AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
943

Ägande kostnader 850ci

Hallå hallå,
jag har en kompis som håller på att leta efter en BMW 850ci typ -91 -92.
Är det någon som har koll på löpande uppgifter som vad inspektion I och II och de övriga servicearna går lös på?
Eftersom det sitter i V12'a i den så förstår jag att det kan bli en dyr bil att äga.
Försäkring, är det någon som bor Sthlm's området som har den helförsäkrad? Ålder?
Tacksam för svar.

Mvh

///Wille
jo
73
joh
M535iA -87
försäkring kan du beräkna på ett antal av försäkringsbolagens hemsidor... eller ringa runt.
det är en fördel att ha ett regnummer till hands från samma bilmodell som man vill beräkna försäkringen på.
Såg beg test på motorjournalen förra veckan,då testade
dom just 850.Dom hade räknat på ca 12000kr i försäkring/år.
Satsa på en 92a fram till dess hade dom problem med motorelektroniken mm.=jättedyrt.
Räkna med att ha ett fett service konto.
Roger.
Tack för svaren,
Det är som sagt min kompis som är sugen, jag har försökt förklara att ägandekostnad inte bara är inköpspris, försäkring, vägskatt och bensin utan att det även finns något som heter driftskostnader.
Vad kostar (ungefärligt) inspektion I och II och de övriga servicearna? Någon?

///Wille
Mr
56
Mr. K
323i -83
I Nya bilsport finns ett begagnattest av BMW 7-serie, där anges 8000 sek för inspection II på 750'n. Det borde vara något liknande på 850'n som har samma motor.

Läste ett gammalt beg test av 850 i Teknikens Värld och de tyckte att en 840 var ett mycket bättre köp; lägre bensinförbrukning, nästan identiska prestanda samt en helt problemfri motor.
Fast är det en 12:a man vill ha så...
Bengt-Magnus W
Polare har en 850iA -91. han sa att insp II hos BMW gick lös på ca 12´ (gurgel..)

840 är klart vettigare köp men jag kan intyga att V12:ans vrål kan ha viss påverkan på valet.

Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!!
Be
30
Bert
528- E39, 850-92
Svar på inspektion 1 / 2,kostar oavsett bil, för mycket,är du lite händig gör du dessa själv,(byta oljor filterna mm) eller eft kl 16,30 med en Bmw mek!

Att äga; skatt 2200:-/ år, försäk fr 5000:- - 39000:-, beroende på ålder, bost ort, försäkbolag.
Jag betalar 4800:- / år helförs,

Be
30
Bert
528- E39, 850-92
En liten tumregel på kostnader på motorn är att, "allting" * 2, ( 2*6 = 12 cyl!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.