AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.098

Stötdämpare E30?

in
124
insomniac
323i Exclusive -86
Jag har beskymmer med min stötdämpare, höger fram. Den liksom vill inte dämpa... Jag hade samma fel förra vintern oxå men sen blev det bra, utan reparation. Så kan stötdämpare frysa fast??? Bilen "hänger" inte ner mer än någon centimeter på sidan med den defakta dämparen. Hjälp! Det är väldigt obekvämt att köra just nu!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jodå, dämparna kanfaktiskt frysa..bilen blir "stenhård" . Igentligen är det ett bevis att dämparen är slut och det är hög tid att byta dom.
Om den nu inte handlar om extrema temperaturer...
in
124
insomniac
323i Exclusive -86
okej men det finns ju inget förutom att den är stum nu som pekar på att dämparna är slut... Funkar skitbra annars. Vad är det som fryser??? Oljan eller är det fukt som trängt in??? bilen är besiktigad i juni utan anmärking på stötdämpare, och som sagt så var det samma problem för ca ett år sedan... Finns det nåt sätt man kan kolla om den har frusit?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
jag har haft samma problem som du, både med gasdämpare och med olje dämpare.
Oljedämparna tog jag helt enkelt och delade på för att undersöka varför dom frös. Det visade sig att det var vatten i dom!
jag utgår att det var likvärdigt med gasdämparna.

Om dämparen har frusit så har du mer eller mindre total stum dämpare. Tryck på den sidan du misstänker...rör det sig inte ett smack...så har troligen dämparen frusit fast...om man kör lugnt så tinar den och kommer att funka igen när det blir varmare ute.
in
124
insomniac
323i Exclusive -86
Tack för hjälpen! Bara att invänta mildväder då...
in
124
insomniac
323i Exclusive -86
Jo, jag åkte upp till min skola idag ca:20mil och nu klonkar det och låter när man kör i gupp och ojämnheter(ingen fjädring). Ljudet kommer från den defekta stötdämparen. Vad kan detta vara... Verkar som nåt är löst? Låter dyrt tycker jag =(
Et
81
Ettan 83
E36 320iA Touring -96
e30 320i -83
När en dämpare fryser är den slut så är det bara! Att dämparen har fryset är för att de ha kommit in vatten i dom och för att det ska komma in vatten ska tätningarna vara slut eller som sakt i tidigare inlägg extrema kallt! men när det väl kommit in vatten går det i princip inte får bort hur mycket du än tinar. För när det blir kallt igen fryser det! Även om dämparen kanske inte är helt slut så är den inte fräsch....

in
124
insomniac
323i Exclusive -86
Om man ska köpa nya stötdämpare, vart ifrån ska man köpa då??? Vill ha billigt! Biltema? Vad kostar det att byta på verkstad??? Båda sidor då...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.