AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.187

byta till m3 motor ? vad behöver göras?

fr
6
freddez3
z3 1.9i -96
tängte sätta i en m3 e36 motor i en e36 compact

vad behövs?

bromsar från m3an räcker de?

bakaxel z3m?

måste bilen förstärkas på något sett?

vad behöver ja mer för att kuna få den godkänd?

hur ska ja gör när ja är klar är de bara att ring o beställa en tid för en ny registreringsbesikning ?

Vad som behövs vet jag inte men du kan räkna med att du aldrig kommer att få den godkänd. Det finns mängder av trådar om just det här ämnet, prova och sök så kommer du få intressant läsning en lång tid framöver.

/Erik
fr
6
freddez3
z3 1.9i -96
varför inte? compacten är väl en blandning av e36 sedan och z3
o båda har juh m motor ... ombygt fodorn bode inte de funka ......om man klikar på ovanliga bmw så finns det juh bilder på en e30 med v12a o den är juh laglig
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Å de tror du att den är? :>. Jag skulle tippa på att de e30 modellerna med v12 iaf inte är besiktigade i sverige!:)
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Om du vill ha en compact med M3-motor så måste billigaste sättet vara att köpa en baksmälld M3:a & montera bakdelen från en kompakt. Då har du bromsar o sånt färdigt.
Om du byter/ändrar mindre än 15% av chassi/kaross behöver du ej regga om den. Tror det var så bes. ingenjörn sa till mig iallafall. Kanke blir det mer problem när totala längden ändras?
Min bil är ändrad ca 12% av totala längden och det gick igenom.

mvh fredde
Be
179
Bex
325iA -90
Kan gå som ombyggt fordon då det är nya regler som säger att man får ha 15kW/100kg tjänstevikt.
321hk => 321*0.736=236,3kW
236,3/15=15,75 => godkänt om bilen har en tjänstevikt som överstiger 1575kg, inte så kul att ha en så tung bil dock men det skulle gå!!!

Läs mer på sfro:s hemsida
Länk

Ingenting är omöjligt
nizze1985
Varför inte köpa en m3:a direkt. Det blir garanterat billigare i längden...
fr
6
freddez3
z3 1.9i -96
kanske ska nöja mig me en m52 2.8liters om det äns märks att ja byter från2.3 till 2.8 tror ni de ? ar det olika avgas krav?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.