AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.455

Vad ska man byta Termostaten eller Termostathuset ?

bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
Om det bara kommer kall luft hela tiden skall man byta termostaten eller termostathuset???
pa
42
parf
Honda Civic
Kolla först motortemperaturen. Speciellt lämpligt att göra idag då det är riktigt kallt.

Om motortemperaturen varierar (kraftigt) beroende på om du kör i motorvägsfart eller står still i bilkö, oavsett om du kört länge, så är det termostaten som bör bytas.

Jag bytte min för en månad sedan och förutom att det blev varmare (min värme var inte borta helt) så drar den naturligtvis mindre soppa eftersom den nya termostaten ser till att motorn blir varm.

Parf
bm
270
bmwkillen740
750 IAL -88
men den överhettades igår bilen när det var -19 ute jag körde efter e4an , både kylaren och expansionskärlet dunkade kraftigt sen gick det inte ens å stänga huven heller..
men man behöver alltså inte byta termostathuset bara termostaten? och när man skruvat bort locket för termostathuset där termostaten sitter hur skall termostaten sitta ska den ha fjädern in mot huset eller ut mot fläkten??? och skall det vara nån packning mellan den där kåpan och termostaten?
Pa
4
Paltman
728iA -96 Arktissilver
Du har väl tillräcklig glykolblandning?
Jag tycker det låter som om den frysit.

bm
270
bmwkillen740
750 IAL -88
hej ja det hade jag men det va -19 också i kupén måste man byta termostat på vintern elleR?
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hade samma fenomen i min 525:a.men det visade sig att det saknades lite kylarvätska,så värmepaketet hade luftfickor i sig.efter påfyllning o luftning vart allting bra igen. mvh//jacke
pa
42
parf
Honda Civic
Jag bytte bara termostaten och då fungerade kylningen bra sedan. Mitt problem var att termostaten aldrig slöt utan motorn blev kall vid fartvind och lagom varm vid stillastående, men den gick aldrig varm.

I ditt fall låter det som om den aldrig öppnar? Ta loss den och testa i kokande vatten och se om den öpnnar sig, om inte byt termostat.

Men det kan ju vara luftfickor? (om du byter/testar termostaten så får du ju tillfälle att tappa ur kylvätskan och få bort ev luftbubblor).

Fjäderdelen av termostaten placeras in mot termostathuset. Du ser ju hur den skall sitta då du öppnar huset. Det går inte att sätta den åt fel håll - annars blir det inte tätt. Glöm inte att köpa en ny o-ring 75 mm som tätning. (om inte den medföljer den nya termostaten). Dock kan den sitta fast utav h-e, jag fick trycka ut den från andra sidan (anslutning till kylaren - övre slangen).

Somar- och vintertermostater, var inte det på 70-talet?

Parf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.