|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Mitt batteri börjar bli lite halvrisigt i min 520iA (E39) och jag blev då tipsad att investera i ett s k "gelébatteri". Var just inne och kollade på Elfas hemsida och fann tre varianter, yellow, red & blue. (Vad jag förstår så är det "Redtop" som är aktuell i mitt fall.) Men, är det verkligen bara å skicka i dylika doningar utan problem/komplikationer eller är det något särskilt man bör tänka på? Priset är ju nära nog det dubbla mot ett standardbatteri så jag måste också passa på att fråga om det helt enkelt är värt de extra slantarna..? Tacksam för svar! | |
|
Jag är med nyfiken på hur våra bilar skulle klara sig med den lägre specificerade kapaciteten (50Ah mot nuvarande ~90Ah). Min 528i Touring Länk |
|
|
Jag skulle hellre köpa ett vanligt batteri. Har hört så mycke skit om optima batterierna. Köp ett nytt vanligt batteri och en ctek laddare till så kopplar du den så att den underhållsladdar batteriet när bilen står i motorvärmare. så hålls ju batteriet fräscht även om man kör lite kortkörningar o sånt. /Steffee |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är inte värt den extrapengen, att standardbatteri är en vettigare investering, gärna med lite högre AH än normalt är aldrig fel. (Desutom är ELFA dyra på det mesta för övrigt också, men dom har ju allt ) Du får ned ett Varta 100AH om du tycker du vill ha lite extra kapacitet som exempel. Optima batterier brukar ha en hög "starteffekt/urladdningseffekt", men tömmer då sin kapacitet fortare istället. ///MVH Hasso Länk |
| Efter att ha bytt batteri i såväl E38, E39, E46 och E53( ja jag har fått bytt batteriet i alla bilar jag lägger min hand på i förebyggande syfte!:)) är jag benägen att hålla med hasso. Ett erkänt "kvalitetsmärke" på batteriet och så högt Ahtal som möjligt löser det hela. Mitt svar på din fråga är, det är inte värt de extra slantarna. | |
|
En fråga, vad sitter det för batteri (fabrikat) orginalt i en BMW E39? //Crille |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lite olika på årgångar, men jag misstänker att de BMW batterier som har Magic eye dvs ett öga som med färgerna grönt, svart, gult indikerar statusen på "laddningen" att det är Exide/Tudor, då deras batterier ser snarlika ut med detta öga. Vet inget mera fabrikat som kör med detta. Sedan varierar det på AHtimmar på olika årsmodeller och BMW modeller. Min -96 528 har ett 90AH original, medan nyare har ett 80AH. X5/540 har ett 90AH original. Men det går att skotta ned ett Varta 100Ah i de flesta utan några som helst problem. (Vem de nu är som gör Vartas blybatterier:) inte dom själva i allafall. ///MVH Hasso Länk |
| Tack för som vanligt mycket uttömmande svar! :-) Då får det bli en gammal hederlig(?) blyackumulator trots allt.. | |
|
sitter det Exide original i en del BMW? köpte ett sånt till min Opxl på Mekonomen för 590:- M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
Hade ett optima batteri (Röd) i min förra bil, funkade bra så länge jag använde bilen kontinuerligt men hade en förmåga att ladda ur sig själv väldigt snabbt när bilen stod några dagar( Hade ingen strömtjuv, mätte flertalet gånger). //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
|
Roffa detta som du beskriver hände en kompis till mig. Stod hans bil mer än 1 vecka på sommaren så var batteriet helt dött. Och trots att det inte fanns nå strömtjuvande på den heller så blev det tomt. Och efter en tid så spelade det ingen roll om han laddade batteriet 1-2 dygn o kopplade i det i bilen på kvällen så var det slut på morgonen efter. Då köper man hellre ett vanligt batteri och köper ett nytt då det e slut och det hinner inte kosta lika mycket i alla fall. Jag köpte för 6-7 år sen ett batteri till m535:an som hette tudor 1000 och det var djäkla drag i det batteriet. vet ej om dem finns kvar idag dock. /Steffee |
|
|
Tjena Vi har 3st Optima röd, samt 2st Maxxima Exide eller vad deras motsvarighet nu heter! Inga problem som helst, de absolut bästa batterierna vi någonsin haft! Iofs har vi råkat få ett söndags ex också som inte fungerade! Men det har visst varit ojämn kvalitet på optimas gelé batterier, men enligt rykten så ska de vara riktigt pålitliga nu! Att militärern dessutom testat skjuta med AK genom batterierna, och de ändå haft ström kvar och funkat perfekt, dock ej 100% kvar då! Dessutom kan de ligga hur som helst, ingen syra som kan rinna ut osv som kan orsaka brand vid ev. volt med bilen! mvh Simon |
|
|
Jo det är vanligt att bilen bli beskjuten , nog bästa tt läpa optima batteri :) Min 528i Touring Länk |
|
|
Som vanligt finns inga enkla svar utan att veta vad du ska ha batteriet till och hur du vill använda det. Optima har ju mindre mängd energi i sig, dvs det passar inte om du vill stå och lyssna på stereon ett tag eller ha kapacitet om du laddar dåligt/sällan. Däremot kan det lämna ur sig den mängd energi mycket snabbare än ett standardbatteri, bra vid t.ex kallstart men också perfekt om du har en stor bilstereo t.ex. Jag har några maffiga tävlingsslutsteg i två av mina bilar, där är optima perfekt eftersom det klarar av att ge nog med ström i topparna som inga vanliga batterier klarar. Kör du race är optima också perfekt, klarar stora g-krafter och vibrationer, dessutom låg vikt så du får bättre prestanda i bilen. Bara du själv kan välja vad som är viktigt för dig. |
|
|
Håller med Jan :) Tsaros: iofs inte varje dag man blir beskjuten, men det bevisar ju iaf lite av vad batteriet går för! ;) |
|
|
Jo det har du väl iofs rätt i :) Min 528i Touring Länk |
|
|
Som rent startbatteri är inte Optima värt extrapengarna. Möjligt att Exide Orbital eller Maxxima är billigare men de extra Ah som ett plattcellsbatteri ger på samma yta väger upp spiralcellsbatteriets fördelar. Att de väger mindre beror på mindre mängd bly vilket i sin tur är helt normalt då de har mindre kapacitet (Ah). Det finns gelade plattcellsbatterier för bilar/båtar också om man är rädd för att hamna på sidan eller så och även batterier av AGM-typ som inte kan läcka. På senare E39 m.fl ser SRS-systemet till att pluskabeln klipps av vid ev. olycka för att hindra gnistbildning och brand. Det där med att skjuta genom batteriet verkar mest en skröna som säkert nån Optimafantast kommit på. Jag vill nog se bildbevis på hur man lyckas få ut nåt av ev. kortslutna celler. Teoretiskt kan man kanske träffa mitt emellan två celler där det bara är plast, min erfarenhet av AK och motsvarande är dock att tryckvåg osv trasar sönder lite mera...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.