|
|
|
|---|---|
| Tjena,va ute idag o gjorde några ringar,så plötsligt börjar den tappa när man fick kasten,så som om den inte hade nån soppa,men det fanns 30 liter minst i tanken,den va inte sån innan,nån som vet nåt bilen är M535 | |
|
Snurrar du kraftigt kan soppan skvalpa så pumpen suger luft. Vet annars av egen erfarenhet att när pumpen blir dålig så tappar motorn gradvis höga varv och känns svagare, när inte soppan räcker till. Prova du med mer soppa innan du byter pump! mvh Johan. Länk |
|
Paap Reeder |
Hej Ahmo! Ett vanligt E 28 /M30 problem --> = förpumpen i tanken har lagt av. Under 50 liter i tanken får du annars räkna med detta "fenomen" vid acc eller kurvning. Mitt förslag är att sätta in en 750-pump direkt i tanken och samtidigt ta bort original huvudpump under "under" baksätet. Det skall jag göra nästa gång min förpump lägger av. MVH /// Paap R |
| bilen har också annars tappat mycket effekt men ibland går den som ett skott men för det mesta är den slö som en 518,Paap Reeder:känner du någon som har provat detta med 750 pump?och hur mycket jobb krävs det för att byta ut pumpen? | |
Paap Reeder |
Hej Ahmo! Nej men jag kan maila bilder på mina 750-pumpar. Skulle tippa att man kan ställa pumpen stående, precis som original förpumpen. Först måste du dock givetvis fastställa att förpumpen verkligen inte snurrar. Det gör du genom att lossa skyddslocket under bag.rumsmattan och "arbeta" dig ner till tankanslutningen. Genom att mäta på elanslutningen ser du om du har kontakt. Bered dig dock på en hel del "överraskningar" när du lossar skyddslocket. Det är ofta en typ av våt sandlåda i anslutningsgropen ...... med viss rost... MVH /// Paap R |
| du hade rätt pumpen är trasig,har kollat den får ström men den är död,från vilken bmw passar pumpen eftersom jag har dålig tillgång till delar | |
| och passar den från andra e28 sexor? | |
Paap Reeder |
Hej Ahmo! Finns nog bara en typ av förpump till Bimmers -85 - 95 (de modeller som hade). Tippar att det är en dyr rackare. Skulle tippa på ca 1500-2200:-. I regel är det kolen som är slut. Sprättar du isär pumpmotorn ("öppna med en mora-kniv" genom att skära längs limskarven på den sidan ledningarna går in. Körna eller ritsa dock först "skivans läge" i f h t motorkroppen) så kanske det finns ngt kvar av ett av kolen. Ta ut det och skicka det till Carbex i Vadstena så analyserar de kolens kemiska sammansättning och gör två kol för ca 500-700:- per par. Kolen är speciella eftersom det "snurrar i 98-oktan, kyls och lever i soppan". Får man fel materialblandning äts de snabbt upp och man får upprepa hela proceduren igen. (Kan också vara så att det inte får gnistra alltför jäkla mycket ... he,he ..poff!) Limma sedan ihop "skivan" på pumpmotorn med araldit eller dyl. Montera ihop allt. Gasa och var glad i minst 15000 mil. Innan du sedan sätter dit plåtlocket i bagagerumsgolvet så gör du en "tectylsjö i armaturgropen" - ca 2-3 dl. MVH /// Paap R |
| tack för alla tips Paap Reeder,ska köra genom Tyskland inom några dar kanske köpa en ny,men en fråga till,vilken funktion har den pumpen,kan den va orsaken att bilen va så slö? | |
|
Behövs en förpump i 535.an för att den ordinarie pumpen ska hinna skjuta soppan fram i tid s.a.s. Du får ett "bränsletapp" vid t.ex snabb accelleration och tanknivå under ca 30 liter vid kass förpump(mina erf.). Lätt att byta,kostade om jag inte missminner mig helt ca1800spänn ny från BMW för något år sedan...Paaps ideér om mek är väl aldrig fel förståss :) Mvh Janne. |
|
| behöver hjälp igen,jag bytte kolen i motorn o satte ihopa allting igen,sen satte jag allt in i tanken igen,startade bilen den gick i gång o då satte jag in kontakten till den andra pumpen och den började flippa o dog efter 5 sekunder,nu vill den inte starta alls varkar som huvudpumpen funkar inte alls,vad ska jag kolla tacksam för hjälp | |
Paap Reeder |
Hej Ahmo! Körde du alltså inledningsvis på bara förpumpen i tanken? eller startade du på bara huvudpumpen utan att ha anslutit förpumpen? Vilken pump är det nu som inte fungerar? Båda pumparna ligger på samma säkring vill jag minnas. Provade du förpumpen "torr" innan du monterade? MVH /// Paap R |
| jag demonterade förpumpen alltså den som sitter i tanken,bytte kolen o provade i en hink med soppa o den gick(vet ej om den gick som den skulle),sen satte jag tillbaks den anslut alla ledningar till bensinen,sen startade jag bilen utan att koppla in strömen till förpumpen o bilen gick igång sedan medan bilen va igång anslute jag kablen till strömen till förpumpen o då gick bilet ytligare 5 sec o la av,sen vill den inte starta alls,va under bilen o kollade det verkar som huvudpumpen har lagt av,eller får ingen ström,kollade säkringarna alla är hela,kanske är det rälen men jag vet inte vilken det är... | |
Paap Reeder |
Hej! Tror inte på reläet. Det sitter annars längs bak till höger på säkringsboxen. Har du ström till både huvudpump och förpump?? Att du har en förpump kommer sig av att h-pumpen inta har ngn sugförmåga varför förpumpen måste mata h-pumpen. MVH /// Paap R |
| jag har löst problemet det va en räle som va kass vet ej vad det är för nån den sitter till vänster på säkringsboxen den första uppifrån,men pumpen kör nu med urkopplad förpump,bilen går riktigt kasst tror en 320 skulle spöa skitet ur mig,det måste bero på förpumpen funkar inte eller? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.