AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
858

Behöver lite servicetips...

PM
87
PMDman
750 1992
330XI 2001
M5 1990
Hej Forumet!Har en 750-88 som jag ska byta tändgrejor på,frågan är:kan man med gott samvete handla på Mekonomen stift-lock-rotor?Jag VET att dom är ej lätt att byta och köper hellre det bästa än att behöva byta inom kort igen.
Batteri,vilket att köpa då den verkar noggrann att batteriet håller 100%vilket det ej gör då den stått länge utan tänder då EML.
Har OK/Q8 som granne med blandade erfarenheter av deras batterier.
Tackar!Gott nytt år 2004 på er!
Mvh/
Håkan

Jag köpte mitt batteri till 735:an på BMW och det var inte speciellt mycket dyrare än OK, några hundralappar.
Det är förmodligen samma till din, det finns inte plats för ett större än det jag fick(92 Ah tror jag det var).

Något som är trevligt när du köper original är att man får ett med avluftning som det är original med en slang på sidan, det vore inte trevligt med syraångor därunder med all elektronik. Det kanske man får på OK också, men det vet jag inte.
Ik
223
Ika
525i -88
Luftningsslang är väl på alla nya batterier? Rotor och lock har jag då köpt på mekonomen och faktiskt monterat idag så jag kan inte ge besked uti hållbarheten..Än. .Peppar peppar.
Paap Reeder
Hej!
Köper du ej original så se till att du får ett "piratlock" av ett fabrikat där de olika tändkablarnas numrering är trycka i locket.

MVH /// Paap R
här är en rätt ok sida Länk ska byta casterstagen enligt denna beskrivning.... där står en massa nyttiga saker vet någon om fler sådana här sidor är det ok

mvh matte

spark plug wires kallas de visst tändkablarna för

mvh matte

PM
87
PMDman
750 1992
330XI 2001
M5 1990
Hej,tack för alla tips,ska beställa allt inkl.kablar original via Tyskland men allt var tvärslut,ska ta lite foton på trötta tändgrejor senare...mkt trötta.
Mvh/
Håkan
jag köppte "vanliga" kablar bosch o gav ca 50-60 kr st jag vet inte varför man ska hålla sig till orginal för ca 2300kr/sida strömmen finner vägen vilket fall eller??

mvh matte

PM
87
PMDman
750 1992
330XI 2001
M5 1990
Ingen aning man kanske någon annan vet?
/Håkan
PM
87
PMDman
750 1992
330XI 2001
M5 1990
Hej,jag har fått lite priser på tändddelar från Tyskland,har mailat tillbaka om Zundverteiler menas F.lock.Annars är priser ok.Puhhh!
Mvh/
Håkan

2 x 6 sparkcable (Zündkerzenkabel) - 2x Euro 242 = 484,00
2 x ??? Zündverteiler - 2x Euro 90,35 = 180,70
2 x ??? Rotor/Läufer - 2x Euro 11,55 = 23,10
12 x sparks (Zündkerzen) - 12x Euro 3,00 = 36,00

Paap Reeder
Hej PMDman!
Helt rätt att man kan ha vilken kabel som helst till stiften bara det dock är 6,2 kohm till stiften och 2,2 till spolen.
I annat fall "röker" du tändspolarna.

Det KAN även vara så att impulsgivaren på 6:an och 12:an förutom att den talar om när dessa gnistrar även talar om för chippen i boxen "kvaliteten" på gnistan.
D v s med hur många KV som gnistan alstrars. Då är det definitivt viktigt att resistanserna i tändkablarna stämmer annars kanske data-hjärnan lägger allt i nödprogram.

Bygger du satserna själv av lösa delar kostar tändstiftshattarna (Bosch) numera nästan 250:- samt kabelskon till fördelarlocket 125:-. Detta gånger 12 blir 4500:- bara det.
Sedan måste du ha litet kabel samt inte minst presstången....så dyrt blir det.

MVH /// Paap R
hemskt vad dyrt.... lustigt ja inhandlade av en lokal skrothandlare nya grejor 12 kablar 2 fördelarlock 2 rotorer 12 stift 2 ventilkåpspackningar 2 casterstagsbussningar hela kalaset stoppade vid strax under 3000kr vill jag minnas det var ett par mån sedan så minnet sviker.... jag bor i växjö och skroten heter tegnaby bildemontering o ligger i åryd billigare reservdelar finns nog inte. en kompis till mig köppte en vattenpump till audi 3600 på atteviks åryd tog 1500 LIKADAN EXAKT...

mvh matte

PM
87
PMDman
750 1992
330XI 2001
M5 1990
Hej,vet ej hur viktigt det är men delarna jag köper enligt tidigare email är köpt hos BMW handlare i Tyskland,visst kan man exprimentera med annat men om det kostar 1-2000 till och det är original-nytt tycker jag det är värt det.
Mvh/
Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.