AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.056

Knirk när det spinner

Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Undrar över ett knirkande läte när ASC:n inte arbetar och hjulen spinner. Svårbeskrivet, men ett rätt typiskt metalliskt ljud, lite som en vajer som vrider sig längs sin egen axel eller nåt. Vad är det månntro?

Jag vet att det går att söka på alla synonymer till knirr och knarr, men jag hittar inget om just när det spinner.

Ra
385
Rammstein
Vidare info, om nån har nån idé: när jag kopplar ur ASC slutar ljudet, så det har något med den att göra. Det kommer från framvagnen nånstans.

jo
45
johnmm
318 -00
Jag hör också ett knirrande ljud just innan (eller när)
antispinnsystemet börjar jobba. Tror inte att det är något fel.
Ra
385
Rammstein
Kanske inte, men det är rätt irriterande, eller hur?

Det är väl ett helt normalt ljud när antispinnsystemet försöker hindra bakhjulen att slira. Lösningen är att vara lite lättare på gasfoten eller koppla ur systemet.
Antagligen ABS-enheten som låter när bromsarna försöker förhindra hjulspinn. Låter det likadant om du trampar bromsen i botten i låg fart?
Bjoerck: Nu vill inte jag vara jobbig, men ASC+T använder INTE abs bromsarna. De är hydralik som bromsar hjulspinn Sålika bromsar upp hjulen.
DSC däremot använder sig av ABS.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
wendtan: Du är inte jobbig. Bara bra att jag får lära mig något nytt! Då kanske det är pumpen till hydrauliken som bromsar hjulspinn som låter?
Bjoerck: De är nog en ganska kvalificerad gissning ja.
Men de är inget läte som är normalt enligt min uppfattning.
Min E46 328 hade ASC+T och lyssnade man noga så hörde man ca 30 sek efter start hur pumpen byggde upp tryck i systemet(Samma på min e36 323). Sen var den tyst tills systemet började arbeta dvs vid hjulspinn.
De som är lite märkligt är att, jag var under uppfattning med 328an att själva traction delen gick aldrig att inaktivera. Jag kunde avaktivera antispinn delen, men inte bromsingen av hjulen vid sladd(Inte spinn) Dvs jag körde utan antispinn på halt underlag och svängde kraftigt höger följt av vänster och man kände tydligen hur bilen bromsades upp och hävde sladd.
Oavsett om man höll asc knappen inne eller inte gick detta att inaktivera.

BMWCS Syd #05392
Länk
Ahh, jag misstolka Rammsteins lite kryptiska inlägg, försvinner ljudet när ASC kopplas ifrån så är ljudet garanterat kopplat till hydralik pumpen och är fullt normalt. Ljudet är inte alls hörbart på 330n, så troligtvis har dom förbättrat ASC funktionen samt pumpmissljud osv.

De var denna raden som var kryptisk
"Undrar över ett knirkande läte när ASC:n inte arbetar och hjulen spinner."
Rammstein ASC Arbetar alltid när hjulen spinner med ASC inkopplat.

BMWCS Syd #05392
Länk
Ra
385
Rammstein
wendtan: Ibland spinner hjulen ändå, det var så jag menade. Jag fick för mig att det var just vid såna tillfällen som det lät.

Ra
385
Rammstein
Puh, nu blev det fel igen - skit samma, jag har förstått. Det är alltså normalt, men jävligt irriterande. Suck.

Rammstein: Om hjulen kan spinna med ASC aktiverat så är de något som är fel. De ska inte kunna hända.
Vid första aktivering av asc låter de lite, de är då hydrlaiken träden in och bromsar hjulet, samt att motoreffekten stryps ner elektroniskt.

BMWCS Syd #05392
Länk
Ra
385
Rammstein
wendtan: så om jag står på en plåt med olja på och har i princip 0 friktion kommer asc bromsa ned hjulen till stopp? Lite överdrivet, men förstår du vad jag menar?

Rammstein: Eftersom jag tyvärr har saker o göra på jobb med, så han du posta innan mig :)

BMWCS Syd #05392
Länk
I teorin kommer motoreffekten bromsas tils du får grepp, och klarar inte motoreffekten av att minskas i tid så kommer hydraliken bromsa hjulet tills de inte spinner mer.
I praktiken kommer troligtvis en oljad plåt att få systemet o bli totalt förvirrat eftersom de är anpassat för halka orsaktad av snö samt is och underlag med lägre friktion typ blöt asfalt osv.
Dvs de är anpassat för de underlag som finns ute på vägarna och inte i verkstaden :)

BMWCS Syd #05392
Länk
djhenk
Hej!
Skönt att få lite olika orsaker till varför det "knirkar" när man gasar på i snön.
Har också samma fenomen på min 323 Ci med ASC.
Hörs bara i ettans växel men var orolig att det skulle vara något mindre hälsosamt för bilen.
wendtan : ASC+T/ASC/DSC använder sig väl av ABS-givarna för att "se" om hjulen/hjulet spinner?

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Bones: ja de stämmer.
Påstår jag något annat?

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
wendtan : Nope. Hade en diskussion med en kollega hur "antispinnsystemen" kan veta att hjulen spinner. :-)

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.