AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.078

Det kryllar av E36 318is på Börsen nu .. ?

Aldric
Epidemi eller har jag missat nåt? :)

Ja det är ju nästan så man börjar bli sugen!

Skiljer det något i vrid mellan M42 och M44 som sitter i senare 318is? Kollade i modellguiden och enligt teknikens värld så verkar det ju som en -95 både går billigare och har bättre drag än en tidigare 318is? Kom M44 1995 eller?

Aldric
Tråkiga är väl att även om det är 4 kusar mer i E36:or väger dom mer så den skillnaden blir du av med ganska snabbt. M44 är kanske utrustad med kamkedja eller liknande, jag vet faktiskt inte men det verkar som en rimlig gissning ;).

En E30 318is är det du ska ha om du vill leka på kurviga vägar en solig försommardag .. :D

Både M42 och M44 har kamkedja, skillnaden som framkom i nån tråd här för ett par dagar sen var att den senare motorn har knacksensor...

____
Reach the door with a breath and a scream.
Och att M44 är på 1,9 liter och har variabelt insug?
Och som Greenberg skrev är det kamkedja på både M42 och M44.

Vet att E30 säkert går bättre men personligen tycker jag E36 är så himla mycket snyggare.

Se bara på denna:
Länk

Men vad tror ni om priset, man kan ju få en tokfin 328i för samma peng eller mindre?!
M42 har knacksensor om den monterades i E36 från fabrik. E30 M42 har alltså inte knacksensor.

/Anton
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Rent åkmässigt så tycker jag att E36 318 är burkiga.Ngt som fattas tex 2 cylindrar till...Men det är ingen dålig bil för det. mvh dutta

Nej det är klart det är roligare att köra en sexa. Men det är ju även roligare att tanka en fyra! =)

En 318is har väll bättre viktfördelning så den kanske inte understyr lika mycket som tex en 325i ?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
sandgren: Jo det stämmer som du säger alltid ngn fördel/nackdel när bilar av samma karossfamilj jämförs med olika motorer.Min 325 går väldigt billigt jag pubisgasar ju inte och kör med farthållare då ligger jag runt 0.85-0.90 bl.a körning...mvh dutta

Ingen som vet hur mycket vrid det är i M42 respektive M44 och vid vilka varv? Är M44 en snålare motor än M42?
Aldric
129 000:- för en is ????????????????

Mmmmm ... jo ...

Sure ting man. Du kan få min för bara .. tja .. kompispris: 75 000, härånu. Såfår du med en cykelpump åxå *S* :)

Sandgren:
Hum...vrid...vänd på frågan.

Hur är lågvarvs effekten? eller nått.
Eller möjligen om det skiljer i vridmoment på låga varv.

M42:an i e36 har plattare karaktär än den i E30. Pågrund av variabel insugslängd. Och alltså mer effekt på låga varv.

M44 borde vara ännu mera så pågrund av större cylindervolym men ingen mer effekt. Och fortfarande variabel insugslängd.
Aldric
Ewww .. plattare låter tråkigt. Inget spets = familjebilsmotor .. *S*

Jo
744
Jonhny
745 -85
Småmotorer ska ju vara platta i karaktären. Är viktfördelningen lika bra i e36 318 som e30?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.