AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.650

Störningar på ASC när helljuset slås på (E39)

Sida 2 av 2
tr
22
transatlantic
528i Sedan ´96
Ja, Exide är Tudors lågprismärke. Undrar om det är själva Tudor-logotypen som tarvar det högre priset, eller kan det ha andra orsaker..? Har svårt att tänka mig att Tudor själva "märker om" sina batterier bara för att kunna sälja dem billigare.

God tur!
Nja exide är stora och äger sen -94 Tudor även DETA ingår i exidegruppen och kollar man tudor.se och jämför med exide.nu ser man väldig likheter på batterierna.... sen finns det som hos alla tillverkare lågpris, OEM och värsting modeller så att säga att Exide är Tudors lågprismärke är väl inte helt rätt...

Så snarare Tudor är Exides varumärke för norden..

Så här skriver tudor på sin sida:

"Sedan 1994 ingår Tudor AB i Exide Group, världens största batteriföretag med fabriker i USA, Storbritannien, Frankrike, Portugal, Spanien, Italien, Tyskland, Polen, Norge och Sverige. Detta ger oss tillgång till den allra senaste produktutvecklingen världen över så att våra produkter alltid uppfyller de högst ställda kraven på driftsäkerhet, miljöanpassning och bästa möjliga driftsekonomi."

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
tr
22
transatlantic
528i Sedan ´96
Som vanligt numera är de större företagen korsbefruktade med varandra.

Nu hade jag inte riktigt koll på vem som slukade upp vem, Tudor eller Exide. Men faktum kvarstår; Tudor marknadsförs i Sverige som ett (högpris-) kvalitetsmärke, medan Exide lirar i de lägre divisionerna med bl a lägre pris som främsta vapen. Hur de kan hålla lägre pris på Exide-produkterna är upp till var och en att spekulera i. Givetvis är det smart av Exide att behålla Tudor i Sverige eftersom det ger oss positiva associationer till gammalt hederligt svenskt hantverk. Det kanske t o m får oss att betala mer för produkterna..?

Nu är jag så j-vla fördomsfull att jag tror att jänkarna i allmänhet har svårt att skruva ihop saker med någon finess. Därför kommer jag hårdnackat att fortsätta hålla våra europeiska produker som bättre än deras. Men denna självklarhet kanske man inte behöver yppa här, vi kör ju inte Buick direkt...

Vore kul om någon med lite mer kunskap om Exide/Tudor kunde reda ut detta. Här spekulerar vi bara fritt till höger och vänster...
Inga spekulationer. Tudor i Nol är sedan rätt länge bara ett försäljningsbolag, någon tillverkning av blybatterier i Sverge har inte förekommit på länge, tyvärr. Exide är helt riktigt en bjässe som gör batterier i alla klasser och typer. De har fabriker i många länder, man kan inte påstå att Exide är jänkebatterier, om man inte handlar just i USA. Många "märkesbatterier" är bara ett varumärke, men säljer naturligtvis på sitt namn. Exide, Fiamm, Sunlight och Saft är några som verkligen tillverkar blybatterier i Europa, men märket på batterierna är som bekant många flera.

FP
Folke eller någon annan: Vet du om Bosch gör egna batterier eller köper dom upp av någon annan?

Har annars några filer åt dig som jag tror du skulle kunna vara intresserad av men skicka mejl i såna fall.
Bosch är himla stora på komponenter till bilindustrin, men jag är osäker på om de själv tilverkar batterierna. Jag har nån företagsinformation liggandes här med alla deras fabriker osv world-wide. Inte helt purfärsk kanske men jag tror inte jag har sett nåt om batteritillverkning i den.
Skicka gärna de intressanta filerna.

FP
tr
22
transatlantic
528i Sedan ´96
Vill förtydliga en sak; Jag vill inte, och har aldrig velat, påstå att samtliga Exide-batterier tillverkas i USA ty var de har sina fabriker har jag ingen som helst aning om.

För mig räcker det med att den yttersta ledningen är situerad i USA och att företaget är amerikanskt för att dömma dem som jänkeprylar, och därigenom skräp :)

Det är tur att jag har ett Varta-batteri i bilen, så jag slipper jänkarna. ICKE! Sedan något år är även Varta Bilbatterier USA-ägt...

Ska man vara tvungen att seriekoppla gamla Tudor brunstensbatterier från femtiotalet för att få vettiga prylar i sin bil???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.