|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
När jag slår på helljuset i landsvägsfart "rycker" bilen till. Sedan tidigare har jag problem med ASC/ABS som inte vill fungera som det ska. Jag har bytt bakre givarna och funderar nu på att byta även de främre. Givarna är ju diskuterade i oändlighet här på forumet, men fenomenet med helljuset är nytt för mig. Kan systemet vara SÅ känsligt för spänningsfall? Någon som har en idé? PS Bilen i fråga är en E39 528i manuell ´96B med 12 000 mil på mätaren. DS | |
|
välladdat och fräscht batteri?? Dåligt batteri( dåligt laddat p.g.a av vinter och korta körsträckor ( min 1h!!)) kan ge de mest märkliga fenomen på elektroniken... Är det orginal batteriet från -96 är det helt klart inne på övertid ( normal batteri livslängd i en modern elektroniklastad bil är 5-6-7 år) Tudor Techtronc 100Ah kan jag rekomenderas Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för inlägget, G-M! Batteriet är bytt ´01, men problemet med batteriplaceringen i vårt kalla klimat är ju känt så det kanske är dags igen... Om det finns plats så kommer det nog att bli ett 100Ah istället för det 90Ah som sitter där nu. |
|
stefannorr |
Blir de inte billigare o snabbare löst o fara direkt till BMW o låta dom läsa av vilken givare som spökar? än att som nu kanske få byta alla 4 innan felet löser sig! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När ABS/ASC jobbar så krävs rätt mycket ström till de spolar som blixtsnabbt ska jobba med bromshydraliken. man kan se när man gasar i låga farter att ljuset fladdar lite grann när ASC/ABS jobbar, speciellt bra syns det ju i den vita snön när ljuset reflekteras på ett annat sätt. ABS /ASC är också bland det första som krånglar när batteriets spänning börjar bli för dålig, eller att man inte underhållsladdat batteriet ev en generator som inte laddar ordentligt pga slitna kol som exempel Börja med att kolla upp batteriet, är det välladdat?? Tar ca 48 timmar att ladda ett batteri fullt med stationär laddare, kolla att bilen laddar ordentlig, men det krävs åtskilliga timmar av bilkörning innan ett dåligt urladdat batteri blir någotlunda laddat. Att batteriet är från 01 innebär inte att det är fulladdat och i gott skick, det beror på hur du vårdat batteriet. Korta körningar suger ur batteriet lite i taget . Och det krävs minst 12V för att ha fullgod elektronisk funktion på en BMW. ///MVH Hasso Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bäst att tillägga att det kan vara så "enkelt" att batterianslutningarna inte sitter fast ordentligt, material påverkas ju mycket av kyla, och kan förvärra kontaktproblem till det sämre. ///MVH Hasso Länk |
|
Tänkte undra vad "problemet med batteriplaceringen" som är känt, är för nåt? Om det är nån skröna om att det är kallare i skuffen än i motorrummet så stämmer det knappast kl. 06:30 en vintermorgon när bilen stått ute om natten. Däremot stämmer det att batteriet bak slipper den enorma värmeväxlingen som sker under huven fram, vilket bara är bra för batteriet. Litet knep så här i köldtider: lys lite med halvljuset eller nåt annat en halvminut eller så innan start på morgonen. Låter helidiotiskt? Inte alls, den lilla egenuppvärmningen som sker inne i cellerna på batteriet hjälper till så att batteriet bättre kan ge ifrån sig några hundra A till startmotorn vid start. Kräver förstår att batteriet är i "normal" form, problemet som oftast uppstår är att man tar ut mera än man laddar in, dvs man kör för korta sträckor, laddning av blybatterier tar tid, oavset hur stor generatorn i dagens bilar är. En underhållsladdning då och då gör underverk. FP |
|
|
