:Jag vet att viss Tysk biltillverkare kör långtidstester med 10 000 mils bytesintervall på motoroljan. Dock inte med standard pappersfilter. En modern syntetolja har ruskigt lång livslängd. Byt oljefiltret med 1000 mils intervall och oljan behöver i princip aldrig bytas. Den lilla mängd olja som tillförs vid filterbytet tillför även nya friska additiver. Titta mer på att oljekylning och filtrering fungerar, än på oljan. Snacka om att oljebyten är rena guldkalven för verkstäderna. Över 100 kr/litern för en olja är rena rånet. Jag kan köpa Mobil 1 för 50 kr/l på dunk. Mobil förlorar inte på affären. /Johan |
|
Aldric |
Nu får ni skärpa er. Byt olja var 1000:e mil. Byt olja + filter var 1000:e mil. Kolla API-klassningar Kolla ACEA-klassningar Byt olja var 4000:e mil Byt filter var 1000:e mil, låt oljan vara ifred tills bilen dör Man kan bli förvirrad av mindre ... *S* :D "Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar" |
|
Observera att jag inte förespråkar 4000-mils intervall på oljebyten, men oljan klarar sådana intervaller. Det hela handlar om säkerhetsmarginaler! Om motor och olja är konstruerade/godkända för 2000-3000 mils bytesintervall, innebär det att det finns "tillräckliga" marginaler kvar i oljans prestanda när den byts. Det jag vill ha sagt, är att moderna oljor håller mycket längre än gamla "hederliga" mineraloljor från 50-talet. Byt olja enligt tillverkarens serviceintervall. Om man vill vara "snäll mot motorn" kan man byta oftare, men det är mycket tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart om man köper oljan för ordinarie pris... Det som är mer gränssättande än oljan är faktiskt oljefiltrets kapacitet! De klassningar som man skall kolla är följande: 1. Biltillverkarspecifika klassningar (t ex BMW longlife), då dessa är unika för en viss biltillverkares krav på oljans prestanda i vissa motorer. 2. ACEA-klassning, om det inte finns biltillverkarspecifika krav på oljan, kollar man att ACEA-klassningen är rätt i förhållande till biltillverkarens krav/rekommendation. 3. SAE-klassningen, kolla att viskositeten är rätt. Dvs. att varmviskositeten inte är för låg på oljan i förhållande till biltillverkarens krav. Kallviskositeten kan däremot aldrig bli för låg i oljan. 4. API-klassningen är avsedd för "amerikanska marknaden" men är så vedertagen även i Europa, att man har kvar denna klassning på många oljor. Denna klassning kan man använda som "utslagsgivande" om man har två oljor som är samma enligt ovanstående. Då väljer man den med bäst API-klassning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Med tunna 5W-oljor menar jag att en olja med låg "W"-beteckning är en förtjockad tunn olja. D v s för att få en tjock olja som ska ha rätt högtemperaturviskositet måste man tillföra ett additiv som förtjockar oljan (Det finns inga oljor som är naturligt 5W/40 eller 0W/40, 5W/50 etc). Additiven som förtjockar oljan slits ned under drift och kvar finns då bara en tunn olja som inte smörjer tillräckligt (inte roligt med 5W/20-olja i motorn?) Det är därför jag menar att man ska byta olja ofta. För racemotorer väljer man därför ofta en olja som är naturligt tjock ? t ex en 20-25W/50 för banracing eller 15W/40 för rally och helt utan förtjockare. Har för mig att Formel 1-stallen kör med raka oljor (SAE 30 som det förenklat brukar skrivas). De vill inte ha för tjocka oljor då det ökar "friktionen" i motorn. Helsyntetiska oljor har ofta, men inte alltid, bättre spann mellan låg- och högtemperaturviskositeten (ett högt viskositetindex). Longlife-oljorna är något jag tror pressats fram av konkurrensskäl mellan biltillverkarna. Det är helt enkelt ett bra försäljningsskäl med långa serviceintervall! Något som första ägaren inte märker av, men som senare ägare får lida för. Särskilt om bilen utsätts för någorlunda seriös gasa? Även om oljorna ständigt blir bättre. Detta märks tydligt på de bilmärken som har första service vid 3000 mil! Väldigt bra för motorn??? :( /Otto |
|
|
E3-Otto, på sätt och vis är det väl rätt att man tillsätter viskositetsförbättrare i "tunna oljor" för att få dem att få ett högre varmviskositetsindex. Men dessa additiv håller oljans livslängd ut under normala förhållanden i en bra olja. Däremot är det så att man historiskt har haft vissa problem med att viskositetsförbättrande additiv har orsakat vissa föroreningar i motorer och i oljan, när de har brutits ner. Dessutom smörjer VI-additiven sämre än själva basoljan. Detta är nog främsta anledningen att man i vissa racingsammanhang undviker oljor med mycket VI-förbättrare. Men de motorerna behöver å andra sidan inte startas i -25graders kyla och köra 20 km till jobbet... ;o) För övrigt har man i USA börjat använda 0w20 och 5W20-oljor i vissa nya bilar! Främsta skälet till det är bränslebesparing. En syntetisk olja är naturligt bredare i sitt viskositetsindex än en mineralolja. De är så breda i sin viskositet att det inte finns "raka" syntetoljor. F1-stallen