|
|
|
|---|---|
|
jag har kört med 15 tum 225/60 däck (ballongdäck) komforten har varit bra, men nu är det s för investering av 17 eller 18 tum. till frågan: förlorar jag mycket komfort om jag kör 18tum jämfört med 17tum fälgar och med 235/40eller45 eller 225/50 däck? eller ska jag hålla mig till 17 tum?? vill ha ärliga svar! MvH Bmw 4-ever | |
|
Jag bytte från 17" till 18" på M5:an i somras (samma bredd i båda fallen). Det ångrar jag INTE. Känslan bättre, komforten ej märkbart lidande, utseendet plusplus ,..... På 540 kör jag 17" på sommaren och när jag bytt till friktionsballongdäck på 15" är det relativt stor skillnad på komforten till fördel för 15". Här skall dock nämnas att sommardäcken har haft dimension 235 fram resp 265/17" bak och friktionsdäcken 205 i bredd. Jag anser att bredden har större betydelse för den upplevda komforten då ljudnivån ökar kraftigt med bredare däck. |
|
|
vi kör 540 med sportstolar, "m-chassi" och 18" hjul med 265/35 bak och 235/40 fram... GALET skön att åka i!! |
|
| Sök inlägg om detta. Finns ganska mycket skrivet om det. Vad gäller E34 så tycker jag att 17" är det optimala. På E39 är det dock 18". Detta pga att E34 har mycket mindre hjulhus. Den optimala dimensionen på E34 är 235/45/17. Jag körde med 225x60x15 förut innan jag bytte till 235/45/17, och skillnaden är väldigt stor i komfort och spårkänslighet. 17" är mycket mera spårkänslig och stötigare och högre vägljud än 15". Annars skiljer det inte mycket. Jo utseendet förstås. Men detta gäller förstås min 525 -90. Det är ju ganska "klena" hjulupphängningar på 525 jämfört med M5 och 540. På pappas 540iA -01 märker man ingen skillnad mellan 225/55/16 och 235/45/17 t.ex. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tycker du ska hålla dig till 17" 235/45/17 är en dimension som det görs mycket däck i och är därför ett ekonomisk bra val. Det kostar att gå upp till 18" mot 17"och bättre att lägga pengarna på bra kvalitetsdäck och hålla sig till 17". Komfortmässigt, så är det helt en klar försämring mot 15" , men inte så passa mycket att det är oförsvarbart att låta bli. Det är värt det ändå, trots ökat buller som det alltid blir med bredare däck,gäller att välja ett som är tyst. ///MVH Hasso Länk |
|
Rullar nu runt på 15 tums ballongdäck i min e34... Lite väl komfortabelt för min smak. Hade tidigare en 540 93´ med 235/45-17 funkade perfekt! Mkt bra komfort och skön sportig känsla. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
| Jag kör på jävligt dålig grusväg varje dag, och sommartid märkte jag ingen större komfort förlust att gå från 15" med ballong däck till 17"! Min är dessutom sänkt samt utrustad med sportdämpare runt om! | |
|
En liten komfortförlust kan man märka mellan 17 och 18 i E46, men den stora skillnaden tycker jag är vägljudet som blir märkbart högre. Men 18-tummarna är ju så snygga... My Bimmer is my mistress |
|
|
Hade 18" på min E36 coupe till att bussningar i bakvagn/framvagn gav upp,tröttnade även på vägljudet och att den rullade tungt.Bmw meken som repade bilen skrattade åt mig och sa att det finns ingen original BMW som pallar med sänkningar och extrema däck.De knäcker bussningarna på bilen..Så då åkte ballongisarna på...skönt och mysigt blev det! mvh dutta |
|
|
jag har ingen sänkning och tänker nog inte göra det heller så därför kollar jag om hur det är med 18" på e34! Så ni menar att jag ska avstå från 18"! Jag har hittat bra priser på gummihuset.se så det gjorde inte så stor skillnad på 17" och 18"! Så för mig kvitade om det blir 17" eller 18". Men säger ni att jag ska avstå från 18" så får jag kanske göra det! Jag har tänkt mig max 235 i bred. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag tycker att du ska välja det som du själv blir nöjd med. Men det är absolut inte uncool att ha 17" trots hysterin med stora hjul i dag. Vissa nya BMW-modeller, t.ex. 7-serien (E65) kräver 18-20" för att bli snygg men din E34 kommer att bli tokfin vare sig du väljer 17 eller 18. Till 17-tummarnas fördel talar möjligen också att de kan bli spårkänsligare med 18". Men, som sagt, det är du som väljer. My Bimmer is my mistress |
|
|
några fler som har erfarenhet om 18" på en e34? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Märker förresten att min 535 är ganska spårkänslig! har 235/45 däck på min, men peter så du bara vet, så kan det se ganska fult ut fram på bilen utan sänkning, enligt mig iaf! testade 18" på min förra 520 och det såg bra ut bak, men fult som bara den fram! kolla in den här 525:an, iofs ser man inte så jätte bra, men ändå! Varför det blev så mycket fulare på 520 med 18" var att de hjulen helt enkelt var så mycket mindre än 15" hjulen var! Beror ju också på vilken profil du väljer, tror det var 235/45 på 18" jag testade! mvh Simon |
|
|
Kan bara säga det att med 18" blir det ju skit snyggt och så har man ju ballhetsfaktorn som säger det att man får stå ut med lite sämre komfort.Jag hade på min e-39 touring 18" tidigare men jag bytte till 16" och det blev en himmelsk skillnad i komfort och blev betydligt mindre spårkänslig,men jag har ju börjat åldras så det påverkar säkert mitt val.Skulle jag vara du skulle och vill ha det snyggaste skulle jag ta 18".Men som Hasso skrev 17"är mer ekonomiska. _______ Min:Länk --- Lass dir raten trinke spaten |
|
|
Xtracrispy vilken 525 skulle jag kolla på? det finns ingen länk till den! MvH Bmw 4-ever |
|
|
inga fler 18" ägare som har nåt att säga? MvH Bmw 4-ever |
|
|
än så länge har jag fått för svar att jag ska avstå från 18tum fälgar..tänkte på det att man ska ju köra släp och dåkanske man ska skita i 18 tum MvH Bmw 4-ever |
|
|
Vart tog den jäkla länken vägen?? Länk där ska den vara iaf! stoppar in den två gånger för säkerhetsskull! :) Länk |
|
|
Visst är det ballast med de största fälgarna. De är väl oxå stabilare i kurvor pga bredden och hjulens styvhet, men nackdelar kan överväga... Jag har ju lärt mig av min egen erfarenhet att över 18" och mer än 235 bredd gör bilen så spårkänslig och stöttig så att man känner av varenda gupp på vägen ändå inne i ryggraden. Dessutom ökar accelerationstiden med stora fälgar. De går snabbare på rak sträcka, men det blir svårare att köra ifrån alla vid trafikljuset :) Så om man inte har storlekskomplex är 17" optimalt och rätt så häftigt tycker jag. På min E39 ska det vara minst 16-17" om det ska se proportioneligt ut, därför satsar jag på 17". BMW 4ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.