AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
753

en fråga om bakvagn

Pe
55
Pejo
320i 323im
Jag undrar om det är svårt att sätta dit en hel bakvagn med skivor från en 323 på en 320 85 som har trummor??
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
det enda som skiljer är att det är trumma på 320 och skiva på 323 , så det ska inta vare så svårt !
inte helt säker : men har du tur så kanska du bara kan ta bromssköldarna , skivorna och bromsoken från 323:an och bulta dit !
Annars tar du hela bärrarmarna med allt och bultar dit !
Pe
55
Pejo
320i 323im
Oki men det blir hela bär armen då för det finns ju inga hållare för oken men va tror du jag ska ha för klump bak 323 är ju större en 320 men jag tänkte på utväxlingen?? Tror du den blir rappare eller segare om vi säger jag har kvar 2.0 motor men byter bak klumpen till323??
Pe
55
Pejo
320i 323im
såg med att du ska sätta turbo i din 325=) jag ska med det men först köra slut på min motor som är i nu.. Kan du mycket om turbo villka grejor man ska ha åo så eller vet du om någon man kan prata med om detta?? Mvh pejo
Jessie
Du ska ha 320i klumpen blir bättre accs men sämre toppfart. 320 har högre utväxling. Kör själv med den klumpen. Dock har den blivit totalt nersliten.
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
jag glömde fästena till bromsoken !
då blir det ju enklast om du tar kompletta bärarmarar från 323 och sätter på din !

Det där med turbogrejorna :Kolla på trimmningsforumet, där står det mycket om turbo !
Pe
55
Pejo
320i 323im
men ev så ska jag byta till en 2.5 litare kan jag ha kvar den lilla klumpen då??
Jessie
Ja. Ha kvar den lille klumpen. Blir roligare så. Eller byt till en lamel diff. Jag ska göra de, håller på att leta.

mvh
Pe
55
Pejo
320i 323im
Det dör med lamel diff jag kan inte redigt allt om det?? Va gör en sådan?? Den gör la att när det blir för stora påfrästningar vid ex fullt gas pådrag att den lamelen slirar va??
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Om jag ska försöka mig på att förklara så som jag uppfattat det som, så blir det väl i stil med detta:

Låt säga att bilen har en 25%-ig diff, och bilen står still och ska svänga vänster. Gasar man då, så blir motståndet på vänster mycket mer än det på höger, det högra rullar "mer" än det vänstra.
Och diffen drar lika mycket på båda hjulen, så länge inte motståndet på vänster sida, i detta fallet, överstiger 25% av det högra. Då "slirar" den. En 50% diff driver således mycket längre än den 25%-iga.. 100% skulle driva lika mycket på båda sidorna i alla situationer (inte bra om du skulle få för dig att svänga lite, gatuhörn får du isf ta på "bredden" om du inte ska knäcka drivaxlar eller dyl)

Nu överlåter jag ev. rättande till någon guru här.. ;) detta är min uppfattning, rätt eller fel..

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Pe
55
Pejo
320i 323im
Schrimp

Aha jo jag fattar va du menar.. Men du menar asså att när du svänger vänster så vill ju vänster hjulet slira om det skulle vara 100% men nu så slirar diffen när du svänger vänster så ditt vänster hjul löper med fint o det slits inget.. Men om du därimot ska ge gärnet o-100 rakt fram då låser diffen båda hjulen lite så inte en börjar slira?? Men jag hadde ju funderat på att bara svetsa ihop mina drev i innne i huset så den driver hela tiden för min bil är ju så lätt att det ryker vell inga axlar då?? Rätta mig om jag har fel

Mvh Pejo
Visa användare
14
dmax10mil
Bmw 320i -89
det som brukar hända om du svetsar diffen är att innerhjulet brukar "hoppa" när du svänger!!! och som dom ha sagt innan att det blir högre påfrästningar då axlaroch dyl. bättre att köpa en lamelldiff och lägga under lite under tryckplattan så får du högre % den diffar... (det handlar alltså inte om mycke!!!! typ 0.2 mm eller nåt!!!) vilket gör att det blir lite mindre påfrästningar på drivaxlar m.m. än om du svetsar den!!!
Pe
55
Pejo
320i 323im
dmax10mil: men vad sitter tryckplattan.. Men jag tänkte på utväxlingen den blir ju rappare med den lilla klumpen (320) asså
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.