använder helsyntetiska oljor som ungefär skulle motsvaras av en 15W30-olja. En högre varmviskositet skulle inte fungera bra vid de varvtal som en F1-motor jobbar. Man har som sagt gjort rätt omfattande tester (bland annat FMV), där man kommit fram till att man utan problem kan köra 4000mil eller mer med en modern syntetolja under normala förhållanden i en frisk och modern motor. Longlifeoljorna är inte bara en produkt av biltillverkarkrav, utan även ett resultat av att oljorna faktiskt klarar mycket mer idag. Dessutom är det olika "miljökrav" som har gynnat denna utveckling. Rätt olja för rätt applikation är nog något man bör tänka på. En olja som är avsedd för rena racingsammanhang, är oftast en ganska dålig olja i en vardagsbils driftsbetingelser. Men det är aldrig fel att byta olja lite oftare i en motor (sett ur ett slitageperspektiv). Jag byter själv olja efter ca 1250 mil (halvvägs in i serviceintervallet), men jag har å andra sidan en kontakt som gör att jag får bra priser på olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Att de använder tunna oljor till USA (Saab använder väl en rätt tunn delsyntet - 5W/30?) beror väl på att vissa motorer drar för mycket bensin jämfört med myndighetskraven? - d v s motorerna är lite för dåliga. Inte av smörjningsskäl? VI-förbättrarna skjuvas ned och begränsar därmed oljans livslängd. Sedan beror det ju på hur hårt man kör om oljan ska fungera 4000 mil. /Otto |
|
|
Det verkar vara många som bekymrar sig väldigt över det här med oljor. Då kan det vara bra att veta att motorslitage inte är något problem nu för tiden. Den billigaste olja man kan köpa idag, är vida överlägsen den bästa olja man kunde köpa för 10 år sedan, och redan då var det ovanligt med motorrenoveringar på grund av slitage. När jag startade min verkstad för 35 år sedan var det motorrenoveringar som man tjänade pengar på. En motor kunde på 10000 mil uppvisa ett cylinderslitage på 0,4 millimeter, trots att all service gjorts. Nu är det ett år sedan jag fick in ett motorras, en Volvo 740 GLT som kamremmen gått av på vid 32000 mil. Bilen var inte servad de senaste 7000 milen. Det fanns 2,5 liter olja i motorn. När vi lyfte toppen kunde vi konstatera att honingsspåren var kvar i cylindrarna. Kamaxlarna såg nyvärdiga ut. Detta stämmer väl med mina erfarenheter som taxiägare. Jag ägde en av de första 740:orna som gick som taxi. Vid 73000 mil gick en ventilfjäder av så vi lyfte toppen. Inget cylinderslitage överhuvudtaget. Bilen såldes vid 107000 mil och syntes som taxi i staden ytterligare 2 år. Hur ofta bytte vi då olja? Ungefär var 3500 mil. Oljekvalite normal för årtalet. Jag kan också berätta att jag aldrig bytte olja i vare sig växellåda eller bakaxel på någon av mina taxibilar. Inga problem där heller. Jag har kört BMW sedan 1963 och aldrig bytt olja i växellåda eller bakaxel på mina privatbilar heller. Däremot bytte jag olja var 300 mil i motorn på mina första två BMW. Detta förhindrade inte motorrenoveringar vid 12000 respektive 14000 mil. Det kan kanske vara intressant att veta att jag aldrig har fått in en BMW som har fått avtappningspluggen till växellåda och bakaxel lossad. Lika ovanligt är det med bilar som verkligen fått bromssystemet luftat ute vid bromsoken. Jag testar detta när jag får en ny kund, genom att tappa av bromsolja vid bromsoket och mäta fukthalten. Förra året var det en bil som hade fräsch bromsvätska ute vid oken, en Golf, servad i Bromma. Däremot brukar bromsvätskan i behållaren vara fräsch, Uppenbarligen suger samvetslös mekaniker ur bromsvätskan i behållaren och fyller ny där. Se där litet information från verkstadsgolvet. MVH |
|
| Glömde berätta att Volvo nu fyller alla bilar i nyproduktion med Castrol SLX 0W-30. | |
|
Otto, visst skjuvas en del av VI-additiven sönder med tiden, men det är inget konkret problem i kvalitetsoljor. De har "tillräckligt" mycket VI-additiv för att de skall räcka hela serivceintervallet, även om det är 4000mil. Fenomenet med skjuvning finns, men är nog mer av akademisk natur. ;o) (vilket troligen många andra saker också är, som jag tar upp om oljor! :oDDD ) Kan bara hålla med Harry2 om att oljorna har blivit grymt mycket bättre de senaste åren. Inte minst är det additiven i oljorna som har blivit bättre. Det finns ju bilar som har misskötts och inte fått ny olja (eller ens oljepåfyllning) på kanske 10 000mil, utan att motorerna har skurit för det... För övrigt brukar det väl oftast vara kamaxlar som tar mest stryk av dåliga oljor, särskilt i vissa känsliga motorkonstruktioner, med oljerör som kleggar igen lätt av gammal olja. (vissa BMW-motorer tillhör denna kategori "känsliga" motorer...) Det där med bakaxel, växellåda och bromsar, kan (tyvärr) stämma bra! Växellåda och bakaxel är nog inte så känsliga för uteblivet vätskebyte i de flesta fall, men bromsarna är det tyvärr... :o( (ett bra skäl till att byta bromsvätskan själv!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.