AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.163

turbokonventera e34 518i -90

Sonybmw_87
jag undrade om om det går att turbokonventera min 518i med hjälp av någon gammal turbo???

hur mycket skulle en sån gå på????
och vilken turbo skulle passa ????
det går alltid att turbokonvertera men bygga om grenröret får du ju göra sen vilken turbo du vill ha spelar ju också lite roll men vill du en som går satan och är rolig mest så skulle jag använda stor pumpdel och liten avgasdel och sen sätta en förgasare framför turbon som går lite snålt så får du lite extra soppa den vägen så slipper du pilla med insprutarna.

sen skulle jag montera dit en vajer från gasen så att förgasaren också öppnara mer så turbon får mer luft men nackdelen med denna konstruktion är just bränsleekonomin den kommer suga i sig bränsle väldigt mycket.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Glöm det där om förgasare före turbon.
Åk till skroten efter nån gammal volvo- eller saabturbo, gör en adapter till grenröret och montera. Dra oljematning med t-stycke från tryckgivaren, oljeretur till tråget ovanför oljenivån. Montera tilläggssprut t ex pic-5, finns även andra metoder med t ex saab laddtrycksgivare och en extra spridare. Montera lämplig laddluftkylare. Ladda 0.4-0.6 bar och kör så det ryker.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Eller köp en 535 att leka med, det är nog vettigast. =)
Annars har det väl konverterats en del 318 med vanliga gamla saab och volvo-turbos som är billiga. Kan du skruva och inte har krav på finish så går det säkert att göra något väldigt billigt, men för att det ska bli billigare än att byta till en 535 så krävs kunskap och fantasi.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Snacka med Ticco om du vill bygga seriöst på M40-motorn. han hade ett fint turbobygge på en sån, innan han bytte upp sig till 2.5liters..
Å det där med förgasarförslaget var inte så genomtänkt tror jag, varken ekonomiskt eller speciellt enkelt. Aldrig sett en sån lösning på en insprutningsbil.
Max_F: vart har du sett något sånt?

E28 M535i TwinTurbo

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
ok Ticco,får vi höra om ditt bygge på M40-motorn! :) Jag är själv lite sugen på att för första gången turbomata en bil...för min del räcker det med ca 200hk/300nm...för att jaga E30 M3:or med på banträffarn t.ex... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.