AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.146

Grenrör extrakor typen, vart göra av slangen?

Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Tjena på extraktor grenröret så finns det ju inget "utag" för den där grova slangen som sitter över motorn, var skall man göra av den då? Någon som vet? Mvh

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

noble_regards@hotmail.com
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det måste vara förvärmningsslangen du syftar på?
I så fall ska du nog försöka lägga den ganska nära extraktorröret så den kan dra in så varm luft som möjligt, inte för nära så den smälter eller brinner bara.
Blir det inte varmt nog så märker du det när bilen börjar gå illa eller dör av ispropparna...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Jag har aldrig sett en M535 med förvärmning, är du säker på att det inte är avgasreningen du syftar på? två slangar(en från varje grenrör) som går ihop till en och därefter in i luftburken. Annars om du kunde ta ett kort och lägga upp en länk här så kanske det löser sig lite lättare.

E28 M535i TwinTurbo

Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Ok blir sen när jag köper digital kameran :-) Men röret jag menar är cirkus 4" stort som går till luftburken..inget att ha alltså? bara plocka dän??
Sitter en stor metall mojäng ochkså mellan luftburken och grenröret.. jaja vi hoppar över det här ett tag. löser det lite senare :-) Tack ändå

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

Det låter som du pratar om insuget och luftmängdsmätaren?
Den ska du behålla för du hade väl tänkt att byta avgasgrenröret till ett extraktorgrenrör?

/Anton
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Länk där ska kanske finnas någon bild som passar?

Om jag fattar dig rätt...så är den 4" slangen den som går från fronten in i luft burken..dvs den leder kall luft in i luftburken. Och ska sitta kvar! Om det därimot är den som går från luft burken till LMM så ska den oxå sitta kvar.

Det Ekblom menar..ska därimot bort inklusive injektorerna. Men om du ska montera dit ett extraktor grenrör så försvinner det automatiskt :-)

Ett tips är om du ska monera extraktorgren för så linda det med avgasbandage alt keramisk behandlig. För det blir mycket varmare i motor rummet. Inte fel att montera dit en alu plåt för att avskärma lite av värmen från det heller.
Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Bild: Länk

Som jag fattar det så skall hela den silvriga klumpen bort och sätta dit detta istället? Bild: Länk
Är det inte så? eller är det någon annan stans detta skall sitta?

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

Pe
269
Petri.
535-88 TA51,710hk 904nm
Alpina B10 BI-Turbo -91
540IA Touring -94
325 cab -87
Hej,prova helst inte och skruva dit ett extraktorrör istället för insug.
Grenrören har du sitter på andra sidan.

/Petri
Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Hehe :-) ok då blev det helt plötsligt mycket lättare ;-)

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
hehe, då förstår jag att det blev ett litet missförstånd :P

Ett tips är att se över avgassystemet samtidigt som du byter till extraktorgrenrör, kollektorn på min bil var en riktig flaskhals, bygg fullflödes!

E28 M535i TwinTurbo

Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Det sitter ett rostfritt avgassystem på den nu hela vägen. har garanti kvar på den 3 år till. men skall ta bort en ljudämpare så den låter lite roligare, den går rätt så tyst nu.
Ok ja det blir att se över så att det inte är något som hindrar alldeles för mycket. fixar det när jag sätter på grenröret.
Kanske kan byta till fullflödes ljudämpare med när man ändå är igång. behöver inte ha 3" kommer ändå inte upp i så mycket hk, räcker gott med 2.5" bölar lite för mycket. (Hade det på nissan 200sx och åkte med en 535 e28 låter lite myucket :-)
Mvh

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.