|
|
|
|---|---|
|
Ska snart åka ner i Europa med en 528i -86 (E28), och för tillfället finns ingen stereo. Har rätt begränsad budget, så den här stereon från NetOnNet såg ok ut: Länk Nu till frågan: Tror ni att jag kommer att lyckas montera stereon trots mina klart begränsade kunskaper? Dra kablar är ex. förmodligen mer än vad jag klarar av... Vore himla trist att behöva åka hundratals mil utan musik, men samtidigt hinner jag inte låta min betydligt händigare far fixa monteringen. | |
|
Köp stereon så kan vi leda dig igenom proceduren... --- Min E30: Länk |
|
Aldric |
Det fixar du galant :) Det lurigaste är nog faktiskt att få dragit kablarna så att dom inte syns, samt att få in händerna i instrumentpanelen, men har du väl bara löst dom sakerna så går resten bra. |
|
Plockade loss monteringsramen för att se hur det såg ut. Var i mitt tycke ett rätt duktigt skatbo... Tog bild på det hela: Länk Vet inte riktigt vad jag ska fråga, men ser det någorlunda "normalt" ut, dvs ser det ut som om jag ska kunna trycka dit en ny stereo utan gudomliga kunskaper? |
|
|
Det ser inte spec farligt ut...titta på en e23a...tycker att det mesta ser märkt ut av dom kablarna som sitter där...annars kanske tom det finns någon märkning på stöldkasseten/något enklare schema till den? I handsfacket? Ska du tex montera nya högtalare oxå? |
|
|
Bra val av stereo kan jag börja med att säga. Jobbar delvis som produktassistent för bland annat denna produkten på NetOnNet. :) Kopplingsschema för bilstereon skall finnas i bruksanvisningen. Skall inte vara några problem att utläsa där vad det handlar om. Skulle det inte vara så så kan du ställa en fråga här eller maila mig på claes.haglund@home.se så kan jag försöka hjälpa dig så gott jag kan. Något att tänka på är väl i princip att den ena ISO-kontakten är till för högtalarkablar (den bruna kontakten med vita, gröna, lila och gråa kablar) och den andra för strömförsörjning, remote, ACC-ström m.m. (den svarta med gula, röda, svarta och blå kablar bl.a.). En rekommendation kan vara att mäta upp vilka kablar som du har som ACC-ström (skall ge ström även när nyckeln är ur tändningslåset), vilken som ger konstantström (skall slås på med nyckeln) och vilken som är jord. Det brukar vara lite knepigt på lite äldre bilar som inte har samma färg på kablarna som stereon har. Resten kan man i princip prova sig fram till. Lycka till! |
|
|
Liten korrigering bara: ACC (tillbehör) får ström när man vrider nyckeln till läge 1, ofta violett/vit kabel. Konstant plus har som namnet säger ström alltid, ofta röd/grön kabel och jord är brun. Detta är standardfärger i senare BMW, men kolla om dessa färger finns, isf stämmer det säkert på din också. FP |
|
|
Finns det ingen ISO kontakt? Isåfall är det bara att plugga in! Hade en 528 själv, mne jag byggde ett komplett system där! Var tvungen att riva halva bilen! BMW följer inte utvecklingen! BMW leder den! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.