|
|
|
|---|---|
|
Tänkte passa på att byta kamrem när motorn ändå är ur bilen. Och det var hög tid, för det var ett tre-fyra millimemter brett jack i den gamla, så katastrofen måste ha varit nära... Hur som helst funderar jag på hur dreven skall stå? Drevet på vevaxeln är inga problem, det finns ett tydligt märke att gå efter. Det finns det också på kamaxeln. Men hur vet jag att hjulet till fördelaren står rätt? Hur jag än kollar kan jag inte se något som helst märke varken på hjulet eller i blocket. Bytte kamrem på någon gammal sur opel en gång i tiden. Där kunde ett av hjulen stå ett halv varv fel i förhållande till de andra, trotts att märkena stämde. Hur är det här, kan det vara så på BMW också? Har kikat i Haynes men kan inte se något alls om hur fördelarhjulet skall stå. De andra båda är väl utmärkta, med fina bilder och allt. Kan heller inte hitta något när jag söker bland gamla meddelanden här på forumet. Motorn är förresten en M20B20 från en 520i E28. | |
| Märkningen har du nog under fördelarlocket, ett litet streck dit rotorn ska peka när ettans kolv är i övdl. | |
| Aha, där tänkte jag inte på att kolla. Skall testa! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.