Tack för alla ytterligare svar! Har kollat upp problemet lite närmare och det har visat sig att det "nya" batteriet är på ynkliga 66 Ah, och dessutom av mindre god typ (billigaste från Mekonomen). Enligt specifikationen ska det vara 70 Ah. Så har man lärt sig; lämna aldrig åt verkstaden att bestämma vilket batteri som ska monteras - de tar fullt betalt oavsett vilket de sätter in (mellanskillnad=extra förtjänst). Batteriet är numera i dåligt skick, bl a p g a att det vintertid inte får chansen att bli någorlunda varmt när det laddas i kombination med stundtals korta körningar. De för och nackdelar det innebär med batteriplacering i bagaget är nog inte värt att gå in på här, den som är intresserad kan ju alltid läsa lite elektrokemi ;) Efter alla kloka saker jag läst här på forumet har jag mycket mera "under bältet" när jag ska gå vidare med problemet. En underhållsladdare sammankopplad med motorvärmaren är på G (placering oklar), liksom ett nytt batteri (som jag denna gång köper och monterar själv). ABS/ASC-givarna tänker jag byta i alla fall - på E39 verkar det ju vara en fråga om NÄR, inte OM, de lägger av... Intressant förslag om lite "för-förbrukning" innan start för att värma batteriet, Folke. Funkar ju teoretiskt - borde nog funka i praktiken också. Skall provas! |
|
|
Satsa på ett kvalitetsbatteri på gärna 90 alt 100 Ah. Batteriladdare till motorvärmaren är klockrent sen är din probs lösta, för förvärme behöver du inte bekymra dig om tror jag. Mvh Asken |
|
Vill bara påpeka att det ska vara ett 90AH batteri originalmonterat i en 528-96 inte 70Ah!!.Så sätt inte i mindre än 90Ah ett Varta 100AH går också i utan problem. ///MVH Hasso Länk |
|
Elektrokemi i all ära, idealet vore så klart att batteriet alltid kunde stå i rumstemperatur. Vi kan kanske vara överens om att det är lika kallt under motorhuven som i skuffen på en bil efter en natt i kylan. Den stora skillnaden sedan är att batteriet i skuffen slipper de enorma temperaturväxlingarna som sker i motorrummet, och de synnerligen höga temperaturerna som det blir sommartid, när motorn stannas. Blybatteriets största fiende är värme, i synnerhet hög värme och/eller värme under lång tid. Den låga prestationen vid kyla får man oavsett placering, däremot blir viktfördelningen bättre i bilen med batteriet bak i skuffen. Mest fördelar som jag ser det eller hur? Självuppvärmning inne i batteriet funkar alldeles utmärkt både vid urladdning och laddning. Förslaget om för-förbrukning (lätt uppvärmning) kommer från verklig guru inom batteribranchen, från en gammal svenk f.d tillverkare. FP |
|
|
Enligt min bils specifikation (tillv. 95/11) ska den ha ett 70 Ah batteri. Varken mer eller mindre. Detta till trots att den har det mesta som gick att beställa extra på den tiden... Kan säkert ha ändrats ganska snabbt, men min "tidiga" bil har denna specifikation. Hursomhelst blir det förmodligen ett Varta Silver Dynamic 88Ah/850A (EN). Ska åka in till min batterileverantör när jag skrivit klart inlägget... Folke - Jag håller fullständigt med dig i stort, fördelarna överväger nackdelarna. Rapport följer... |
|
|
Tudor Tech Tronic är bra för nyare bilar med mycket elektronik ( köp råd från Tudors servicetekniker , så jag tar det på allvar) 100Ah går in precis i touring iaf ( art. nr 810 00 ca 1200-1300:-) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Min 528 är beställd 951206 och är levererad april -96 med 90Ah originalmonterat såld av BMW Sverige. ///MVH Hasso Länk |
|
Japp, nu sitter det nya batteriet på sin plats. När jag hämtade det såg det dubbelt så stort ut som det gamla, men det gick precis in när jag plockat bort den lilla plastdistansen. Det blev ett Varta Silver Dynamic 88Ah/850A (EN) till det facila priset av 900:- plus moms. Bilen startar nu precis som en BMW ska starta - direkt och villigt! Problemet med ABS/ASC kvarstår, dock. Men, men - så sakteliga går vi mot en lösning av problemet. En sak i taget... Jo just det, en liten skojig bieffekt: Min radio som sedan ett år inte håller kvar radiovolymen i minnet fick helt plötsligt tillbaka sitt minne. Nu behåller den inställningarna mellan starttillfällena! Botar dock inte min önskan efter en Business RDS CD istället för d:o bandare. Fortsättning följer säkert... |
