|
|
|
|---|---|
Shogo |
Hände något oroande... Efter en liten tur häromdagen så kommer börjar jag bromsa lätt inför att svänga av motorvägen, hör då ett par dunk som följs av et raspande, känns inget i bilen rent fysiskt men det är rätt högljutt. ljudet lät ung som en bit av avgasröret skulle ramlat ner i backen men efter en koll under bilen så ser jag inget som sitter löst, börjar rulla lite försiktigt och hör ett gnisslande från höger fram, vrider på hjulet och rycker och sliter i diverste stag och annat jag kom åt, allt verkar sitt fast. sätter mig i bilen och åker iväg igen. Nu har dunktandet och raspandet ersatts med ett "malande". åker kanske 400 meter, sen upphör ljudet. åker nån kilometer till parkerar i ca 30 minuter, åker sedan iväg och det dunkar och jag hör raspande igen men det försvinner efter ca 30 meter, kör vidare och bilen känns som vanligt och inga ovanliga ljud. Raspandet lät som metall mot metal, bilen känns normalt, frambromsarna tar som dom ska utan vibrationer, nån som som råkat ut för något liknande ? det var kallt och bilen var nytvättad, kan det varit is någonstans som lossnat och lagt sig på nått dumt ställe ? Vågar knappt köra med bilen nu, trots att det inte återkommit. |
|
Jag hade en bmw 525 93 och på vintern så kom det in en sten vid bromsen höger fram det lät så illa och konstigt att jag trodde bultarna till fälgen hoppat av och stannade direkt. men inget var fel som man såg, åkte iväg igen och då skrapade ojämt men nästan konstant men sen släpte det och lät ingen ting. har även blivigt så någon gång på sommaren och blivigt lika rädd då. Men jag skulle ändå kolla upp det i fall att. man vet ju alldrig. Men skulle tro att det var en sten.. Mvh Peter Hemsida: Länk noble_regards@hotmail.com |
|
|
Inte bara E39... Säkert en liten sten eller lite grus mellan bromsskiva och plåtsköld på nåt hjul, händer i bland. Brukar komma ut av sig själv eller när man backar lite. Om din bil inte har dessa plåtsköldar som skydd vid bromsskivorna så skulle jag kolla upp lite mer noga. FP |
|
Shogo |
Grus skulle förklara raspandet / gnisslet. Skall ta och lyfta av däcket imorgon, hoppas jag inte möts av "grand canyon" i bromskivan.. Dunkandet oroar mig dock, det kom i samma sekund jag nuddade bromspedalen i princip, och fortsatte efter jag släppt av. |
|
Detta hände mig med min gamla saab 900 i somras. En sten precis som folke beskrev, bara att plocka bort. Nu för nån vecka sen hände samma sak med min E39. Då räckte det med att backa ett par meter så försvann ljudet, så jag gissar att en sten eller nåt var orsaken även denna gång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.