AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
611

Bakdämpare M5 3.8 samt värde på motor.

Hej,

Jag funderar på att köpa en bil av en bekant som inte är använd på länge för att förhoppningsvis får den fin igen men har lite frågot för att veta vart jag skall lägga mitt bud. Har inte kunnat gå igenom bilen ännu så därför vore det kalas att få svar på detta.

Har läst en massa trådar här på forumet om dämpare bak på M5 när dom börjar läcka. På en bekants M5 så läcker dom bak enligt sensta besiktningen (värt att veta). Det är en 92:a 3.8 och den har inte ringenpaketet och altså ingen knapp för inställning av dämparna inne i bilen.

Är det ändå svindyrt att byta dessa? Kan man renovera dem eller vad skall man realistiskt räkna med att det går på att byta 2st bak?

Vad är världet på en 3.8 motor i gott skick med ca 13000mil och full bok? Detta om man skulle sälja en bil i delar?

(detta hoppas jag inte är aktuellt men har inte sett bilen ännu)

Mvh
John
25-30,000:- för motor är inte svårt att få.
Om den är ärlig.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det är EDC stötdämpare även om bilen inte har Nürburgring-paketet, men inga kontrollknappar för olika inställningar från kupén.
Bilen har EDCIII, "adaptives M Fahrwerk" som ställer in sig efter omständigheter.
Jag vet inte om stötdämparna är identiska med de som sitter till Nürburgring-paketet, men det borde vara något sådant.
Enligt uppgift går de att renovera, eller så köper man begagnade fjäderben från skroten. Går inte det får man bita ihop och köpa nya.
Förstör i alla fall inte bilen genom att plocka bort EDC och sätta dit något annat!

Vad gäller slakt av bilen så är det nog en lönande affär om man själv kan plocka ner den, motor 30-35k, växellåda minst 10k, inredning 10k, fälgar 8k, spoilerpaket 5k, fjäderben fram 2k, avgasssystem 3k, bakaxel 4k och sen all plåt, lister, instrument, elektronik, glasrutor osv osv osv. Det blir en bra summa när allt är borta. Det är säljarens marknad när det gäller M5 delar, det finns ett jättestort intresse för dessa saker, något av motsatta förhållandet mot att sälja bilen hel alltså.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Nja, 30-35k för en m5 3.8 motor låter lite väl högt, snarare 20-25k skulle jag tippa man får sålt för. Men iofs har man tid att vänta på "rätt köpare" kanske man kan få lite mera.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
20-25k är vad man får för en 3,6 liters M5 motor, skroten tar ända upp till 40k för en 3,8 maskin, så 30k privat för en lågmilare ska inte vara några problem alls. Säljarens marknad definitivt (om man har schyssta grejer), det står många M5 3,8:or med rasade motorer runt om i landet, och det är brist på motorer till dem, en ny maskin kostar över 130k så nog ska det gå att få 30k för en bra med bara 130 tkm. Sen finns det personer som behöver motorer till E30 projekt osv, de betalar bra!

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.