|
|
Såg inte ditt inlägg, Hasso. Detta med förändringen av batteristorlek tyder på att BMW (ibland) är duktiga på att snabbt rätta till konstruktionsfel. Min bil är också svensksåld och levererad strax innan jul ´95. Blir inte klok på detta! Inte för att det spelar någon roll egentligen, en det är ju en ganska skojig detalj. Den lilla plastdistanden som jag plockade bort stödjer mitt resonemang kring storleken; med denna (original BMW) plastdistans skullle man inte under några omständigheter fått in ett 90 Ah batteri. Kanske var detta den enda förevändningen verkstaden behövde för att "snåla-ur" och montera ett 66 Ah senast? |
|
|
Transatlantic: CD-växlare Sony CDX-T69 går bra att kombinera Buisness Kasett med och kostar ca 2000:- + adapter för bmw orginal ca 1200:- se div inlägg på bilstereoforumet ang denna modifikation ( eller maila undertecknad..) "Fullstort" batteri ( dvs max som passar i E39) var ingen lek att få ner bak i Touringen: man var tvungen att demontera -kabeln för att få ned det ochmåste stå precis rätt i botten och inte mer än max 10 mm luft runt om... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för tipset om stereo, GM! Låter som ett ok alternativ, ska kolla upp detta. Jo, det var inte många mm över runt batteriet. Var dock inte tvungen att demontera jordkabeln - tänkte tanken, men längre kom jag inte då batteriet gick ner ändå. |
|
|
Det är inte alltid som lägre Ah-tal behöver innebära nackdel i t.ex ett startbatteri. Det är lite som den eviga marknadsföringen av t.ex bilstereo, att många watt = bättre ljud än färre watt. Ett startbatteri på t.ex 70Ah KAN ha högre starteffekt (CCA) än ett på t.ex 85Ah. Vid långsam urladdning under t.ex 20h som är normen för kapacitetsmätning för blybatterier så är givetvis alltid 85Ah mera än 70Ah men vid start av en trög motor i kyla kan spänningsfallet internt i batteriet vara lägre i det med mindre Ah. Vid jämförelse av samma typ/serie/fabrikat av ett visst batteri så är högre Ah alltid bättre men det blir knepigt att jämföra olika fabrikat/typ osv. Så BMW kanske hade rätt ändå, det kanske fanns ett kanonbra 70Ah batteri att tillgå som uppfyllde kraven. Sen kanske den tillverkningen upphörde osv, man vet aldrig. En sak är säkert, man jagar vikt ner på gramnivå, 70Ah väger definitivt mindre än 90Ah. FP |
|
|
Som synd är har jag ju inte originalbatteriet kvar, det blev kvar hos verkstaden sist. Eftersom jag inte haft anledning att bry mig om det så har jag inte ens sett det gamla originalbatteriet i verkligheten. En trolig förklaring, Folke! Efter mina efterforskningar i samband med det senaste batteribytet har jag insett att det finns en hel del att välja på. Vad jag inte förstår är varför det finns annat än s k kvalitetsbatterier, prisskillnaden är inte SÅ stor mellan "halvskit" och bra grejer. Men bevisligen finns det ganska många som som skulle offra båden en arm och ett ben för att spara ett par hundringar... Givetvis är urladdningskapaciteten viktig, men när det gäller ett startbatteri så är ju faktiskt förmågan att leverera hög ström under kort tid viktigare (gärna när det är riktigt kallt också). För övrigt måste jag säga att jag gillar jänkarnas lite "bond-dumma" sätt att hitta på begrepp: Cold Cranking Amps - som ur ett TV-shopinslag! Sen var det ju det med vikten också, det Exide-batteri (66 Ah) som jag slängde ut kändes som det vägde hälften av det nya Varta-batteriet på 88 Ah. Så det är ju klart, fyra-fem kilo mindre i bilens bakre hörn kanske spelar en roll för väghållningen. Jag slutar aldrig imponeras av den samlade kunnigheten här på autopower.se. Kan med belägg säga att denna site är förebilden för många bilklubbar när man ska lägga upp egna sidor. Keep up the good work! |
|
|
psssst: Excide=Tudor ( t.o.m. samma nummer på "samma" produkter....) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.