AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.327

Ska jag byta färg på bilen?

jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Har en M635 i färgen diamantsvart. Ska hellacka bilen i vinter och funderar på att byta färg till carbonsvart metallic. Gör jag något dumt eller?
Bilen ska sänkas och har 19 tums BBS challenge.
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Hej...
Du gör något dumt om du byter färg...tycker jag i alla fall,du har en klassiker som gör sej bäst i originalskick.
Fälgar och sänkning är en annan sak,bara att byta tillbaka så är den original igen.Och en framtida försäljning av bilen med "ny" färg sänker nog värdet på bilen + att byta färg innebär att det blir mycket jobb,skuff,motorrum,insidan av dörrar osv....om man ska göra det seriöst.

MVH
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Låter som en fin fin kärra. Jag tycker att du ska behålla orginalfärgen, absolut! Du sänker värdet genom att byta färg. Det är ju en samlarbil du har. Låter snyggt med BBS fälgarna. Lova att lägga upp den i galleriet.

Mr C
ch
212
chris
330 coupé -02
Carbonsvart är helsnyggt!

MEN inte på en "uddabil" Orinal är att föredra.

MVH Christian
Det är ingen större skillnad på carbonsvart och diamantsvart mer än
typen av metallicbas.
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Cartman !
Tillräckligt för att sabba en originalpärla........

// Martin

265/35/18
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Är det inte att bilen ska se snygg ut som är det viktigaste. Inte vad/eller hur mycket bilen är värd. Skillnaden mellan färgerna är inte stor, förutom när solen skiner. Därför är det värt att fundera på om man ska ta en modernare färg, när man har chansen. Jag tror inte att man kommer märka så stor skillnad på kulör i motorrum och koffert, eftersom färgerna har samma baskulör som botten.
När jag köpte bilen så var inställd på att köra orginal men ju mer jag funderar desto dummare ide´r får jag i huvudet. Allt började med att jag provade 19 tummarna från min touring. Det blev så dj.... snyggt. Bilen var liksom gjord för stora hjul nu var det bara lite för mycket luft mellan skärm och däck och då får man för sig att det kan man fixa med ca 50mm sänkning i fram och 30mm bak(Har inte gjort det än men man ser det framför sig). Jag vet inte men jag tycker att en bil som man bygger/renoverar år 2001 kan man faktiskt byta färg på. ÖVERTALA mig om ni kan.
Jag tycker nog du ska välja carbonsvart eftersom det framförallt är du som ska njuta av bilen. En lack av modernt snitt kan lyfta vilken bil som helst. Inte för att det behövs på en sån bil, men där kan det bli "pricken över i".
Det gör knappast någon skillnad på värdet för en 75000.- bil. Om 10 år och en
fyrdubbling av värdet, kanske? Det borde vara värre för någon som lackar en
BMW 503 i Ford Fiesta blåmetallic men ändå gör det. Varför? Därför att
bilägaren vill ha det så och trivs med det. Min M635 är ingen pärla och
var inte i originalskick när jag köpte den. Det är ett bra utgångsmaterial. Den
har inte original kulör nu och efter omlackering så blir det något helt annat.
Det måste vara ett helvete att ha en beige bil bara för att andra tycker att
den blir värdelös om man skulle lacka den i en snygg färg så man trivs med det.
100% original är bilen bara när den är ny eller om den ska till ett museum.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Cartman och jxp, ni plockar poäng. Klart det viktigaste är att man trivs med bilen och skillnaden mot orginallacken är ju inte så stor. Det hade varit värre om bilen var röd idag. Fram med penseln bara. :-)

Mr C
Min är ljusrödmetallic (ej original) och det blir ett byte till någon mörk färg
men inte tillbaka till original delfinmetallic.
er
256
eraabos
M3 E30-88
Jag var och tittade på en M3 E30 som hade gjort denna
färg byte, ärligt talat var det inte så stor skillnad.

Jag tycker det bror lite hur länge du ska ha bilen, ska du sälja den till våren då är det nog bäst att avstå från färg bytet, ska du ha bilen i 5-10 år så varför inte.
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Hur går det med färg valet? Vore inte blank svart snyggt till dina grymma hjul? Har du några funderingar på att göra något med motorn? Ett ferrita system skulle nog framhäva den sköna sången från 6an bättre.
tomas_malm76
vad kostar det och byta färg på en bil typ en E-36 eller nåt ???
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Färgen blir nog diamantsvart. Är lite för feg för att byta. I år satsar vi på utseende och inredning. Pengar bara rinner iväg. Nya delar som lister, grill och lyktor mm är inte det billigaste till bilen. Nästa år plockar vi ur motor och renoverar den. Men KN filter och ett chip från Köhler blir det i alla fall. Kanske även ett avgasrör om man hinner jobba tillräckligt för att finansiera hobbyn man håller på med.

Hape hittat något me 4,4 ännu ?
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Vad ska du få betala för hellack???
Funderar på att lacka om min bil nästa vinter....

//Cosmos
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Runt 10 000 om jag plockar ner bilen själv. Det tar lite tid eftersom jag vill ha ur fram och bakruta. I det ingår ett lackskydd och en polering som han lägger på när lacken fått härda igenom. Nackdelen för lackeraren är att han kommer få en hel del lösdelar att lacka. Men resultatet blir nog bäst om man själv får plocka ner bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.